آفتاب

اخبار ضد و نقیض از درخواست صالح از «حزب‌الله» لبنان برای میانجیگری

اخبار ضد و نقیض از درخواست صالح از «حزب‌الله» لبنان برای میانجیگری

برخی منابع یمنی اعلام کرده‌اند که رئیس‌جمهور مخلوع یمن از حزب‌الله لبنان خواسته است برای پایان دادن به درگیری‌ها در پایتخت یمن میانجیگری کند.

به گزارش ایلنا، در حالی‌که درگیری‌هایی که حزب کنگره ملی یمن به ریاست «علی عبدالله صالح» علیه انصارالله در صنعا به‌راه انداخته، وارد مرحله شدیدی شده است، برخی منابع از سردرگمی صالح در جریان این فتنه خبر می‌دهند.

در همین راستا، منابعی به تلویزیون «الجزیره» اعلام کردند که صالح، رئیس‌جمهور مخلوع یمن از حزب‌الله لبنان و دولت ایران خواسته است برای پایان دادن به تنش‌ها میان حزب کنگره ملی و انصارالله میانجی‌گری کنند. در حالی‌که منابعی در حزب کنگره مردمی می‌‌گویند که برداشت‌ها از اظهارات عصر یکشنبه صالح اشتباه بوده است.

حزب کنگره ملی یمن در بیانیه‌ای افزود: «صالح علیه هر تعرض فراروی یمن چه در سایه شراکت با انصارالله و چه عدم شراکت با آن، می‌ایستد و از هرگونه تلاش‌ها برای از بین‌بردن دلایل تنش موجود با انصارالله و ایجاد وحدت داخلی استقبال می‌کند.»

این در حالی‌ است که علی عبدالله صالح، روز گذشته در گفت‌وگویی تلویزیونی، از مردم یمن خواست علیه انصارالله در تمامی استان‌ها انقلاب کنند. وی همچنین خواستار گشودن صفحه‌ای جدید با کشورهای همسایه شد و از آمادگی‌اش برای گفت‌وگو با عربستان سعودی خبر داد.

رئیس‌جمهوری مخلوع یمن، که تا دیروز و در سایه شراکتش با انصارالله هرگونه حضور نظامی ایران در یمن را رد می‌کرد، ضمن اعلام فروپاشیدن ائتلاف با انصارالله، مدعی شد که ایران از این گروه پشتیبانی نظامی می‌کند.

همزمان، «محمد آل‌جابر» سفیر سعودی در یمن، روز گذشته اعلام کرد که سازمان ملل در حال ایفای نقش میانجیگرانه و کمک به مردم یمن در بحبوحه تشدید درگیری‌ها در صنعا است.

این در حالی‌ست که مقام‌هایی در سازمان ملل می‌گویند این سازمان در حال خارج کردن ده‌ها تن از کارمندان خود از پایتخت یمن است ولی با توجه به محاصره فرودگاه بین‌المللی صنعا، سازمان ملل منتظر موافقت ائتلاف عربی تحت امر سعودی است.

کد N1799218

وبگردی