آفتاب

سونامی تعطیلی تولید پوشاک داخلی در حال وقوع است/ در انتخابات اتحادیه شاهد تخلفات متعدد هستیم

سونامی تعطیلی تولید پوشاک داخلی در حال وقوع است/ در انتخابات اتحادیه شاهد تخلفات متعدد هستیم

نشست خبری مجید افتخاری، عضو اتحادیه صادرکنندگان پوشاک و رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه و صادرات پوشاک با موضوع چالش‌های واردات پوشاک و کوتاهی وزارت صنعت در اتحادیه پوشاک ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در این نشست خبری، مجید افتخاری اظهار داشت: شرایط صنعت پوشاک شرایط پیچیده‌ای است و این صنعت رو به نابودی می‌رود. در حال حاضر با هجوم پوشاک و صنایع وارداتی از یک رو و مزون‌های غیرقانونی و بی‌جواز که برخورد لازم با آنها نمی‌شود مواجه هستیم. از طرف دیگر با رکود در بازار، افزایش مالیات و عدم حمایت مواجه شده‌ایم و وزارت صنعت به هیچ عنوان از تولیدکنندگان داخلی حمایت نمی‌کند.

وی افزود: ما از دولت طبق معمول توقعی نداریم اما از اصناف و اتحادیه‌ها توقع داریم که به این مسئله ورود کنند و به عنوان چتر حمایتی حامی تولیدکنندگان باشند.

افتخاری عنوان کرد: چرا روسای اتحادیه‌ها سالیان زیاد در پست خود باقی می‌مانند طبق قانون اتحادیه‌ها باید در زمان انتخابات با یک فراخوان که یا به صورت چاپ در روزنامه‌های کثیرالانتشار و یا به صورت پیامکی به اعضا اطلاع داده می‌شود برای انتخابات آماده شوند. در تاریخ 1396/08/29 این فراخوان شروع شده اما تنها در یک پیامک به اعضا اطلاع داده شده است. اما اسم رئیس اتحادیه پوشاک نیز در پیامک آمده است که تخلف محسوب می‌شود.

وی افزود: لیست کاندیداها هنوز به صورت کامل به مغازه‌ها و تولیدکنندگان اعلام نشده در حالی که تنها پنج روز تا انتخابات باقی مانده است. در ابلاغیه‌ای که به مغازه‌ها ارسال شده باز هم نام رئیس اتحادیه آمده است که این نیز تخلف محسوب می‌شود. سامانه اصناف نیز موظف بود سه روز بعد از ابلاغیه فراخوان مشخصات اصناف و کاندیداها را بنویسد اما تازه شب گذشته بر روی سامانه قرار گرفته است که آن هم دارای اشکال و غلط است. در وزارت صنعت نیز از روزی که ما درخواست لیست مشخصات کاندیداها را دادیم با چهار روز تاخیر یک لیست ناقص به ما ابلاغ کردند.

رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه و صادرات پوشاک اضافه کرد: در اتحادیه‌ها هم یک  فراخوان با نام و مشخصات می‌زنند با یک سری وعده واهی که به ا عضا می‌دهند مانند اعطای وام و کمک مالی و در کنار این اقدامات تلفن اعضای اتحادیه و اصناف را می‌گیرند و کانال رئیس فعلی اتحادیه را در تلگرام آنها پین می‌کنند.

وی افزود: تبلیغات محیطی در اتحادیه‌ها انجام می‌شود و هیچ نظارتی و شفافیتی وجود ندارد و وزارت صنعت و اتاق اصناف هم سکوت کرده‌اند مجلس شورای اسلامی عنوان کرده هیچ عضو هیئت مدیره‌ای چهار دوره نمی‌تواند در هیئت مدیره باشد و کارمندان اصناف و دولتی نیز نباید جزء کاندیداها باشند اما در حال حاضر حضور دارند. برخی کاندیداها که مسئولیتی داشتند باید استعفا می‌دادند اما هنوز بر سر کارشان هستند و در انتخابات هم شرکت خواهند کرد. انتخابات را اتحادیه مدیریت می‌کند نه وزارت صنعت و این یک مشکل بزرگ است.

