آفتاب

واکنش ها به آزمایش موشکی کره شمالی/نشست فوق العاده شورای امنیت

واکنش ها به آزمایش موشکی کره شمالی/نشست فوق العاده شورای امنیت

کره شمالی یک موشک قاره پیما با موفقیت آزمایش کرد و بار دیگر با واکنش های شدید جهانی رو به رو شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صبح امروز تلویزیون رسمی کره شمالی خبر از یک آزمایش موشکی از نوع بالستیک داد. این خبرگزاری دولتی در ادامه گزارش خود این ازمایش را موفقیت امیز خواند و به نقل از دولت این کشور اعلام کرد که پیونگ یانگ به هدف تاریخی خود دست یافته است. (اینجا)

وب سایت خبرگزاری رویترز در گزارشی با موفقیت خواندن این ازمایش عنوان کرد که این موشک بالستیک از نوع قاره پیما است و به آسانی می تواند ایالات متحده را هدف قرار دهد.

 

در ادامه این گزارش واکنش های جهانی را به اقدام تازه کره شمالی از نظر می گذرانید:

نشست فوق‌العاده شورای امنیت

 آمریکا، ژاپن و کره جنوبی به سرعت خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل در مورد آزمایش امروز موشک بالستیک پیونگ‌یانگ شدند که وزارت دفاع ژاپن می‌گوید احتمالاً در منطقه اقتصادی ژاپن در دریا سقوط کرده است.

اعضای شورای امنیت قرار است جلسه علنی را حدود ساعت ۴:۳۰ دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی برگزار کنند.

از نوامبر سال گذشته میلادی شورای امنیت سازمان ملل صادرات از کره شمالی را به شکل گسترده‌ای ممنوع کرده و واردات به این کشور نیز به شدت محدود شده است که این مساله ضربه‌ای سخت بر پیکره اقتصاد شکننده این کشور است.

 

گوترش آزمایش موشکی کره شمالی را محکوم کرد


«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد اقدام روز گذشته کره شمالی در آزمایش موشک بالستیک جدید را محکوم کرد.

«استفان دوگاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل با بیان این مطلب گفت: این اقدام کره شمالی مغایر با قطعنامه های شورای امنیت در خصوص فعالیت های موشکی پیونگ یانگ است.

وی افزود: گوترش از کره شمالی خواسته است از هر گونه اقدام تنش زا و برهم زننده ثبات در شبه جزیره کره خودداری کند.

 اتحادیه اروپا و ناتو آزمایش موشکی کره شمالی را محکوم کردند

اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در واکنش به آزمایش موشکی جدید کره شمالی ، این اقدام را نقض قطعنامه شورای امنیت دانسته و خواستار گفت وگوی آن کشور با جامعه بین المللی شدند.

 

در بیانیه 'مایا کاسیانچیچ' سخنگوی اتحادیه اروپا آمده است: پرتاب موشک امروز جمهوری دمکراتیک خلق کره ، نقض بیشتر و غیر قابل قبول تعهدات بین المللی آن کشور مطابق با چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.
این بیانیه می افزاید: در پی درخواستهای مکرر از سوی کل جامعه بین المللی از جمله در نشست اخیر وزیران امور خارجه آسیا - اروپا (ASEM) در 'نای فی تا' میانمار در روز 21 نوامبر (30 آبان) ، این پرتاب موشک یک اقدام تحریک آمیز وخیم دیگر و تهدیدی جدی برای امنیت بین المللی است.

سخنگوی اتحادیه اروپا افزود: پیام صریح این اتحادیه این است که جمهوری دمکراتیک خلق کره باید برنامه های هسته ای ، سلاح های کشتار جمعی و موشک بالستیک خود را به شیوه ای قابل تایید و غیر قابل بازگشت رها کند و بطور فوری تمام فعالیتهای مرتبط را متوقف کرده و به پیمان منع اشاعه هسته ای و پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی بازگردد.

در ادامه این بیانیه آمده است: نظام تحریم های اتحادیه اروپا در مورد جمهوری دمکراتیک خلق کره در حال حاضر محدودکننده ترین نظام تحریمی است و وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در روز 16 اکتبر بسته دیگری از اقدامات خودکار اتحادیه اروپا را تصویب کردند که از تحریم های سازمان ملل فراتر می رود. جمهوری دمکراتیک خلق کره باید وارد یک گفت و گوی معتبر و معنادار با هدف عاری سازی کامل و غیر قابل بازگشت شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای و اجرای کامل قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل شود.

 

 دبیر کل ناتو: کره شمالی وارد گفت وگوی معنادار شود


'ینس استولتنبرگ' دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز با صدور بیانیه ای با محکومیت شدید این اقدام کره شمالی، آن را نقض قطعنامه های شورای امنیت دانست که امنیت منطقه ای و بین المللی را مخدوش می کند.
دبیر کل ناتو افزود: در ماه نوامبر از ژاپن و کره جنوبی دیدار کردم و ما در کنار هم از کره شمالی خواستیم که از اقدامات تحریک آمیز بیشتر خودداری کند و امروز آن درخواست را تکرار می کنم.
استولتنبرگ افزود: لازم است که کره شمالی بار دیگر وارد یک گفت وگوی معتبر با جامعه بین المللی شود.


