آفتاب

انتخابات و قانون اساسی سوریه روی میز مذاکرات ژنو ۸/دی‌میستورا: هیئت جدید مخالفان دعوتند

انتخابات و قانون اساسی سوریه روی میز مذاکرات ژنو ۸/دی‌میستورا: هیئت جدید مخالفان دعوتند

ایسنا نوشت: معاون فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه اعلام کرد، تعهدی درخصوص موضوع‌های چهارگانه ظرف دور آتی مذاکرات ژنو وجود دارد و بر دو مساله انتخابات و قانون اساسی تمرکز صورت خواهد گرفت.

به گزارش سایت النشره، رمزی عزالدین رمزی، معاون فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه کمی قبل از آنکه دمشق را ترک کند، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: روند سیاسی در سوریه دشوار و پیچیده است چراکه وضعیت در این کشور دچار پیچیدگی شده است. ما استراتژی خود را براساس اصل گام به گام بنا کرده‌ایم و امیدوارم که در دور آتی با مشارکت کارآمد دولت سوریه و حضور هیئتی واحد از مخالفان، روند سیاسی در این کشور به پیش برود.

رمزی در پاسخ به این سوال که آیا استفان دی‌میستورا در کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه در شهر سوچی روسیه شرکت خواهد کرد یا خیر گفت: ما در گفت‌وگویی مداوم با طرف روسی هستیم و روز گذشته مذاکرات بسیار خوب و ثمربخشی در مسکو داشتیم.

معاون فرستاده سازمان ملل به سوریه تاکید کرد که دی‌میستورا به تعامل با مسائل چهارگانه متعهد است و بر مسائل دوم و سوم که مربوط به انتخابات و قانون اساسی هستند، متمرکز خواهد شد.

عزالدین رمزی دیدار خود با فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه و بشار جعفری، رئیس هیئت دولت سوریه در گفت‌وگوهای طرف‌های سوری در ژنو را ثمربخش خواند و گفت که این دیدار با محوریت مقدمه چینی‌ها برای دور آتی مذاکرات ژنو بود که روز سه شنبه جاری آغاز خواهد شد.

در همین حال استفان دی‌میستورا در سخنانی خاطرنشان کرد که از هیئت واحد مخالفان سوری که در ریاض شکل گرفت برای حضور در ژنو جهت انجام مذاکرات که از بیست‌وهشتم ماه جاری میلادی (هفت آذر) آغاز خواهد شد، دعوت خواهد کرد.

دی‌میستورا تاکید کرد: من از آمادگی هیئت مخالفان برای رفتن به ژنو جهت انجام مذاکره و رویکرد آنها برای مطرح نکردن پیش‌شرط‌ها مطلع هستم.

دی‌میستورا روز جمعه گفته بود: قانون اساسی جدید سوریه یکی از مهمترین مسائل مطرح در مذاکرات ژنو خواهد بود.

تاکنون هفت دور از مذاکرات پیرامون مساله سوریه در ژنو برگزار شده، در حالی که این دیدارها حول محور چهار مساله حکومت انتقالی، قانون اساسی، انتخابات و مبارزه با تروریسم است و شرکت کنندگان در این مذاکرات پیرامون اولویت‌دهی به مسائل اختلاف نظر دارند چراکه هیئت نظام بر اولویت‌دهی به مساله مبارزه با تروریسم تاکید دارد و این در حالی است که مخالفان خواهان بررسی موضوع حضور بشار اسد در قدرت و دولت انتقالی هستند.

52310

کد N1796089

وبگردی