آفتاب
معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها برای اشتغال حاشیه‌نشین‌ها/ ۱۲ میلیون حاشیه‌نشین داریم

استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها برای اشتغال حاشیه‌نشین‌ها/ ۱۲ میلیون حاشیه‌نشین داریم

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اکنون در اکثر شهرهای پرجمعیت کشور با پدیده حاشیه نشینی روبرو هستیم که طبق آمارها تعداد آنها ۱۲ میلیون نفر می‌شود و می‌توان با ایجاد اشتغال از طریق تعاونی، وضعیت این هموطنان را تغییر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید حمید کلانتری معاون تعاون وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در همایش تعاون، راه سوم اقتصاد،  گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و اشتغال کشور باید شرایطی را فراهم کنیم تا بحران بیکاری همراه با تغییرات خوب اجتماعی در عرصه زنان بهبود یابد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر نسبت به دو دهه قبل با تقاضای زنان برای اشتغال روبرو هستیم و برای همین بایدظرفیت‌های آن را با توجه به بالا رفتن سطح تحصیلات زنان به وجود آوریم، ادامه داد: ما اکنون در اکثر شهرهای پرجمعیت کشور با پدیده حاشیه نشینی روبرو هستیم که طبق آمارها  ۱۲ میلیون حاشیه‌نشین داریم و می‌توانیم با ایجاد اشتغال از طریق تعاونی، وضعیت این هموطنان را تغییر دهیم.

او ادامه داد: در حوزه اقتصادی تعاون، کارهایی انجام شده است از طرفی در قانون اساسی با توجه به اصل ۴۴ پیش‌بینی‌های خوبی انجام گرفته‌ که نشانگر آن است برای مردمی کردن اقتصاد، پتانسیل قابل توجهی وجود دارد.

وی افزود: یکی از موانعی که در مسیر مردمی کردن اقتصاد وجود دارد، عدم توجه به قوانین و اجرای آنهاست و در این زمینه فقدان اعتبارات باعث شده‌است که هدف‌گزاری‌ها به نتیجه نرسد و برای همین باید به آنها رسیدگی کنیم و موضوع اصلی را شناسایی کنیم.

معاون تعاون وزارت کار با ا شاره به مشارکت زنان در عرصه اقتصاد خاطرنشان کرد:‌ یکی از گرایش‌های مردمی کردن اقتصاد، مشارکت زنان در تعاونی‌ها است. در حال حاضر ۱۱ درصد تعاونی‌های کشور مختص زنان است و از نظر جمعیتی هم ۲۵ درصد جمعیت اعضای تعاونی‌ها را خانم‌ها تشکیل داده‌اند و می‌توان گفت که خانم‌ها در این زمینه به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند. این نشانگر آن است که ما اکنون احتیاج به نمونه‌سازی نداریم و باید به دنبال گسترش فضای اشتغال زنان باشیم.

کلانتری ادامه داد: در حال حاضر مجموعا ۸۵۰۰ تعاونی زنان در بخش‌های مختلف از قبیل کشاورزی، قالیبافی، صنایع دستی و ... در کشور فعال هستند. ما باید به مشارکت آنها کمک کنیم تا در همه نقاط کشور اقتصاد توانبخشی داشته باشیم.

وی با اشاره به پتانسیل مرزنشینان گفت: تعاونی مرزنشینان با یک و نیم میلیون جمعیت می‌تواند در کاهش فقر کمک بسزایی انجام دهد، این اتفاق در حالی می‌تواند به وقوع بپیوندد که ما از آنها حمایت بیشتری بکنیم در این رابطه می‌توانیم با الگوبرداری‌ از تعاونی‌های موفق کشورهای دیگر، وضعیت اقتصادی کشور را بهبود دهیم.

کلانتری با اشاره به تعاونی‌هایی که به حوزه زنان مربوط است، گفت: ما در تعاونی‌ها ۱۱۰ گرایش داریم که زنان می‌توانند در آنها شرکت کنند، در گذشته در برخی از نقاط کشور ما با موانع فرهنگی و تحصیلی روبرو بودیم که خوشبختانه این مشکلات برطرف شده است.

وی ادامه داد: فرهنگ تعاونی‌ها باید در بین مسئولان رواج داشته باشد تا با همکاری یکدیگر به وضعیت تعاونی‌های کشور کمک شایانی کنیم.

وی با اشاره به بودجه‌ای که به تازگی از سوی دولت برای اشتغال روستایی تصویب شده است، خاطرنشان کرد:‌ اجرای برنامه هزار روستا، هزار تعاونی را در دستور کار قرار داده‌ایم و پس از اتمام فاز اول این برنامه‌ریزی به دنبال هزار تعاونی دیگر خواهیم رفت.

کد N1799232

وبگردی