آفتاب

دسترسی راحت و ارزان به کتاب با اجرای طرح «پائیزه کتاب»

دسترسی راحت و ارزان به کتاب با اجرای طرح «پائیزه کتاب»

مدیر انتشارات شورا با بیان اینکه برگزاری طرح‌های فصلی حمایت از کتابفروشی‌ها در افزایش میزان فروش کتاب و تعداد کتاب‌خوانان موثر هستند، گفت: با اجرای طرح «پائیزه کتاب» دسترسی راحت‌تر و ارزان‌تر به کتاب محقق شده است.

[div dir='auto']به گزارش خبرنگار ایلنا، فتح‌الله فروغی با بیان اینکه طرح‌های فصلی حمایت از کتابفروشی‌ها ازجمله «پائیزه کتاب» به توسعه کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه کمک می‌کنند، اظهار کرد: با اجرای این طرح‌ها خوانندگان کتاب‌ها از طریق حمایت‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب می‌توانند دسترسی راحت‌تر و ارزان‌تری به کتاب داشته باشند.

مدیر انتشارات شورا افزود: همچنین طرح‌های فصلی ترویج کتابخوانی می‌تواند متوجه فروشگاه‌های کتاب نیز باشد بنابراین اجرای این طرح‌ها هم ضرورت دارد و هم اهمیت.

وی ادامه داد: نسبت به برگزاری طرح‌های فصلی خانه کتاب به ویژه «پائیزه کتاب» خوش‌بین هستم و آن‌ها را در افزایش میزان فروش کتاب و به تبع آن در بیشتر شدن تعداد خوانندگان کتاب‌ها موثر می‌دانم.

فروغی ضمن تأکید بر این نکته که طرح‌های فصلی خانه کتاب به هیچ وجه نباید موقتی و کوتاه‌مدت اجرا شوند، توضیح داد: اگر این طرح‌ها موقتی باشند یا نتوانند در درازمدت به کار خود ادامه دهند، به تهدید تبدیل می‌شوند؛ به عبارت بهتر باید بگویم که کتابفروش براساس ویژگی‌ها و امتیازاتی که طرح «پائیزه کتاب» دارد در آن شرکت می‌کند و فروشگاه خود را به کتاب‌های مختلف به منظور جلب مشتری بیشتر مجهز می‌کند اما اگر این طرح به صورت موقت اجرا شود کتابفروش با انباشت کتاب و سرمایه خوابیده در فروشگاهش مواجه می‌شود. به همین دلیل انتظار دارن چنین طرح‌هایی کوتاه‌مدت نباشند و با یک برنامه‌ریزی بلندمدت به آن پرداخته شود. در این صورت است که اثربخشی این طرح‌ها بیشتر می‌شود.

مدیر انتشارات شورا با بیان اینکه طرح «پائیزه کتاب» طرحی موثر و مشوق خوبی برای کتابفروشان به منظور داشتن نگاهی خوش‌بینانه به آینده شغلی‌شان محسوب می‌شود، گفت: جامعه نشر ما نیازمند حرکت‌های بیشتری در جهت تثبیت شغل کتابفروشی‌ها است.

وی اظهار کرد: توصیه می‌کنم متولیان و مجریان طرح «پائیزه کتاب» کتابفروشی‌های عضو این طرح را تنها نگذارند و سعی کنند به دیدن آن‌ها بروند و از وضعیت فروش و میزان مراجعه‌کنندگانشان آگاه شوند شاید آنها نیز حرف‌هایی برای گفتن در زمینه بهتر شدن فرایند اجرای این طرح داشته باشند. به نظر می‌رسد علاوه بر این طرح‌ها باید فرصت‌های حمایتی از پدیدآورندگان و مولفان کتاب‌ها نیز فرام شود چراکه چرخه نشر یک چرخه و زنجیره درهم تنیده از پدیدآورندگان، ناشران و مخاطبان است و زمانی طرح‌های حوزه کتاب در ارتقای فرهنگ مطالعه تأثیر گذار خواهند بود که به هر سه حلقه این چرخه توجه لازم صورت بگیرد.

کد N1799666

وبگردی