آفتاب
روزنامه «رای الیوم» نوشت؛

انصارالله قوی‌تر از آن است که مقابل ائتلاف عربی شکست بخورد/ مردم یمن ابزار تامین منافع برخی طرف‌ها شده‌اند

انصارالله قوی‌تر از آن است که مقابل ائتلاف عربی شکست بخورد/ مردم یمن ابزار تامین منافع برخی طرف‌ها شده‌اند

تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه «رای الیوم» نوشت کسی که فکر می‌کند یمن عقب‌نشینی می‌کند یا پرچم سفید را بالا می‌برد و وابستگی را می‌پذیرد و کسانی که به آسانی فرزندانش را قتل عام کرد را می‌بخشد و اشتباهات بیشتری را مرتکب می شود، دچار اشتباه شده است.

به گزارش ایلنا، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رای‌الیوم در مقاله‌ای به بررسی اوضاع و شرایط یمن پرداخت.

عطوان در این‌باره نوشت: تا چهار روز پیش نوشتن درباره یمن آسان بود چرا که تحولات این کشور روشن بود، دشمنان نظامی از خطرناک‌ترین جنگنده‌ها و موشک‌ها و ذخایر تسلیحاتی خود استفاده می‌کردند و مردم فقیر و بیچاره که سه چهارم از آنها با بیماری‌ها و گرسنگی مواجه هستند و بیمارستان‌ها، مدارس، بازارها و مجالس عزایشان از سه سال پیش تاکنون با بمباران از دریا و زمین رو‌به‌رو بوده است، در طرف دیگر قرار دارند.

کشوری که با محاصره بسیار شدیدی مواجه است که مانع از رسیدن کمک‌های انسانی به این کشور می‌شود. تمام نقشه‌ها و برنامه‌ریزی‌های ائتلاف عربی در یمن با شکست مواجه شده و همه توطئه‌ها علیه خودشان درآمد و در شرایط خونینی گرفتار شده‌اند که نمی‌دانند چگونه از آن خارج شوند.

امروز اما چهره یمن به طور کامل متفاوت است، ورق‌های بازی به هم خورده است و فتنه در این کشور متاسفانه به نتیجه رسید و اتحاد ملی که در برابر ائتلاف عربی بود برهم خورد.

نمی‌خواهیم درباره اختلافات و تحولات و توجیه اشتباهات یک طرف در بحران یمن بپردازیم چرا که ما معتقدیم که طرفین مرتکب اشتباهات بحرانی بسیاری شده‌اند و این مساله نسبی است به این خاطر که ما در فاصله یکسانی از آنها ایستاده‌ایم، مردم یمن را دوست داریم و در کنار آنها ایستاده ایم چرا که اطمینان داریم از این بحران و همه بحران‌هایی که بر آنها تحمیل می شود عبور خواهند کرد و در یک کشور واحد گردهم می‌آیند و زندگی مشترک را مثل گذشته از سر خواهند گرفت.

کسی که فکر می‌کند یمن عقب نشینی می‌کند یا پرچم سفید را بالا می‌برد و وابستگی را می‌پذیرد و کسانی که به آسانی فرزندانش را قتل عام کرد را می‌بخشد و اشتباهات بیشتری را مرتکب می‌شود، دچار اشتباه شده است. اگر کسی فکر می کند که بحران یمن به پایان می رسد و با پیروزی نظامی و با موشک‌ها و جنگنده‌ها باثبات می‌شود، باید بداند کسانی که پشت سر این توافقات حضور دارند به دنبال منافع خود هستند و از مردم یمن به عنوان ابزار استفاده می‌کنند.

حوثی‌ها قوی تر از آن هستند که در برابر ائتلاف به رهبری عربستان شکست بخورند حتی اگر تعداد اعضای ائتلاف نظامی به ۱۰۰ عضو برسد.

کد N1799205

وبگردی