آفتاب
روزنامه آمریکایی «نیشن»:

رقابت عربستان با ایران خاورمیانه را بی‌ثبات‌تر می‌کند/ شکست ارتش افراط‌گرایان در سوریه

رقابت عربستان با ایران خاورمیانه را بی‌ثبات‌تر می‌کند/ شکست ارتش افراط‌گرایان در سوریه

استراتژی تقسیم و حکومتِ ریاض تاکنون موفقیت‌های قابل توجهی را برای عربستان سعودی به همراه نداشت است و نتوانسته است مانعی در برابر نفوذ منطقه‌ای ایران باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه آمریکایی نیشن، افزایش رفتارهای ناپایدار عربستان سعودی پرسش‌های بسیاری را در سراسر جهان ایجاد کرده است.  

پس از چند دهه سیاست محافظه‌کارانه عربستان سعودی و حضور این کشور در مناسبات جهانی تنها با استفاده از ثروت نفتی، ماشین نظامی و اطلاعاتی این کشور اکنون جنگ وحشیانه‌ای را در یمن به راه انداخته است، قطر را تحریم کرده است، تلاش می‌کند لبنان را بی ثبات کند، زخم‌هایش را از شکست در جنگ سوریه مداوا می‌کند و به دنبال فرصت بالقوه‌ای برای حضور در عراق است.

در همین زمان شاهزاده محمد بن سلمان قدرت را در عربستان سعودی در دستان خود متمرکز می‌کند. مواضع مشترک در ریاض اما در اختیار نخبگان سعودی هستند که در رقابت با تهران با هدف به دست گرفتن قدرت هژمون منطقه تلاش می‌کنند.

نفوذ ایران در منطقه در دهه ۱۹۹۰ تقریبا نزدیک به صفر بود و امروزه نفوذ این کشور در شرق خاورمیانه تقریبا غالب است. انصارالله در سال ۲۰۱۴ قدرت را در یمن به دست گرفت و در سال های پس از آن کنترل و نفوذ خود را در این کشور عمیق‌تر کرد. این یک توسعه محلی بود اما ریاض پروژه ایران‌هراسی را بر حوادث یمن بنا نهاد.

حزب‌الله گروه مورد حمایت ایران در لبنان قدرت را در این کشور از سال ۲۰۱۶ میلادی در اختیار دارد. متحد دیگر ایران حزب بعث به رهبری بشار اسد نیز به نظر می رسد در جنگ سوریه به پیروزی رسیده است و ارتش افراط گرایان در این کشور شکست خورده است.

درگیری عربستان سعودی علیه ایران با ملی‌گرایی و امنیت در منطقه همه کار کرد اما هیچ تاثیری در زمینه اقتصادی نداشت. هر دو کشور نفتی هستند و هر دو عضو اوپک. با این وجود رقابت عربستان با ایران در منطقه تاکنون هیچ منفعتی برای این کشور به همراه نداشته است و تنها به بی‌ثبات شدن بیشتر خاورمیانه منجر شده است.

همچنین سیاست‌های عربستان در منطقه تاکنون نتوانسته است مانعی در برابر سیاست‌های تهران در خاورمیانه و نفوذ ایران در این منطقه باشد.

 

 

 

کد N1797156

وبگردی