آفتاب

حمله بی‌سابقه نیکی‌هیلی به سازمان ملل

حمله بی‌سابقه نیکی‌هیلی به سازمان ملل

ایرنا نوشت: نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره اقدام واشنگتن در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، گفت: سازمان ملل یا کشورهایی که امنیت اسرائیل برای آن‌ها اهمیتی ندارد، حق ندارند آن را مجبور به پذیرش توافقی کنند.

هیلی در اظهاراتی خلاف مواضع پیشین خود مبنی بر لزوم پیروی همه اعضای سازمان ملل متحد از قطعنامه‌های شورای امنیت مدعی شد: این نهاد به طرزی تکان دهنده یکی از مراکز خصومت علیه اسرائیل در سال های گذشته بوده است.

وی که در دفاع از تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس در نشست شورای امنیت در انزوا قرار داشت، ادعا کرد: سازمان ملل بیش از آنکه پیش‌برنده روند صلح خاورمیانه باشد، به آن ضربه وارد کرده است. آمریکا دیگر زمانی که اسرائیل چنین غیرمنصفانه هدف حمله قرار می‌گیرد، کنار نمی‌ایستد.

هیلی ادامه داد: آمریکا از این پس نمی‌گذارد کشورهایی برایش تعیین تکلیف کنند که فاقد هرگونه اعتباری از لحاظ برخورد منصفانه با هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی هستند.

نماینده آمریکا مدعی شد: نزدیک 70 سال، اورشلیم (بیت المقدس) پایتخت اسرائیل بوده؛ برخلاف تلاش‌های بسیاری که برای انکار این حقیقت صورت گرفته است.

وی افزود: کلینتون، بوش و اوباما (رئیسان جمهوری پیشین آمریکا) همه با این موضع موافق بودند، اما هیچ اقدامی انجام ندادند. آن‌ها کار را به تاخیر انداختند، به این امید که فرآیند صلح نتیجه‌بخش شود. با این حال هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد.

هیلی با این حال تاکید کرد: آمریکا موضعی درخصوص حد و مرزهای شهری ندارد. ابعاد حاکمیتی خاص اورشلیم باید از طریق مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین تعیین شود. ما هوادار تغییر توافق‌های مرتبط با حرم شریف نبوده‌ایم.

وی مدعی شد: رئیس جمهوری امریکا صریحا خواستار حفظ وضعیت موجود در مکان‌های مقدس شده است ... ما از راه حل دو دولتی، چنانچه مورد توافق طرف‌ها قرار بگیرد، حمایت می‌کنیم.

چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا اعضای دائمی و بولیوی، مصر، اتیوپی، ایتالیا، ژاپن، قزاقستان، سنگال، سوئد، اوکراین و اروگوئه اعضای غیردائمی کنونی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند.

اظهارات روز جمعه نیکی هیلی پس از آن ایراد شد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه تصمیم خود برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع روند انتقال سفارت این کشور به این شهر را اعلام کرد.

انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را کنگره این کشور در سال 1995 تصویب کرده بود؛ اما تمامی رئیسان جمهوری آمریکا در بازه‌های زمانی شش ماهه، اجرای آن را تعلیق کرده بودند.

این تصمیم ترامپ که نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی است، با مخالفت‌های بسیاری چه در داخل آمریکا و چه در عرصه جهانی مواجه شده است.

تحلیلگران سیاسی، این اقدام را خط بطلانی بر طرح احتمالی سازش و نقض اساسی حقوق مردم فلسطین ارزیابی می‌کنند.

49311

کد N1800742

وبگردی