آفتاب

گام عملی مجلس برای حل مشکل سپنتا نیکنام

گام عملی مجلس برای حل مشکل سپنتا نیکنام

حاشیه‌های سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد، همچنان ادامه دارد. پس از اظهارنظرهای پینگ پونگی رئیس مجلس و شورای نگهبان در مورد عضویت یا عدم عضویت نیکنام، کار به تلاش مجلس برای اصلاح قانون شورای شهر رسید.

به گزارش خبرآنلاين، امروز طرح دو فوريتی اصلاح قانون تشكيلات شوراي شهر در انتخاب شهرداران، با امضاي 200 نماينده راهي صحن علني شد. طراح اصلی اسفندیار اختیاری نماينده زرتشتيان در مجلس بود تا شايد بتواند گره از كار هم دين خود يعني سپنتا نيكنام بگشايد.

اسفندیار اختیاری در توضيح فوريت اين موضوع گفت: من امروز از طرف 200 نماينده صحبت مي كنم. ما به دنبال اصلاح قانون شوراها هستيم كه در چارچوب قانون اساسي تدوين شده است و اجازه داده همه ايراني ها براي آباداني ايران تلاش كنند و در انتخابات شهر و روستا شركت كنند.

او بی‎آنکه از سپنتا نیکنام نامی ببرد، خطاب به همکارانش گفت: همه اطلاع داريم كه متاسفانه چه اتفاقي افتاد،‌ پس فقط يك نكته مي گويم. فروردين امسال تبصره اي از ماده 26 اين قانون حذف شد و به نوعي مانع شدند تا نمايندگان اقليت ها در اين انتخابات شركت كنند. من فقط به يك جمله بسنده مي كنم. 21 شهريور سال 1358 وقتي قانون اساسي در مجلس خبرگان قانون اساسي مطرح بود، آقاي شهرزادي نماينده زرتشيان، موبد موبديان كه پدر شهيد بود، مي پرسد كه «كيفيت ورود اقليت هاي ديني به شوراها چگونه است؟» شهيد بهشتي نیز به صراحت پاسخ مي‌دهند: «منظور ما اين نيست كه شورايي متشكل از مسلمين باشد منظور اين است كه سيستم شورا، اسلامي باشد.» اين گفته كاملا درست است و قانوني كه در سال 75 نوشته شده براساس اين قانون است.

نماينده زرتشتيان اظهار كرد: متاسفانه فرودين امسال تبصره اي را از متن قانون حذف كردند. مباني كه باعث حذف اين تبصره شد، استناد به صحبت هاي امام بزرگوار بود. برداشتی از سخنان امام شده که خيلي دردناك است. در حالي كه امام بر وحدت كلمه و مشارکت اقليت هاي ديني تاکید بسياري داشتند، این برداشت از سخنان ایشان درست نبود. من كاري ندارم به اينكه كه خيلي ها معتقدند آن جمله از امام كه با استناد به آن اين تبصره را حذف كردند،‌ ربطي به اقليت ها ندارد. اما اگر كلامي از امام مي گوييم بهتر است كلام درست را به كار ببريم. من كلامي از امام مي گويم كه بدانيد موضوع چه بوده است. ايشان در سال 61 در جماران كه ملاقاتي با همه اقليت هاي دینی داشتند، گفته اند «ايران مال همه است و توحيد مذهب همه و ما ملت واحده هستيم».

او تصريح كرد: اين جمله سربرگ همه نامه هاي ما است. اين جمله در هر جلسه اي كه شركت مي كنيم جزء اصول ما است. من چون ديدم كه از كلام امام استفاده شده است، بهتر مي دانم كه از جمله درست استفاده كنيم.

اختياري افزود: اگر قرار است قاوني حذف شود، بايد از راه مجلس انجام شود. چون مجلس مسئول قانون گذاري كشور است و اميدوارم مجمع تشخيص به اين مسئله توجه كند. من از تمام 200 نماينده اي كه این طرح را امضا كردند، تشكر مي كنم. اين تعداد امضا يك پيام مشخص داد كه مي توان از ديدگاه حقوقي و ملي به آن پرداخت. اين نشان از آن دارد كه ما ايراني ها با هر دين و نگاهي در كنار هم زندگي مي كنيم و از حقوق هم دفاع مي كنيم.

