آفتاب

بعد از موتلفه، مصباحی‌مقدم هم با حزب کمونیست چین مذاکره کرد

بعد از موتلفه، مصباحی‌مقدم هم با حزب کمونیست چین مذاکره کرد

ایسنا نوشت: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران و چین باید با استفاده‌ کامل از فرصت‌ها و منابع هرچه سریع‌تر برنامه‌ریزی‌های پایه‌ برای همکاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک داشته باشند. ما آمادگی کامل داریم تا گام‌های بزرگ‌تری برای همکاری با دولت چین برداریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم طی سخنانی در نشست حزب کمونیست چین که در محل ساختمان کنگره حزب خلق در پکن برگزار شد، با بیان این‌که روابط تجاری ایران و چین بر اساس اسناد تاریخی به ۱۱۵ سال پیش می‌رسد، گفت: این تاریخ طولانی در روابط گرم اقتصادی رابطه ملت‌های ایران و چین را در تمام جهان یگانه کرده است و شاید بتوان گفت امروز هیچ دو ملتی به اندازه‌ی ما و چین آمادگی قبلی برای گام برداشتن در جاده موفقیت و همکاری‌های دوجانبه برخوردار نیستند.
[span] [span]اهم سخنان وی از این قرار است:

* ما از سال ۲۰۱۳ از زمانی که رییس‌جمهور چین "ژی چین پینگ" طرح «یک جاده، یک کمربند» را مطرح کرد، از نزدیک آن را دنبال کردیم و تحسینش می‌کنیم. ما مشتاقانه آماده مشارکت ایران در این پروژه سودآور هستیم و تصور می‌کنیم این طرح، بازسازی «جاده ابریشم» است.

* ایران و چین دو کشور مهم در غرب و شرق آسیا و دو عضو مجمع مجالس آسیایی و نیز دو کشور تاثیرگذار در جمع کشورهای آسیا هستند، این دو کشور می‌توانند با برقراری پیمان دوجانبه و چندجانبه‌ی پولی به ارتقای سطح مبادلات تجاری اقدام کنند و من می‌خواهم به شما اطمینان دهم که رهبری ایران هم از نگاه بسیار مثبتی بر لزوم احیای جاده ابریشم برخوردارند و همواره از بهبود روابط گسترده با چین در تمام ادوار حمایت کرده‌اند.

* چین در زمان تحریم‌های ایران در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ کمک هایی کرد. ما کمک‌های چین و رویکرد دوستانه این کشور در زمان تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی را از یاد نمی‌بریم و خوشحالیم که ایران یکی از ۶۵ کشوری است که در مسیر طرح «یک جاده، یک کمربند» قرار دارد.

*ایران از لحاظ جغرافیایی در چهارراه ارتباطی جهان قرار دارد، ‌باید بگویم به صورت بالقوه برای پیشبرد این طرح مهم‌ترین متحد و شریک راهبردی محسوب می‌شویم و موقعیت جغرافیایی ایران اهمیت ویژه‌ای برای تاسیس خطوط لوله‌های نفت و گاز و اتصال شبکه‌های برق و مخابرات در مسیر این پروژه دارد.

* نقش جدی ایران در پیشبرد این پروژه می‌تواند در حوزه‌های بسیار زیادی تجلی پیدا کند، همکاری‌های دریایی و ریلی، ترانزیت و صادرات مجدد در غرب آسیا، سرمایه‌گذاری در نفت، گاز و پتروشیمی، حمل‌ونقل و ارتباطات، انرژی پاک و تجدیدپذیر و سد و نیروگاه، محیط زیست و کشاورزی و ژنتیک، همکاری‌هایی در قالب شهرک‌های صنعتی، پارک‌های فناوری، صنایع هوافضا، فولاد و صنایع سنگین، گردشگری و نیز تورهای فنی، صنایع غذایی، دارویی و مهندسی و پزشکی داشته باشد.

* به باور من ایران و چین باید با استفاده‌ی کامل از فرصت‌ها و منابع، هرچه سریع‌تر برنامه‌ریزی‌های پایه برای همکاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک گام‌های بزرگ‌تری را بردارند. ما در ایران آمادگی کامل داریم تا این همکاری‌ها را با دولت چین انجام دهیم.

* چین و ایران در لحظه‌ای از تاریخ قرار گرفته‌اند که می‌توانند درخششی خیره‌کننده به روابط دو کشور ببخشند و پروژه‌ای تاریخ‌ساز را رقم بزنند.

 

به گزارش خبرآنلاین، حزب موتلفه اسلامی نیز مناسبات نزدیکی با حزب کمونیست چین داشته است، اسفندماه 95 هیاتی عالی‎رتبه از حزب موتلفه اسلامی به ریاست حمیدرضا ترقی بنا به دعوت حزب کمونیست چین عازم پکن شد و در این سفر علاوه بر ملاقات با مقامات ارشد حزب کمونیست، با سفر به استان های «گوانگ ژو» و«گوئیژوی» درخصوص موضوعات اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی و تقویت توسعه همکاری های اقتصادی میان استان ها و مجامع محلی دو کشور مذاکره و رایزنی کرد.

27214

کد N1800727

وبگردی