آفتاب

داعش می‌خواست مردم را نسبت به اسلام بدبین کند/ از ظرفیت زنان در عراق استفاده کردیم/ برای دعوت مسئولان ما در صف ایستاده‌اند

داعش می‌خواست مردم را نسبت به اسلام بدبین کند/ از ظرفیت زنان در عراق استفاده کردیم/ برای دعوت مسئولان ما در صف ایستاده‌اند

وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه در عراق از این ظرفیت زنان استفاده کردیم، تاکید کرد: باید زنان را وارد عرصه کنیم و جذب تنها از میان مردان نباشد. باید تجربه اسلام را مدنظر قرار دهیم زنان پس از اسلام جایگاه والایی داشتند اسلام آمد تا بگوید زن باید در کنار مرد باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیم الجعفری عصر امروز در مراسم اختتامیه کنفرانس وحدت اسلامی گفت: از جمهوری اسلامی برای برگزاری این همایش که در سال اخیر توانسته علمای اسلام را از کشورهای مختلف در این همایش جمع کند، تشکر می‌کنم؛ این کار بزرگی است

وی با بیان اینکه قلب عنصر اصلی برای ثبات شخصیت فردی ما است، اظهار داشت: ما پنج عنصر داریم که یکی از آنها قلب است که شخصیت انسان را تشکیل می‌دهد. در زمینه روحی و معنوی قلب در کوچکترین و بزرگترین اتفاق تاثیر دارد زیرا هرکسی بخواهد درجایی حکومت کند باید بر اساس فکر و تفکر راهکار حکومت را پیدا کند زیرا محبت بر تمام قلب‌ها حکومت می‌کند.

این دیپلمات عالی‌رتبه عراقی اخلاق را یکی از مطالب مهم در قرآن دانست و تصریح کرد: اخلاق باعث می‌شود تا انسان به سبب آفرینش برسد. انسان با تمام احساسات می‌تواند عنصری فعال در آفرینش باشد. 

جعفری با بیان اینکه عنصر پنجم جسم انسان است که با دمیده شدن روح موجود الهی می‌شود، خاطرنشان کرد: عقل، قلب، رفتار و کردار می‌توانند مکمل انسان باشند. اینها عناصر مادی و فیزیکی نیستند. نمی‌شود عقل کسی درست کار نکند ولی نفسش درست کار کند بلکه تمامی اینها بر یکدیگر تاثیر مستقیم دارند و اکثر طاغوتیان در این پنج عنصر مشکل دارند. 

وی با تاکید بر اینکه مسلمانان همانند یک پیکر هستند و برای همین سعی می‌کنند تمدن به ارث بردن را اجرا کنند، ابراز داشت: امت اسلامی گرفتار چالش‌های زیادی است. برگزاری چنین همایش‌هایی می‌تواند کمک کند تا در جهت تکامل موجودی انسان فعالیت کنیم. برای نمونه عده‌ای فکر می‌کردند عراق فراموش شده است ولی این کشور به دلیل خوداتکایی پیروز شد. قبلا در عراق از 124 کشور تروریست حضور داشت. اینها آمده بودند با عراق مقابله کنند ولی به لطف خدا یاری مردم بر آنها پیروز شدیم. 

وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه مردم عراق در برابر این شیاطین مقابله کردند، عنوان کرد: در برابر ما چالش‌های زیادی است ولی با ایمان می‌توانیم در برابر آنها ایستادگی کنیم. این چالش‌ها تنها در یک زمینه نیست. داعش یکی از چالش‌ها بود. اینها می‌خواستند ظاهری بدی از اسلام را به دنیا نشان دهند و عده زیادی گول خوردند و فکر کردند داعش می‌خواهد اسلام واقعی را نشان دهد در حالی که اسلام از این جنایات بری است. 