نماينده مخالف: اين موضوع چه فوريتي براي كشور دارد؟

پس از صحبت‌هاي اختياري،‌ نوبت به اظهار نظر يك نماينده مخالف و موافق رسيد. علي ادياني در مخالفت با دو فوريت اين موضوع گفت: از صحبت هاي آقاي افتخاري متشكرم. همين الان از تمام باوردارندگان به اديان الهي و نوع تعلقشان به قانون و منافع كشور صميمانه تقدير مي كنم. اظهاراتي كه آقاي اختياري گفتند، بخشي از واقعيت است.

او در رابطه با دلايل مخالفتش اينگونه توضيح داد: دونكته مي گويم و تشخيص را به عهده مجلس مي گذارم. اول اخطار قانون اساسي دارم بر مبناي اصل 4 قانون اساسي و دوم اينكه دوستان عزيزم را به قاعده نفي سبيل ارجاع مي دهم. اينكه اقليت ها در مجلس نماينده دارند، نشان دهنده اين است كه رويكرد جمهوري اسلامي چگونه است. هم ما و هم هيئت رئيسه قسم خورده است كه آيين نامه را اجرا كند. طرح دو فوريتی در صورتي می تواند مطرح شود كه جلوي خسارت احتمالي براي كشور را بگيرد. حال اين موضوع چه خسارت احتمالي دارد كه به صورت دو فوريت مطرح مي شود؟

نماينده موافق: اين همدلي از موضوع موسسات مالي هم مهم‌تر است

محمدعلي حسين زاده نماينده مردم مراغه و عجب شير در قامت موافق اين طرح دو فوريتی گفت: كاش آقاي ادياني پيرامون فوريت موضوع صحبت مي كردند تا تشريح اينكه اين مسئله به جا هست يا نيست! در مورد قاعده نفي سيبيل دو موضوع اساسي وجود دارد كه آيا اين موضوع در حوزه تشريح است يا در حوزه تكوين؟ اگر بپذيريم در حوزه تكوين است بايد از خود سئوال كنيم كه عضويت در شوراي شهر به معناي ولايت يا به مفهوم وكلات است؟ مشاركت در شوراي شهر تعريفش حاكميت غيرمسلمان بر مسلمان نيست، بلكه دايره اي از مديريت شهري است كه يكي از اعضاي آن شورا مي تواند زرتشتي باشد.

وی افزود: مي خواهم روي فوريت اين موضوع تاكيد كنم. امروز خاورميانه در آتش جنگ هاي داخلي خود مي سوزد. موضوع وحدت ملي در بين آنها به پاشنه آشيل اين سرزمين ها تبديل شده است. چرا ما نبايد به وحدت ملي توجه كنيم؟

حسين زاده معتقد است: «فوريتي كه به مسائل درون كشوري مي پردازد،‌ با توجه به وضعيت كشور و خاورميانه براي همزيستي مسالمت آميز است،‌ خواهش مي كنم نسبت به اين فوريت حساس باشيد. ايرانيت، جمهوريت و اسلاميت ما غيرقابل تفكيك است. در راستاي ايجاد بستر براي همبستگي به دو فوريت اين طرح راي قاطعانه بدهيد و مطمئن باشيد اين همدلي و وحدت از موضوع قنات ها و موسسات مالي مهم تر است.»

سرانجام دو فوریت طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی با ۱۵۴ رای موافق، ۲۳ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده تصويب شد.

طبق تبصره یک ماده یک این طرح، اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند. در صورت تصویب نهایی این طرح، اصلاحات صورت گرفته در قانون از دوره پنجم شوراهای اسلامی اجرایی خواهد شد و اين طرح مي‌تواند گره ايجاد شده در موضوع عضويت سپنتا نيكنام را بگشايد.

27217

 

کد N1796171

وبگردی