آفتاب

رئیس مخالفان سوری: مسکو هیئت دمشق را برای حضور در ژنو متقاعد کند

رئیس مخالفان سوری: مسکو هیئت دمشق را برای حضور در ژنو متقاعد کند

ایسنا نوشت: رئیس هیئت مخالفان سوری در مذاکرات ژنو به محض ورود به ژنو سوئیس تاکید کرد این هیئت بر کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه از قدرت همزمان با آغاز مرحله انتقالی تاکید داشته و از مسکو می‌خواهد دمشق را جهت شرکت در این مذاکرات متقاعد کند.

به گزارش سایت شبکه المیادین، نصر الحریری، رئیس هیئت مخالفان سوری در مذاکرات ژنو در کنفرانسی مطبوعاتی در ژنو پیش از آغاز هشتمین دور مذاکرات صلح سوریه در این شهر با نظارت سازمان ملل تاکید کرد این هیئت بر کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه از قدرت همزمان با آغاز مرحله انتقالی تاکید داشته و از مسکو می‌خواهد دمشق را جهت شرکت در این مذاکرات تحت فشار بگذارد.

وی گفت: به مذاکرات جدی و مستقیم با هیئت دمشق امیدواریم.

حریری در ادامه تاکید کرد، هدف هیئت مخالفان در ژنو انتقال سیاسی است که برکناری اسد در ابتدای این مرحله انتقالی محقق شود.

این موضع‌گیری‌های حریری در حالی مطرح شد که تحلیلگران و مخالفان از اعمال فشارهایی بر این هیئت جهت انصراف از درخواست برای کناره‌گیری اسد سخن گفتند. استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه نیز در جلسه شورای امنیت از دولت و مخالفان سوریه خواست برای شرکت در مذاکرات ژنو شرط قبلی نگذارند.

گروه‌های مخالف سوری هفته گذشته موفق به تشکیل هیئت جدیدی برای شرکت در مذاکرات شدند که این هیئت شامل ائتلاف گروه‌های شورشی و مخالف، هیئت ملی هماهنگی و نمایندگانی از گروه‌های مورد حمایت قاهره و مسکو بود.

به نظر می‌رسید که هیئت جدید موضع‌گیری‌های ملایم‌تری نسبت به سرنوشت اسد دارد.

طرف‌های غربی به ویژه فرانسه و آمریکا دیگر کناره‌گیری اسد از قدرت را پیش‌شرطی برای حل بحران سوریه نمی‌دانند.

هیئت جدید مخالفان سوری روز دوشنبه وارد ژنو شد.

اما هیئت دمشق به استفان دی‌میستورا اطلاع داد که روز دوشنبه در مذاکرات ژنو شرکت نمی‌کند اما تاریخی برای ورودش اعلام نکرد.

مخالفان سوری با انتقاد از غیبت هیئت دمشق در مذاکرات ژنو که هنوز هیچ بیانیه رسمی در این خصوص صادر نشده این هیئت را به "وقت کشی" متهم کردند.

52310

کد N1796843

وبگردی