آفتاب

پرداخت پول بدون کارت حتی با موبایل خاموش

پرداخت پول بدون کارت حتی با موبایل خاموش

اشکان خسروپور: کیف پول‌هایی‌ الکترونیکی پدیده‌های جدیدی در دنیا هستند که آرام آرام کارت‌های فیزیکی بانکی را کنار می‌زنند.

 

نخستين نمونه‌هاي اين فناوري، اپليكيشن‌هايي بودند كه با حساب كاربر شارژ شده و در زماني كه به آن نياز بود، بخشي از پول آزاد مي‌شد. در اين سيستم‌هاي نسبتا قديمي، براي پرداخت به اتصال اينترنتي و يك كد امنيتي نياز بود كه فروشنده يا ارائه‌دهنده خدمت بايد در اختيارتان مي‌گذاشت. استفاده از فناوري NFC يا «ارتباط حوزه نزديك»‌ اما جديدترين فناوري‌ كيف پول الكترونيكي است كه استفاده‌اش در كشور شروع شده است.

در اين كيف پول كه با همكاري اپراتور دوم تلفن همراه و يكي از بانك‌هاي خصوصي كشور ايجاد شده، امكان پرداخت تمام هزينه‌هاي خرد با تلفن همراه و بدون نياز به كارت بانكي وجود دارد. براي اينش كار نيازي به اتصال اينترنتي يا حتي روشن بودن تلفن همراه هم نيست. جزئيات فني اين طرح جديد را كه از 15 آذر در مشهد رونمايي شده از زبان مهرداد حداد، مدير اداره نرم‌افزار اين بانك خصوصي كه با همشهري گفت‌وگو كرده، از دست ندهيد.

  • امكانات فني

سيم‌كارت NFC :مشــــتركان بايد سيم‌كارت‌هايشان را عوض كنند. اين سيم‌كارت جديد مثل سيم‌كارت قبلي مي‌تواند تماس صوتي، پيامك و ارتباط اينترنتي برقرار كند اما پشتيباني از NFC هم در آن فعال شده؛ ويژگي‌اي كه قبلا وجود نداشت.

گوشي با امكان پشتيباني از NFC: بيشتر از 90درصد گوشي‌هاي اندرويدي كه از سال 2015به بعد توليد شده‌اند، ‌از اين ويژگي پشتيباني مي‌كنند. براي اطمينان بيشتر، در جدول مشخصات تلفن همراه‌تان كه در اينترنت در دسترس است، دنبال يك تيك سبز روبه‌روي عبارت NFC باشيد.

دستگاه كارتخوان مجهز به NFC: فعلا فقط يك بانك اين خدمات را ارائه مي‌كند. براي استفاده از آن هم بايد كارتخوان‌تان را عوض كنيد. كارتخوان‌هاي جديد، هم با كارت كار مي‌كنند، هم با كيف‌پول الكترونيكي.

  • مزيت ها

سرعت بالاتر: در اين سيستم تمام پرداخت‌ها آفلاين است؛ يعني براي انجام تراكنش، ‌فقط نزديك كردن تلفن و كارتخوان كافي است. در تمام اين مدت، كارتخوان نبايد هيچ تماسي با بانك برقرار كند، پس مشكلي مثل قطعي تلفن، نبود آنتن‌دهي و... وجود ندارد. هر شب، سيستم به بانك متصل شده و تراكنش‌ها را انجام مي‌دهد.

اطمينان از پرداخت شدن: چون حساب مشتري از قبل شارژ شده - با وجود قطع بودن اتصال به بانك پذيرنده هميشه مطمئن است كه هزينه را از مشتري دريافت كرده و احتمال خطا پايين مي‌آيد.

پرداخت با تلفن خاموش: در اين روش حتي با تلفن خاموش هم مي‌توان پرداخت را انجام داد. اگر سيم‌كارت دزديده شود نيز با غيرفعال كردن آن مي‌توان امكان سوءاستفاده را از بين برد.

  • معايب

بدون IOS : آيفون‌دارها فعلا بايد منتظر بمانند. سيستم عامل اپل تا نسخه دهم اجازه اتصال به NFC را به هيچ شركت ديگري نمي‌داد اما در نسخه 11برخي مجوزها را صادر كرده‌است. هنوز هيچ امكاناتي براي اين گروه فراهم نشده است.

سرويس‌دهي محدود: فعلا فقط يك اپراتور و يك بانك اين سرويس را ارائه مي‌كنند. ضمن اينكه بايد براي استفاده از آن، كاربر و پذيرنده كارت، همزمان از 2 سيستم پشتيباني كنند.

نداشتن رمز: در اين سيستم مشتري بعد از نزديك كردن تلفنش به دستگاه كارتخوان نبايد هيچ رمزي وارد كند. هرچند فاصله دستگاه در اين حالت بايد 2تا 5سانتي‌متر باشد اما مشتري بايد احتياط بيشتري در اين باره به خرج دهد.

  • زمانبندي پروژه

فاز آزمايشي در قزوين: 2‌ماه پيش، سيستم اتوبوسراني شهر قزوين به سيستم پرداخت NFC مجهز شد. در اين سيستم شهروندان مي‌توانستند هزينه بليت اتوبوسراني را با تلفن همراه‌شان پرداخت كنند.

پروژه اصلي در مشهد: 15آذر امكان پرداخت آفلاين همراه در مشهد به‌صورت رسمي رونمايي شد. فعلا فقط پرداخت هزينه اتوبوس با تلفن همراه امكان‌پذير است اما با فروشگاه‌هاي كوچك، مراكز گردشگري، تله‌كابين‌ها و... كه تراكنش‌هاي زير 50هزار تومان داشته باشند، مي‌توانند عضو اين سامانه شوند.

پروژه‌هاي بعدي در كشور: گفته مي‌شود اپراتور اول تلفن همراه نيز به اين سمت گام برداشته و قرار است پروژه‌هاي مشابهي ارائه كند اما فعلا مشهدي‌ها، آن‌هم مشتركان يكي از اپراتورها درصورت تعويض سيم‌كارت‌شان مي‌توانند از قابليت پرداخت همراه استفاده كنند.

 

کد N1800906

وبگردی