آفتاب

استولتنبرگ:آینده کاری تیلرسون در اجلاس ناتو تاثیر گذار نیست

استولتنبرگ:آینده کاری تیلرسون در اجلاس ناتو تاثیر گذار نیست

ایرنا نوشت: «ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که نشست این هفته وزیران خارجه ناتو در بروکسل تحت تاثیر تردیدها در مورد آینده کاری رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا قرار نخواهد گرفت.

به گزارش فرانس پرس، استولتنبرگ از نقش مهم تیلرسون در بحران کره شمالی تقدیر کرد و حال آنکه شایعاتی سر زبان ها افتاده مبنی بر اینکه موقعیت وزیر خارجه آمریکا در معرض خطر قرار دارد.

منابع ناشناس کاخ سفید عنوان کرده اند که تیلرسون احتمالا ظرف هفته های آینده از سمت وزیر امور خارجه آمریکا برکنار می شود.
در همین حال، دبیر کل ناتو از تمهیدات تیلرسون برای مقابله به موضوع آزمایش های هسته ای و موشکی کره شمالی حمایت کرد و به خبرنگاران در بروکسل گفت: تیلرسون نقشی کلیدی در انتقال پیام بازدارندگی، وحدت و ثابت قدمی این ائتلاف و همچنین درخصوص لزوم ادامه تلاش ها برای دستیابی به راهکاری مسالمت آمیز (در مورد بحران پیونگ یانگ) ایفا کرده است.
این در حالی است که دونالد ترامپ به طور علنی از دیپلمات ارشد خود در ارتباط با مساله کره شمالی انتقاد کرده و گفته است که تیلرسون در پیگیری ارتباط با پیونگ یانگ، وقت خود را تلف می کند.

در پی آزمایش موشک بالستیک قاره پیما کره شمالی که هفته گذشته انجام شد، قرار است مساله آزمایش های این کشور در دستور جلسه نشست وزیران خارجه ناتو در بروکسل قرار گیرد.

کره شمالی از سال 2006، شش آزمایش اتمی انجام داده که تازه ترین آن در فصل تابستان بوده است. این آزمایش ها، روحیه واشنگتن و کره جنوبی و ژاپن به عنوان متحدان اصلی منطقه ای آمریکا را تضعیف کرده است.
در همین حال، پرسش هایی مطرح شده مبنی بر اینکه اختلاف بین ترامپ و تیلرسون ممکن است توان وزیر خارجه آمریکا برای مذاکره با متحدان واشنگتن را تضعیف کند؛ که دبیر کل ناتو گفت هیچ گونه نگرانی ای از این بابت ندارد.
استولتنبرگ ابراز اطمینان کرد که وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو از جمله رکس تیلرسون بر وظیفه اصلی خود تمرکز کرده و تصمیم های مهمی را اتخاذ کنند.

براساس این گزارش، شایعات در مورد اختلاف بین ترامپ و تیلرسون هفته گذشته رواج یافت زمانی که چند رسانه آمریکایی به نقل از منابع کاخ سفید از احتمال استعفای تیلرسون و جایگزینی وی با مایک پومپئو رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) خبر دادند.
ترامپ ضمن اذعان به وجود اختلاف هایی بین خود و تیلرسون در مورد مسائل سیاسی، گزارش رسانه های آمریکایی در مورد استعفای وزیر خارجه را رد کرد.
«کی بیلی هاچیسون» سفیر آمریکا در ناتو نیز تاکید کرد که تیلرسون همچنان به نمایندگی از رئیس جمهوری ایالات متحده سخن می گوید.

52311

کد N1799510

وبگردی