آفتاب

تخریبِ یک اثر ملّی دیگر/ خانه حاجباشی اراک تخریب شد

تخریبِ یک اثر ملّی دیگر/ خانه حاجباشی اراک تخریب شد

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: تعدادی از ورثه خانه تاریخی حاجباشی اراک بخشی از این بنا که هفته گذشته به ثبت ملی رسیده بود را تخریب کردند که باید در محاکم قانونی جوابگو باشند.

به گزارش ایلنا، سیدمحمد حسینی با اعلام این خبر اظهار داشت: نیمه شب گذشته تعدادی از ورثه خانه تاریخی حاجباشی اراک بر خلاف قانون اقدام به تخریب قسمت‌هایی از این بنای ارزشمند کرده‌اند.

وی افزود: این اقدام تعرض به یک ثروت ملی است و به جد و بدون کوچکترین ملاحظه‌ای پیگیری قانونی خواهد شد و خاطیان می‌بایست ابتدا به مراجع قضایی و سپس افکار عمومی پاسخگو باشند.

حسینی بیان کرد: کارشناسان اداره کل در مرحله تشکیل پرونده این بنا برای ثبت ملی، برداشت‌های تخصصی و دقیقی را از این بنا داشته‌اند و با زحمات مداوم و صرف هزینه‌های قابل توجه پرونده ثبت ملی این بنا را تهیه کردند تا هفته گذشته، این اثر به ثبت ملی رسید اما اکنون عده‌ای با تعرض به این بنا در حقیقت تیشه بر ریشه اثر تاریخی زده‌اند.

وی در ادامه گفت: با اطلاع کارشناسان و یگان حفاظت اداره کل، از پیشروی بیشتر تخریب‌گران جلوگیری شد اما متخلفان در عین قساوت اقدام به تخریب ستون‌های اصلی بنا کرده‌اند. اداره کل نیز اکنون به دنبال حکم بازداشت متعرضان به این بنا است.

حسینی افزود: هر مدیر، فرد آگاه و یا ورثه‌ای که به این بنا متعرض شده می‌بایست پاسخگو باشد و منتظر پیگیری ویژه اداره کل در این خصوص باشد زیرا به هیچ عنوان از این تخلف آشکار نخواهیم گذشت.

وی اضافه کرد: از دادستان اراک تقاضامندیم با حضور پررنگ در این ماجرا، یک اتمام حجت بسیار جدی با متعرضان به این بنای تاریخی شود تا متخلفان و متعرضان به ثروت‌های ملی هوشیار باشند که میراث فرهنگی کشور یک ثروت ملی است و مراجع قانونی به اشد مجازات با خاطیان برخورد می کنند.

کد N1799343

وبگردی