جعفری با بیان اینکه داعش می‌خواست مردم را نسبت به اسلام بدبین کند، یادآور شد: تلاش دشمنان ادامه خواهد داشت. نمی‌توان دنیا را از افراد شرور خالی کرد. نمی‌توان دنیا بدون شر را تصور کرد. تجربه عراق تجربه خوبی بود. در عراق گرایش مختلفی بودند ولی متحد شدند تا به دنیا نشان دهند دشمن شماره یک تروریست است. 

وی با تاکید بر اینکه ما باید اختلافات میان امت را مدیریت کنیم، بیان کرد: وحدت مردم نیروهای نظامی و مسئولان در عراق نمونه‌ای از این وحدت بود. 

این مقام عالی‌رتبه عراقی با بیان اینکه حتی پیشرفته‌ترین کشورها از اینکه زنان در حاشیه ببرند، رنج می‌برند، گفت: در عراق از این ظرفیت زنان استفاده کردیم. زنان دلیرمردان را ساختند و روانه جنگ کردند. 

جعفری با بیان اینکه عراق مدتی پیش در حاشیه بود اما الان برای دعوت مسئولان ما در صف ایستاده‌اند، اظهار داشت: خدا بر ما منت گذاشت، ملت را علیه داعش متحد کردیم و چون وحدت کلمه داشتیم توانستیم پیروز شویم. 

وی با بیان اینکه شیعه و سنی همه یک پیامبر دارند، تصریح کرد: مسلمان هر سال کعبه را طواف می‌کنند آیا می‌توانیم بگویم که اینها را طبقه‌بندی کنیم و بگوییم عده‌ای سنی و عده‌ای شیعه هستند؟ متاسفانه برخی به تفرقه دامن می‌زنند و این همان کاری است که داعش انجام می‌داد. ارزش افراد به تقواست. 

وزیر امور خارجه عراق اضافه کرد: برخی می‌گویند زن نباید در جامعه نقش داشته باشد حال خدا می‌فرماید ما شما را از مرد آفریدیم که همدیگر را بشناسید نه اینکه جنگ کنید. سلمان فارسی به سبب تعقل بود که به بقیه فارغ‌اند ما نباید منتظر دنیا بدون اختلاف باشیم. در یک خانواده هم اختلاف است ولی باید اختلافات مدیریت شود.

جعفری با بیان اینکه انس فرهنگی باید تقویت شود و علم دانش باید وارد تربیت و امر پرورش شود، خاطرنشان کرد: امت اسلامی نیازمند بررسی سیره عملی پیغمبر است. اینکه کسی ریش بلند دارد چرا باید مردم بکشد؟ آیا این سیره پیغمبر است‌؟

وی تاکید کرد: تجربه عراق تجربه خوبی بود. ما هیچ بخش عراق را جدا از بقیه نمی‌دانیم. با برخی همسایگان عراق اختلاف نظر و با برخی اتحاد نظر داریم ولی این اختلافات را مدیریت می‌کنیم. درست نیست بگوییم سیاست فاسد است اگر برخی سیاسیون فاسد هستند دلیل بر فاسد بودن سیاست نیست. این جنایتی است که درباره‌ی سیاسیون مطرح می‌کنند.

این مقام عالی‌رتبه عراقی با بیان اینکه ما نباید نسبت به مواضع خود عقب‌نشینی کنیم و این راز ساخت آینده روشن برای اسلام است، ابراز داشت: هیچ دینی به جز اسلام ما را به هدف نمی‌رساند چون انسان دین کمال برادری است که در آن دموکراسی وجود دارد چرا باید در جاهایی که زن‌ها که تیم جامعه هستند باید در کنار باشند. باید زنان را وارد عرصه کنیم و جذب تنها از میان مردان نباشد. باید تجربه اسلام را مدنظر قرار دهیم زنان پس از اسلام جایگاه والایی داشتند اسلام آمد تا بگوید زن باید در کنار مرد باشد. 

کد N1800468

وبگردی