آفتاب

کره‌شمالی: موشک‌مان به سراسر خاک آمریکا دسترسی دارد/ ترامپ: رسیدگی خواهیم کرد

کره‌شمالی: موشک‌مان به سراسر خاک آمریکا دسترسی دارد/ ترامپ: رسیدگی خواهیم کرد

دولت کره‌شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد که موشک تازه شلیک‌شده این کشور، «به سرتاسر خاک ایالات متحده دسترسی دارد». رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش گفته است که به این وضعیت رسیدگی خواهد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، رسانه‌های رسمی در کره‌شمالی، امروز- چهارشنبه- اعلام کردند که پیونگ‌یانگ با موفقیت یک موشک بالستیک قاره‌پیما از نوع «هواسونگ- ۱۵» شلیک کرد که «قابلیت رسیدن به سرتاسر خاک ایالات متحده را دارد.»

طبق بیانیه‌ای، که مجری تلویزیونی آن را قرائت کرد، این موشک تازه‌ شلیک‌شده قوی‌ترین موشکی بوده که تاکنون کره‌شمالی آن را شلیک کرده است. این موشک مسافتی ۹۵۰ کیلومتری را به مدت ۵۳ دقیقه را طی کرده است و ارتفاعی نزدیک به ۴۴۷۵ کیلومتر داشت.

در حالی‌که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ساعتی پس از انتشار گزارش‌ها در مورد آزمایش موشکی تازه کره‌شمالی، به خبرنگاران گفته است «فقط می‌توانم این را به شما بگویم، که ما این مسئله را حل‌‌وفصل می‌کنیم. این وضعیتی‌ است که به آن رسیدگی خواهد شد.»

ترامپ همچنین در حساب کاربری خود در توئیتر نیز نوشته‌ است: «پس از آزمایش موشکی کره شمالی، مهم است که بودجه دولت و ارتش را تامین کرد! دموکرات‌ها نباید بوجه ارتش را به خاطر عفو و مهاجران غیرقانونی، به گروگان بگیرند. من قول توقف مهاجران غیرقانونی را داده بودم و به پیروزی بزرگی دست پیدا کردم. آن‌ها نمی‌توانند تهدید به تعطیلی دولت بکنند تا به خواسته‌های خود برسند.»

آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی و نیز شـشمین آزمایش هسته‌ای آن کشور، در ماه‌های گذشته، به تنش‌ها و ابعاد بحران در شبه‌جزیره کره افزوده‌است. با این همه پیونگ‌یانگ بیشتر از دو ماه بود که دست به آزمایش نظامی تازه‌ای نزده بود؛ در جریان سفر طولانی‌مدت ترامپ به شرق و جنوب‌شرق آسیا نیز اقدام چالش‌برانگیزی انجام نداد.

کد N1797130

وبگردی