افتخاری با اشاره به اینکه دبیر اجرایی از خود هیچ مسئولیتی ندارد اذعان داشت: دبیر اجرایی انتخابات مسئولیت قبول نمی‌کند و در جمع همه به صراحت اعلام می‌کند که توان انجام کار را ندارد. وزارت صنعت در جایی که باید حضور داشته باشد غایب است و به پایگاه واردکننده‌ها تبدیل شده است و این امر تیشه به ریشه صنعت می‌زند. امسال قرار است انتخابات به صورت الکترونیک برگزار شود در حالی که برخی از تولیدکنندگان سواد آن را ندارند و فردی در کنار آنها می‌نشیند که می‌تواند در کار دخالت کند در حالی که برای این انتخابات هیچ ناظری درخواست نشده است و این ضعف کار است.

وی تاکید کرد: در نظام ما جمهوریت و اسلامیت امر اساسی محسوب می‌شود اما این نوع کار نه جمهوریت است و نه اسلامیت. ما اسنادی از اتحادیه‌ها و تخلفات آنها داریم که اگر وزارت صنعت کوتاهی کند این اسناد به قوه قضائیه ارجاع می‌دهیم. تخلفات مالی و تاسیس شرکت‌های وارداتی با برخی آقایان رده بالا از تخلفات این اتحادیه‌ها است.

رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه و صادرات پوشاک در رابطه با برخی برندهای وارداتی تصریح کرد: یکی از برندهای وارداتی که دیگر در لیست برندهای وزارت صنعت نیست کمر تولیدکنندگان را شکسته است. هدف شعار اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید بود اما کار به واردات برندهای خارجی کشیده شده است و بازار به قبضه آنها درآمده است. اتحادیه پوشاک سال گذشته از چندین برند ترک و ایتالیایی دعوت کرد و کارخانه‌های داخلی را به آنها نشان داد اما آنها به دنبال تولید در داخل ایران نبودند و نقطه قوت و ضعف ما را شناسایی کردند.

وی افزود: برندهای وارداتی کت و شلوار و مانتو تولید نمی‌کنند اما بازار لباس‌های زنانه و بچه‌گانه را تصرف کردند. ما با ورود برندها مشکلی نداریم اما باید عادلانه کار کنند. اجاره مکان برای برند داخلی کمرشکن است اما برند خارجی تنها درصدی از فروش خود را پرداخت می‌کند. مسئولین بگویند به جز صنعت پتروشیمی به چیز دیگری اهمیت نمی‌دهند تا حداقل تکلیف خود را بدانیم و خودمان گلیم‌مان را از آب بیرون بکشیم تاکنون 17 برند خارجی از وزارت صنعت مجوز فعالیت گرفته‌اند.

افتخاری با اشاره به میزان واردات در سال گذشته تشریح کرد: سال 95 کل ورودی 15 میلیون دلار بوده و در سال 96 به 60 میلیون دلار رسیده است اما بحث ما سر این است که باید بازار خارجی شناسایی شود و قانون واردات مورد بررسی قرار گیرد. کالاهایی که در بازار ایران به فروش می‌رسند کالاهایی از رده خارج است که دیگر در بازارهای خودشان استفاده نمی‌شود. من تاکید می‌کنم سونامی تعطیلی تولید پوشاک داخلی در راه است و به زودی شدت خواهد گرفت.

رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه و صادرات پوشاک در پایان اظهار کرد: شهرک پوشاک تا دو سال آینده راه‌اندازی خواهد شد. مناطق آزاد مجاری ورود قاچاق به کشور شده است بسیاری از قوانینی که ما داریم مربوط به دوران جنگ است که برای حمایت از مناطق جنگ زده جنوب گذاشته شده بود مانند قانون واردات ته‌لنجی.

کد N1799794

وبگردی