آفتاب

فاز یک بندر شهید بهشتی افتتاح شد/ «دروازه ملل» بر روی تجارت جهانی باز شد

فاز یک بندر شهید بهشتی افتتاح شد/ «دروازه ملل» بر روی تجارت جهانی باز شد

دقایقی پیش با حضور رییس جمهوری، وزیر راه وشهرسازی و سایر مقامات منطقه ای، ملی و محلی فاز یک بندر شهید رجایی به ظرفیت 8.5 میلیون تن به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، صبح امروز یکشنبه دوازدهم آذرماه فاز یک بندر شهید بهشتی،تنها بنر اقیانوسی کشور  با حضور حسن روحانی، عباس آخوندی و سایر مقامات منطقه ای،  محلی و ملی به افتتاح رسید.

تا کنون برای افتتاح این فاز از بندر شهید بهشتی که لقب «دروازه ملل» را گرفته است یک میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است. شرکت اپراتور ایرانی از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی 403 میلیون دلار تجهیزات وارد این بندر خواهد کرد، و طرف هندی 85  میلیون دلار در قالب سرمایه‌گذاری و‌ در گام دوم 150 میلیون دلار، در این بندر هزینه خواهد کرد. 

در طرح توسعه بندر شهید بهشتی 5 فاز تعریف شده است که در پایان اجرای این فازها ظرفیت بندر چابهار به 85 میلیون تن می رسد. در حال حاضر امکان پهلوگیری کشتی هایی با ظرفیت 120 هزار تن در آب خور 16.5 متری اسکله های بندر شهید بهشتی وجود دارد.

اقدام دیگر دولت در راستای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، اتصال این بندر به شبکه سراسری راه اهن است که در حال حاضر پروژه چابهار- زاهدان بیش از 25 درصد  پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت تامین منابع تا 4 سال دیگر این پروژه به اتمام می رسد.        

کد N1798755

وبگردی