آفتاب

کابینه لبنان فعالیت خود را از سر گرفت

کابینه لبنان فعالیت خود را از سر گرفت

ایرنا نوشت: پس از تلاطم های یک ماه اخیر به دنبال استعفای «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان و تعلیق آن، کابینه لبنان امروز (سه شنبه) تشکیل جلسه داد و فعالیت خود را از سر گرفت.

کابینه لبنان امروز به ریاست «میشل عون» رئیس جمهوری و با حضور وزیران و سعد الحریری نخست وزیر در کاخ ریاست جمهوری لبنان برگزار شد.
سعد الحریری در پایان نشست کابینه گفت که از استعفایش به طور کامل صرفنظر کرد.
نخست وزیر لبنان تاکید کرد که این کشور سیاست خارجی مستقل دارد و همچنان رویکرد پرهیز از مداخله در امور کشورهای عربی و بحران های منطقه ای را در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین از «مدیریت حکیمانه» عون در بحران اخیر و تلاش های دولت در حمایت از ثبات تشکر کرد.
میشل عون رئیس جمهوری لبنان نیز پس از نشست کابینه به تشریح تحولات مرتبط با استعفای سعد الحریری و رویدادهای پس از آن پرداخت و گفت: آنچه اهمیت داشت بازگشت نخست وزیر از خارج و اطلاع یافتن از شرایط دخیل در مواضع او بود.
عون گفت که موضع دولت لبنان بر این اصل استوار بوده که هیچ قدرتی نمی تواند به کرامت و عزت ما آسیب وارد کند.

پایان بحران
درست یک ماه پیش (13 آبان-4 نوامبر) سعد الحریری در حالی که در ریاض بود اعلام کرد که از سمتش استعفا می کند؛ استعفایی که بسیاری آن را زیر فشار سعودی ها دانستند.
یکپارچگی گروه های مختلف لبنانی در ضرورت روشن شدن وضعیت الحریری و تاکید بر بازگشت وی به لبنان از یک سو و حمایت های بین المللی از موضع لبنانی ها از سوی دیگر سرانجام باعث شد تا سعد الحریری پس از دو هفته از حضورش در عربستان از این کشور خارج شود و پس از مدت کوتاهی اقامت در فرانسه به لبنان بازگردد.
وی پس از بازگشت و در روز استقلال لبنان اعلام کرد که تقدیم استعفایش را به حالت تعلیق درمی آورد؛ همین مساله فرصتی را برای رایزنی های سیاسی در لبنان با هدف غلبه بر اختلاف های سیاسی و همواره کردن مسیر دولت فراهم کرد و لبنان را از بحرانی که می توانست در آن غرق شود نجات داد.
رئیس جمهوری لبنان هفته پیش و قبل از سفر به ایتالیا دیدارهایی را با مقام ها و سران احزاب سیاسی داشت؛ دیدارهایی که به گفته ریاست جمهوری، «مثبت» و «سازنده» بود.

52311

کد N1799839

وبگردی