آفتاب

هجوم مردم برای خرید سکه‌های حراجی

هجوم مردم برای خرید سکه‌های حراجی

هجوم مردم برای خرید سکه‌های حراجی | در حالی حراج سکه از ساعت ۱۴ در بانک کارگشایی آغاز شد که خرید عجولانه برخی مردم، موجب شد قیمت در ابتدا از نرخ بازار هم فراتر برود.

در حالی حراج سکه از ساعت ۱۴ در بانک کارگشایی آغاز شد که خرید عجولانه برخی مردم، موجب شد قیمت در ابتدا از نرخ بازار هم فراتر برود.
در میان شرکت‌کنندگان در حراج سکه علاوه‌بر فعالان بازار سکه و طلا، قشرهای مختلف مردم نیز دیده می‌شوند که با امید افزایش قیمت طلا در روزهای آینده و تبدیل سرمایه خود به این فلز گرانبها وارد حراجی شده‌اند، اما سکه در بسته‌های ٢٠ عددی عرضه شده است که امکان خرید را از برخی اقشار سلب می‌کند.
بر اساس نرخ‌های اعلام بانک مرکزی و با احتساب ٩درصد مالیات بر ارزش افزوده، قیمت خرید هر سکه تمام ‌بهار آزادي طرح امامی ١٢‌میلیون و ٨٨٠‌هزار ریال و نیم‌سکه شش ‌میلیون و ٤٥٠‌هزار ریال است.
در نخستین عرضه انجام‌شده یک بسته ٢٠ عددی بهار آزادی طرح جدید به وزن ١٦٢ گرم و ٦٠٠ سوت عرضه شد که قیمت پایه آن بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده ٢٣٦‌میلیون ریال بود اما در نهایت به قیمت ٢٥٧‌میلیون و ٢٠٠‌هزار ریال به فروش رفت که نشان می‌دهد قیمت تمام‌شده هر سکه ١٤‌میلیون و ١٧‌هزار ریال بوده است. مسئولان برگزارکننده حراجی بارها به مردم تذکر می‌دهند که برگزاری این حراجی تا اطلاع ثانوی ادامه دارد و در خریدهای خود دچار هیجان قیمتی نشده و سکه را بالاتر از قیمت بازار خریداری نکنند. این در حالی است که امروز شوک روانی برگزاری حراجی سبب شد تا قیمت‌ها در بازار سکه ریزش کند؛ به‌شکلی که قیمت سکه تمام به ١٣‌میلیون و ٥٠٠‌هزار ریال در ساعت ١٤ بعدازظهر رسید. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حراج سکه که از ساعت ١٤ امروز در بانک کارگشایی آغاز شده، با استقبال شدید مردم و البته دلال‌ها همراه شده است؛ تا‌جایی‌که در دقایق ابتدایی حراج، قیمت‌ها از قیمت بازار هم فراتر رفته است. این در حالی است که مسئولان بانک در زمان حراج به مردم اعلام کردند «نرخ واقعی سکه به این میزان بالا نیست و از خرید صرف‌نظر کنید»، ولی مردم اصرار داشتند با قیمت بالا خرید را انجام دهند. در دقایق ابتدایی حراج و فروش یکی، دو بسته اول، قیمت سکه بین یک‌میلیون‌و ٤٣٠ تا یک‌میلیون‌و ٤٤٠ هزار تومان بالا رفت، ولی بعد از گذشت یک ساعت از حراج، قیمت‌ها کمی واقعی شده و به یک‌میلیون‌و ٣٤٠ تا یک‌میلیون‌و ٣٥٠ هزار تومان رسیده است. بنا بر اذعان مسئولان بانک کارگشایی، افرادی که در ساعات ابتدایی حراج اقدام به خرید کردند، اطلاعی از وضعیت قیمت‌ها نداشته و عجولانه خرید را انجام داده‌اند. به‌ گفته سلیمانی در یک ساعت اول، ٧٠٠ تا ٨٠٠ سکه تمام‌بهار به فروش رفت و از الان به بعد، نیم‌سکه به حراج گذاشته می‌شود. به گزارش تسنیم، حراج سکه با احتساب ٩ درصد ارزش افزوده به ‌قیمت یک‌میلیون‌و ٢٨٨ هزار تومان و نیم‌سکه با قیمت ٦٤٥ هزار تومان از ظهر دیروز آغاز شده است. یکی از افرادی که جزء خریداران اول سکه در حراج بانک کارگشایی بود، از اشتباهی که کرده ابراز ناراحتی کرد و گفت اکثریت مردم هول شدند و گران خریدند. حراج سکه در حالی ادامه دارد که تاکنون ٧٠٠ قطعه نیم‌سکه و حدود ٩٠٠ قطعه سکه تمام‌بهار آزادی فروخته شده است. هم‌اکنون میانگین قیمت حراج سکه تمام‌بهار آزادی ١٠ تا ١٢ هزار تومان ارزان‌تر از قیمت بازار است. ضمن آنکه میانگین فروش هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی در این حراج، ٧٠٠ هزار تومان بوده است.
کد N1796127

وبگردی