آفتاب

تحولات پرشتاب در یمن/ چرخش صالح به سمت سعودی/ افزایش درگیری‎ها با انصارالله

تحولات پرشتاب در یمن/ چرخش صالح به سمت سعودی/ افزایش درگیری‎ها با انصارالله

در چهارمین روز از درگیری های مسلحانه میان طرفداران علی عبدالله صالح و انصارالله در صنعا حزب کنگره مردمی عمومی یمن که متعلق به صالح است در بیانیه ای حوثی ها را متهم به کشیدن یمن به سمت جنگ داخلی شده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از رویترز درگیری های سنگین در خیابانهای منطقه حده  در جنوب صنعا ، محل زندگی بسیاری از خویشاوندان علی عبدالله صالح ،‌از جمله طارق برادر زاده وی با انصارالله  خبر دادند.

­به گفته شاهدان صدای انفجار و تیراندازی در سراسر منطقه به گوش می رسد و خیابانها از سکنه خالی شده است و تنها جنگجویان دو طرف در محله مشاهده می شوند. هنوز گزارشی از شمار تلفات یا زخمیان احتمالی در درگیری های امروز دریافت نشده است.

این درگیری ها پس از وقفه ای چند ساعته که در پی تلاشهای میانجیگرانه برای حل اختلافات دو طرف ایجاد شده بود ، بار دیگر از سر گرفته شد. حزب صالح یعنی حزب کنگره مردمی عمومی یمن ، انصار الله را به کوتاهی در رعایت آتش بس متهم و در بیانیه ای  اعلام کرده است مسئولیت کشیده شدن یمن به سمت ورطه جنگ داخلی بر عهده حوثی ها قرار دارد.

در این بیانیه همچنین از طرفداران علی عبدالله صالح از جمله جنگجویان قبیله ای خواسته شده تا برای دفاع از خود ، کشور ، انقلاب و جمهوری شان قد علم کنند. این حزب همچنین از ارتش و نیروهای امنیتی یمن خواسته تا در این درگیری بیطرف باقی مانند.

از سوی دیگر گروه انصارالله نیز با انتشار بیانیه ای ضمن ابراز تاسف از بروز این وضعیت اعلام کرد این درگیری ها با هماهنگی با ائتلاف سعودی صورت می گیرد. دو طرف می گویند از زمان آغاز درگیری ها در روز چهارشنبه تاکنون دست کم شانزده تن کشته شده اند.

چرخش علی عبدالله صالحعبدالله صالح:دست خود را به طرف کشورهاي همسايه دراز مي‌کنيم

در همین حال علی عبدالله صالح در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه، مردم یمن را به قیام علیه انصارالله فراخوانده است.

او همچنین رسما در این گفتگو از عربستان سعودی و سایر همسایگان درخواست کمک کرده و پیشنهاد مذاکره داده است.

 

او در بخشی از سخنانش که به شدت مورد استقبال سعودی ها قرار گرفته گفت: ای مردم یمن برای حفظ وحدت و کشور خود قیام کنند. اقدامات انصارالله بخشی از عوامل تجاوز ظالمانه به یمن بود.

 

عبدالله صالح افزود: دست خود را به طرف کشورهای همسایه دراز می کنیم و متعهد می شویم پس از آتش بس و متوقف کردن اقدامات انصارالله، گفتگو با کشورهای همسایه را آغاز کنیم. باید حضور همه گروه های شبه نظامی در خاک یمن پایان یابد.

4949

کد N1798462

وبگردی