آفتاب

مصباح‌یزدی: آخوند‌ها اجازه ندادند کلاه سرشان برود و از میدان سیاست خارج شوند

مصباح‌یزدی: آخوند‌ها اجازه ندادند کلاه سرشان برود و از میدان سیاست خارج شوند

آیت الله مصباح یزدی در سخنانی در 6 آذر سال 85 گفته بود: در دوران مشروطیت لیبرال‌ها آخوند‌ها را کنار زدند اما در این انقلاب آخوند‌ها اجازه ندادند کلاه به سرشان برود.

به گزارش خبرآنلاین، در ادامه بخش هایی از سخنان آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي درجمع دانشجويان دانشگاه اصفهان اشاره شده است؛

*سه نوع پاسخ در مقابل اين سوال كه رهبر در نظام كشور ما داراي چه نقشي است، وجود دارد. يكي آنكه گفته مي‌شود جامعه حق دارد براي خود نظام مستقلي تعيين كند، بنابراين فرهنگ ما اقتضا كرده كه فردي را در راس امور قرار دهد كه در مقامي بالاتر از رييس جمهور داراي ثبات باشد و نخواهد چند سال به چند سال عوض شود و به عنوان سنبل ثابت شناخته شود.

*جواب ديگري هم وجود دارد كه برخي جرات بيان آن را ندارند و آن اين است كه در دوران مشروطيت علما و مراجع نقش مهمي ايفا كردند، اما بعد از چندي ليبرال‌ها آخوند‌ها را كنار زدند و نقش علما را ناديده گرفتند اما در اين انقلاب آخوند‌ها تجربه‌اي از دوران مشروطه كسب كرده بودند و اجازه ندادند اين بار كلاه به سرشان برود و از ميدان سياسي خارج شوند به همين منظور جايگاه قانوني براي خود ايجاد كردند كه افراد نتوانند روحانيون را از عرصه حكومت كنار بگذارند و براي آنكه جايگاه امام خميني(ره) به عنوان رهبر در تاريخ انقلاب محفوظ باشد اين مقام را در قالب قانون اساسي در آوردند و به نوعي احترام به روحانيون قائل شدند. يعني در واقع تقسيم ارث انقلاب كردند، چراكه انقلاب 57 دستاورد‌هايي داشت و قسمتي از آن هم سهم روحانيون شد.

29214

کد N1796649

وبگردی