آفتاب

هادی غفاری: اصلاح‌طلبان یک مشت آدم لاابالی نیستند/ اشتباه کردیم روی مداحان سرمایه‌گذاری نکردیم

هادی غفاری: اصلاح‌طلبان یک مشت آدم لاابالی نیستند/ اشتباه کردیم روی مداحان سرمایه‌گذاری نکردیم

هادی غفاری، معتقد است که اصلاح‌طلبان در برابر حرکت‌های پوپولیستی اصولگرایان، چاره‌ای ندارند مگر اینکه روابط‌‌شان را با مراجع استوار کنند تا ساحت‌ خود را از اتهام به بی‌دینی مبرا سازند.

هادی غفاری در بخشی از گفتگوی خود با خبرآنلاین {مشروح گفتگو را اینجا بخوانید} در خصوص در خواست اصلاح طلبان برای مذاکره با مراجع و علمای قم،گقت: یک بحث مهمی که تقریبا در همه جوامع وجود دارد، پوپولیسم یا همان تبلیغات فریبکارانه است. اصولگرایان به شدت خود را به دین و مذهب می‌چسبانند و آن را دستمایه از میدان بدر کردن رقیب قرار داده و اصلاح‌طلبان را ضد دین و ضد اسلام می‌شمارند. جامعه ما جامعه‌ای مذهبی است و اصلاح‌طلبان هم همه مذهبی هستند. اهل نماز شب هستند. خیلی از آنها امام جماعت مساجد خود هستند و اهل وعظ بوده و هستند. اینطور نیست که فکر کنید اینها یک مشت آدم لاابالی هستند.

او ادامه داد: اصلاح‌طلبان در برابر حرکت‌های پوپولیستی اصولگرایان، چاره‌ای ندارند مگر اینکه روابط خود را با مراجع استوار کنند و ساحت خود را از این اتهامات مبرا سازند. وقتی جامعه ایران، جامعه‌ای مذهبی است و علایق دینی مردم هم قوی است، نباید این شائبه ایجاد شود که اصلاح‌طلبان از خط دین و اسلام جدا هستند. اصلاح‌طلبان باید این کار را انجام دهند و به مذاکره با علما و مراجع ادامه دهند.

وی گفت: سالها پیش از اینکه اصلاح‌طلبان به فکر مذاکره و گفت‌وگو بیفتند دوستان ما که از مراجع بزرگ بودند -همچون آقای منتظری-، اعتقاد داشتند که جناح راست بدنبال بسیج مداحان به نفع خود است. اینها معتقد بودند که این قشر از جامعه بدلیل مذهبی بودن مردم، در بین آنها نفوذ دارند، پس شما هم بروید نفوذ کنید. اما ما اشتباه کردیم که به حرف ایشان گوش ندادیم. ما باید مداحان را بسیج می‌کردیم. همان کاری که اصولگرایان کردند. باید تشکل ایجاد می‌کردیم و نیروهای مداح را تربیت می‌کردیم. چون جامعه ایران، مذهبی است مداحان قشری هستند که در میان آنان نفوذ دارند. ما منکر وجود و نقش مداحان نمی‌شویم. ما باید سواد، علم و اندیشه و خط فکری سالم و اصلاح‌طلبانه به آنها می‌دادیم. هرچند بسیاری از مداحان با خط مشی فکری اصلاح طلبانه وجود دارند ولی باید تشکلی برای سازماندهی آنان ایجاد می‌کردیم.

29212

 

کد N1796644

وبگردی