آفتاب

مجلس با یک فوریت طرحی با هدف احیای قنوات موافقت کرد

مجلس با یک فوریت طرحی با هدف احیای قنوات موافقت کرد

نمایندگان مجلس با بررسی طرح اصلاح بندی از قانون برنامه ششم توسعه ناظر به بازسازی و نوسازی قنوات موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، نمایندگان در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح اصلاح تبصره بند (ب) ماده ۳۵ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر احیای قنوات موافقت کردند.

این درحالی بود که ابتدا دوفوریت این طرح به رای گذاشته شد که نمایندگان با ۱۳۴ رای موافق، ۳۹ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموعه ۲۰۵ نماینده حاضر در صحن، با آن مخالفت کرده بودند.

مسعود پزشکیان که برای ساعاتی ریاست جلسه علنی امروز مجلس را برعهده داشت، پس از عدم تصویب دوفوریت این طرح، یک فوریت آن را به رای گذاشت و در نهایت این طرح با ۱۴۸ رای موافق، ۲۳ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.

حسن کامران به‌عنوان پیشنهاددهنده طرح مذکور در توضیح درخواست فوریت برای بررسی این طرح گفت: قنات روش موثری برای بخش آبیاری است لذا با توجه به اینکه در قانون بودجه سال ۹۶ جدول ۹ ردیف ۱۶۲ به موضوع آبیاری تحت فشار اشاره شده برای رفع مشکل پیش روی وزارت جهاد کشاورزی و با توجه به اینکه تنها ۴ ماه تا پایان سال جاری باقی مانده است این طرح باید تعیین تکلیف شود.

وی یادآور شد: حدود ۶۰ نماینده از همه استان‌ها از طرح مذکور استقبال کردند، در واقع رها کردن آب و عدم بازسازی انهار نوعی هدررفت منابع آبی است بنابراین احیای قنات‌ها با فوریت در راستای صرفه‌جویی اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد.

در نهایت جهانبخش محبی‌نیا به‌عنوان مخالف و شهروز برزگر و سید ناصر موسوی لارگانی نیز در موافقت با این طرح اظهارنظر کردند.

بر اساس ماده واحده این طرح، عبارت بازسازی و نوسازی قنوات، توسعه آب‌بندها، انتقال آب از طریق لوله به مزارع و اجرای عملیات آب و خاک و آبخیزداری بعد از عبارت توسعه روش‌های ابیاری نوین در تبصره بند «ب» ماده ۳۵ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اضافه خواهد شد که بودجه آن نیز از طریق اصلاح جدولی در بودجه ۹۶ تامین خواهد شد.

کد N1796167

وبگردی