'سباستین کورتس' وزیر امور خارجه اتریش و رئیس دوره ای سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) نیز با انتشار پیامی در توییتر آزمایش موشکی کره شمالی را با 'شدیدترین لحن' محکوم کرد و افزود: نقض مداوم قوانین بین المللی و اقدامات تحریک آمیز ، امنیت جهانی و ثبات منطقه ای را تهدید می کند.

در همین حال رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی روز چهارشنبه به وقت محلی یک فروند موشک بالستیک شلیک کرد. خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی اعلام کرد که موشک از استان «پیونگان جنوبی» و به سمت شرق شلیک شده و ارتش کره جنوبی و آمریکا در حال بررسی اوضاع هستند. از سوی دیگر وزارت دفاع آمریکا تایید کرد که موشک پرتاب شده کره شمالی قاره پیما بوده و 600 مایل مسافت را طی کرده و نسبت به پرتابهای قبلی ارتفاع بیشتری داشته است.


آزمایش تازه موشکی کره‌شمالی 'تهدیدی علیه جهان است'
   
جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا در واکنش به پرتاب بلندپروازترین موشک قاره پیمای بالستیک کره شمالی می گوید این اقدام تهدیدی علیه جهان است.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، می‌گوید موشک آزمایش شده از نوع قاره پیما بوده و پس از طی مسیری در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر در جنوب دریای ژاپن به آب افتاده است.

به گزارش بی بی سی ، مقام‌های نظامی آمریکا می‌گویند این موشک توانسته به لحاظ مدت زمان پرواز (۵۱ دقیقه) و رسیدن به ارتفاع جوی (حدود ۴۵۰۰ کیلومتر) از پیشرفت برنامه موشکی پیونگ یانگ حکایت داشته باشد.

 متیس پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و دیگر مقام های ارشد دولت را در جریان این تحول گذاشت در محوطه کاخ سفید اظهار نظر می کرد.

او گفت: "صادقانه بگویم ارتفاعی که این موشک به آن رسید از موشک های قبلی آنها بیشتر بود" و افزود که کره شمالی در حال ساختن "موشک های بالستیکی است که همه نقاط جهان را تهدید می کند."

آقای ترامپ که وقتی این موشک هنوز در آسمان بود از پرتاب آن باخبر شد بعدا گفت: "ما به آن رسیدگی خواهیم کرد."


دولت ژاپن گفت "هرگز ادامه رفتار تحریک آمیز کره شمالی" را نخواهد پذیرفت و شینزو آبه نخست وزیر این کشور خواستار نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شد


رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، هم گفت که گزینه های دیپلماتیک همچنان مد نظر است و امکان دنبال کردن آنها وجود دارد.

اما او گفت که پیونگ یانگ باید از تلاش برای ساختن سلاح های اتمی و وسایل پرتاب آنها دست بردارد.

به علاوه او همه کشورهای جهان را ترغیب کرد فشارهای شدید اقتصادی و دیپلماتیک علیه کره شمالی را ادامه دهند.

او همچنین اعلام کرد که آمریکا و کانادا نشستی با شرکت کشورهایی برگزار خواهند کرد که به سربازان ماموریت سازمان ملل در کره جنوبی را تامین می کنند تا در مورد گام های بعدی بحث کنند.

تصور می شود که کره شمالی هم اکنون تلاش هایش را بر ساختن موشک های دوربرد با توانایی بالقوه رسیدن به خاک اصلی آمریکا متمرکز کرده باشد.

مقام های پیونگ یانگ گفته اند که اولین موشک دوربردی که در ماه ژوییه آزمایش کردند می تواند "به همه نقاط جهان" برسد اما ارتش آمریکا آن را یک موشک میان برد توصیف کرد.

 ترامپ هفته پیش اعلام کرد که بار دیگر کره شمالی را در فهرست دولت های حامی تروریسم قرار می دهد.

به گفته مقام‌های نظامی کره‌جنوبی، موشکی که کره شمالی آزمایش کرده از منطقه پیونگ سانگ، واقع در جنوب استان پیونگان شلیک شده است.

ژاپن می‌گوید این موشک که حدود ۵۰ دقیقه پرواز کرده است برخلاف دو موشکی که در تابستان گذشته از آسمان شمال ژاپن عبور کردند، وارد حریم هوایی این کشور نشده است.

بنابر گزارش‌ها، کره‌جنوبی در واکنش به این آزمایش، همچون گذشته، چند موشک ضدبالستیک را در سواحل این کشور به آسمان پرتاب کرده است؛ نوعی مانور موشکی که سئول تلاش دارد با انجام آن بلافاصله پس از پرتاب‌های آزمایشی کره‌شمالی، به این کشور از آمادگی دفاعی خود خبر دهد.

کره‌شمالی در چند ماه گذشته بارها آزمایش‌های موشکی انجام داده بود اما در چند ماه گذشته و پس از بالا گرفتن تنش کلامی میان رهبر این کشور، کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، این کشور آزمایش جدیدی انجام نداده بود.

این کشور طی دو پرتاب آزمایشی که اواسط تابستان امسال انجام داد موفق شد رکورد جدیدی برای موشک‌های بالستیک خود ثبت کند و مدعی شد اکنون قادر است خاک ایالات متحده را با موشک‌های خود هدف قرار دهد.

منازعه کلامی میان ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در چند ماه گذشته یکی از منابع نگرانی میان ناظران تحولات شبه جزیره کره بوده است.

تصاویر از رویترز

52310

کد N1797254

وبگردی