آفتاب

نشست انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات با میزبانی رئیس کتابخانه ملی

نشست انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات با میزبانی رئیس کتابخانه ملی

صبح امروز اشرف بروجردی با اعضای انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایلنا، صبح امروز  سیزدهم آذرماه اعضای انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات با اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دیدار و در رابطه با همکاری‌های مشترک بحث و تبادل نظر کردند.

در این دیدار بروجردی با اشاره به اساسنامه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که مصوب مجلس شورای اسلامی نیز هست، گفت: در این اسا‌سنامه ذکر شده که کتابخانه ملی ایران یک نهاد علمی- پژوهشی و آموزشی است. بنابراین با این پیشینه دست ما باز است که بتوانیم دایره پژوهش را گسترش دهیم.

او افزود: البته قاعدتا بحث ما بیشتر ناظر بر علوم انسانی است. منتها دوستانی که تاکنون در کتابخانه کارهای پژوهشی می‌کردند، تنها دو حوزه را خیلی پررنگ دیده‌اند. یکی حوزه تخصصی اسناد و دیگری حوزه کتابخانه.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به سابقه طولانی خود در این پژوهشگاه گفت: در این مدت بیست و چهار یا پنج ساله که عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هستم، کارهایی در این راستا کرده‌ایم که ثمردهی داشته است.در این دوران من به این نتیجه رسیدم که اصحاب علم ما با جامعه فاصله دارند و تا حدودی با آن بیگانه‌اند. برای همین طی برنامه‌ریزی‌هایی، آنها را به دل استان‌ها بردیم. در آنجا نشستی با دانشگاه‌های زیربط و نهادهای مربوطه در استان‌های مورد نظر و در حوزه مسائل اجتماعی آنها برگزار کردیم؛ مثل بهزیستی، استانداری و نهادهای فرهنگی. وقتی ما اساتید و هیئت‌های علمی را به آن مناطق بردیم رویکرد و دیدگاهشان تغییر کرد. چرا که دریافتند از این راه بهتر می‌توانند مسئله‌شناسی کنند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از تجربه مفید دیگری نیز یاد کرد و گفت: وقتی اساتید بازنشسته می‌شوند، فراموش می‌شوند و دیگر کسی با آنها کار ندارد. من در اتاق معرفت در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، این اساتید را دور هم جمع می‌کردم تا آنها بنشینند و باهم گفت و گو کنند. موضوع بحث آنها هم همان چیزی بود که توسط گروه قبل و در استان‌ها مسئله‌شناسی شده بود. حاصل و خروجی این مباحث در نهایت می‌تواند به قانون گذاری منجر شود.

او در ادامه گفت: به عنوان مثال در زمانی که من در دوران اصلاحات معاون وزیر کشور بودم، چند ماده قانونی در حوزه مسائل جوانان و زنان به قانون منجر شد که از خروجی همین مباحث بود. البته در آن زمان مبانی قدرت از جمله شورای اجتماعی نیز وجود داشت که ما در آن بحث می‌کردیم و مباحثمان را می‌فرستادیم به دولت و دولت نیز آن را به عنوان یک لایحه به مجلس می‌برد و در نهایت تصویب می‌شد. همین‌ها همان چیزی است که در نهایت به فرهنگ‌سازی منجر می‌شود.

بروجردی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساختمان آرشیو ملی عنوان کرد: در این ساختمان فضای خوبی وجود دارد و در حال حاضر نیز چند انجمن از جمله انجمن تاریخ، انجمن زنان پژوهشگر تاریخ، انجمن مطالعات تاریخ و انجمن علوم قرآنی در آنجا اتاق دارند. اگر تعداد این انجمن‌ها زیاد شود ما می‌توانیم سالنی را برای آنها در درنظر بگیریم که جلساتشان را در آنجا برگزار کنند.

همچنین بروجردی با اشاره به موضوع نقد کتاب گفت: شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی سال‌هاست که در پژوهشگاه شکل گرفته است. در آنجا کمیته‌های مختلفی قرار دارد و ۱۲۰۰ استاد نیز در سراسر کشور در این حلقه ارتباطی قرار دارند. او افزود البته قرار بر این است که موضوع نقدِ نقد نیز مطرح شود. آخر آذر ماه نیز قرار است جشنواره‌ای برگزار شود و از کتب نقدِ نقد رونمایی شود.

برورجردی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی یک نهاد ملی است اظهار کرد: نباید موضوعات مورد بحث را تنها به شهر تهران محدود کنیم. در سفرهایی که با اعضای هیئت علمی در استان‌ها داشتم، متوجه شدیم مسائل استان‌ها بسیار متفاوت‌تر از چیزی است که در ذهن ما می‌گذرد. بنابر این نمی‌شود یک نسخه واحد برای تمام استان‌ها پیچید. چرا که مسائل در هر استان که به ویژه در حوزه فرهنگ با یکدیگر متفاوت است.

در بخش دیگری از این دیدار غلامرضا امیرخانی، معاون کتابخانه ملی ایران با اشاره به وظایف کتابخانه گفت: ما شاید بتوانیم تسهیلاتی برای عضویت اعضای انجمن در نظر بگیریم و امکانات مطالعاتی بهتری در اختیار آنها قرار دهیم. او افزود: غنی‌ترین آرشیو نشریات و مطبوعات در کتابخانه ملی قرار دارد و طبیعی است که بحث نشریات و تولید محتوا به ویژه در حوزه ارتباطات در اینجا کاربرد زیادی دارد. هرچیزی که به مطبوعات و تاریخ مطبوعات اشاره داشته باشد به وظیفه ذاتی ما نیز برمی‌گردد. اگر کتاب‌هایی هم در این حوزه تالیف شود، کتابخانه ملی می‌تواند آنها را چاپ کند.

امیرخانی با تاکید بر صحبت‌های رئیس سازمان در حوزه نقد کتاب تصریح کرد: علاوه بر تشکیلاتی که در پژوهشگاه و همچنین خانه کتاب در این رابطه وجود دارد، می‌توان گفت که بهترین مکان برای این موضوع کتابخانه ملی ایران است و در حال حاضر نیز روزانه در اینجا جلسات نقد کتاب برگزار می‌شود.

همچنین گفت: منابعی در کتابخانه ملی وجود دارد که تا حدی مغفول مانده‌اند؛ در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ما اداره ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی را داریم که کل آثاری که با موضوع ایران و اسلام در کشورهای آمریکایی و اروپایی موجود است را گردآوری می‌کنند.

امیرخانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پتانسیل‌ها و امکانات موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: در کتابخانه ملی سرای پژوهش را داریم که اتاق‌های آن برای چند ماه در اختیار محققان قرار می‌گیرد. البته همچنان مشکل کمبود فضا را حس می‌کنیم و شاید بتوانیم با رایزنی اتاقی را در ساختمان آرشیو ملی برای انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات در نظر بگیریم و از فضای آنجا نیز استفاده کنیم.

در ادامه این نشست اساتید حوزه ارتباطات و مطالعات فرهنگی هم به بیان نقطه نظرات خود پرداخته و در نهایت هادی خانیکی، رئیس انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات ابراز امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و این انجمن امضا شود.

کد N1799419

وبگردی