آفتاب

کمبود 22 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل خط هفت مترو

کمبود 22 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل خط هفت مترو

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه امروز شورای شهر تهران حاضر شد و گزارشی از چالش‌های تهران در این حوزه ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه در خصوص ترافیک و حمل و نقل قوانین حمایتی خوبی وجود دارد، گفت: بر اساس چشم اندازی که برای حمل و نقل عمومی تهران در نظر گرفته شده باید به یک حمل و نقل عمومی یکپارچه و ایمن برسیم که در برنامه 1400 به پنج مورد در این زمینه توجه شده است. اول توسعه حمل و نقل عمومی، دوم استفاده از سیستم‌های هوشمند، سوم سازگاری حمل و نقل با محیط زیست، چهارم مدیریت عرضه و تقاضا و پنجم انسان‌محور بودن است.

او ادامه داد: حدود شش هزار میلیارد تومان از اعتبارات شهرداری به بحث حمل و نقل اختصاص یافته است که از این میزان 57 درصد به مترو، 20 درصد به اتوبوسرانی و 12 درصد به بهره‌برداری از مترو اختصاص دارد. یعنی 70 درصد اعتبارات مختص بخش متروست که می‌توان گفت جهت‌گیری درستی است و صد میلیارد تومان نیز ردیف اعتباری دولت برای مترو است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه حمل و نقل عمومی سهم کمی در حمل و نقل دارد، گفت: از آنجایی که عوارض استفاده از ماشین شخصی زیاد نیست نیمی از سفرهای درون شهری با خودروی شخصی صورت می‌گیرد.

پورسیدآقایی با اشاره به چالش‌های موجود در حمل و نقل عمومی یکی از مشکلات اصلی در این زمینه را کمبود منابع عنوان کرد و افزود:‌ به عنوان مثال برای تکمیل خط هفت مترو نزدیک به 22 هزار میلیارد تومان کمبود اعتبار وجود دارد. همچنین در تهران نیاز به 10 هزار دستگاه اتوبوس داریم در عین حال که سه هزار دستگاه کمبود داشته و سه هزار دستگاه نیز از رده خارج هستند.

او ادامه داد: حمل و نقل عمومی در مناطق تهران به صورت یکنواخت توزیع نشده است. مدیریت ترافیک در شهر یکپارچه نیست و مسئولیت‌هایی که در این خصوص به عهده شهرداری گذاشته شده با اختیارات آن هم‌خوانی ندارد. قوانین بالادستی و مجموع سیاست‌های کشور هم در برخی مواقع با موضوع حمل و نقل عمومی شهرها همراه نیستند.

پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه حمل و نقل باید در تمامی ابعاد برنامه توسعه شهری مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: هیچ امکانی برای کنترل عوارض و سهل الوصول کردن آن در اختیار شهرداری نیست در نتیجه موارد بازدارنده عمل نمی‌کنند. همچنین سیستم آماری دارای ضعف مفرط است.

او با اشاره به معضل نبود ساماندهی در سیستم پارک‌های حاشیه‌ای تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات معاونت حمل و نقل وجود تاکسی‌های اینترنتی است که تابع هیچ قانون ترافیکی نیستند. همچنین طرح ترافیک و طرح زوج و فرد نیز در حال حاضر به شدت نابسامان است و عملا قانون نتوانسته آن را مدیریت کند. در حقیقت طرح زوج و فرد سبب دو خودرو شدن مردم شده است اما کمبود پارکینگ را تشدید کرده و حتی در کوچه‌های بن بست هم دیگر جای پارک وجود ندارد.

معاون شهردار در ادامه با اشاره به معضل موتورسیکلت‌ها در شهر تهران ادامه داد: حدود سه میلیون موتورسیکلت در شهر تهران بدون چارچوب وجود دارد 90 درصد تصادفات موتورسیکلت منجر به جرح شده و ترافیک را تشدید می‌کند. همچنین برخورد با آنها به این دلیل که معمولا قشر ضعیف از آن استفاده می‌کنند تبعات اجتماعی فراوانی دارند. هر موتور به اندازه پنج خودرو آلودگی ایجاد می‌کند و باید به سمت برقی کردن آنها پیش برویم.

پورسیدآقایی در ادامه به برنامه‌های معاونت حمل و نقل را در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: توسعه و تکمیل سامانه‌های حمل و نقل عمومی با اولویت خطوط ریلی، ساماندهی تاکسی‌های اینترنتی و پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی، ارتقای فرهنگ عمومی و گسترش و توسعه پایانه‌های حمل و نقل عمومی جزو برنامه‌های این معاونت در راستای توسعه حمل و نقل عمومی است.

او ادامه داد: در راستای سازگاری حمل و نقل با محیط زیست به دنبال توسعه و به کارگیری موتورسیکلت‌های برقی، پیگیری و جاری‌سازی اجرای طرح کاهش (LEZ) به عنوان جایگزین سایر طرح‌های محدود کننده، به کارگیری خودروهای پاک و استاندارد در ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم.

او در پایان با تاکید بر اینکه تهران کشش دوچرخه‌سواری از مبدا تا مقصد را ندارد، اما سیاست‌های ترکیبی برای ایجاد دوچرخه اشتراکی دنبال خواهد شد، گفت:‌ معابر شهری باید اصلاح شوند چرا که در حال حاضر هیچ ویلچرسوار یا مادری با کالسکه نمی‌تواند از معابر عبور کند. همچنین این سیاست را دنبال نمی‌کنیم که پل عابر و زیرگذر را در شهر زیاد کنیم چرا که استفاده از فضای سطحی حق مردم است.

کد N1796882

وبگردی