آفتاب

گزارش الجزیره از توطئه مشترک ترامپ و بن سلمان علیه غرب آسیا

گزارش الجزیره از توطئه مشترک ترامپ و بن سلمان علیه غرب آسیا

ایرنا نوشت: تارنمای شبکه تلویزیونی الجزیره از نقشه شوم و توطئه مشترک دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان علیه منطقه غرب آسیا و به طور مشخص حزب الله لبنان، سوریه و یمن پرده برداشت.

بر اساس این گزارش، ترامپ و بن سلمان به همراه رژیم صهیونیستی در همین رابطه در صدد تشکیل ائتلاف عربی - غربی هستند تا با ایجاد یک جنگ بین المللی به آرزوی رژیم صهیونیستی در از بین بردن مقاومت ملی مردمی لبنان و آرزوی رژیم سعودی در ریشه کن کردن مقاومت ملی مردمی یمن تحقق ببخشند، زیرا همان گونه که تاریخ ثابت کرده رژیم صهیونیستی می داند به تنهایی توان رویارویی با حزب الله لبنان را ندارد و همچنین عربستان علیرغم تحمیل بیش از دو سال جنگ ناجوانمردانه علیه ملت یمن از فائق آمدن بر عزم و اراده ملی مردمی یمن عاجز و ناتوان مانده است.

در همین راستا در هم شکستن نظام حاکم بر سوریه که علیرغم بیش از شش سال جنگ داخلی همچنان پا برجا و قوی تر از همیشه در حال نبرد با تروریست ها بسر می برد، هدف مشترک آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی از تشکیل ائتلاف بین المللی محسوب می شود.

اطلاعات به دست آمده و گزارش های اخیر انتشار یافته در مورد تلاش عربستان جهت برقراری ارتباط و تماس با رژیم صهیونیستی را می توان در همین راستا مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

دونالد ترامپ در سال 2017 ریاست جمهوری آمریکا را برعهده گرفت و در مسائل آن غوطه ور شد و محمد بن سلمان نیز به عنوان ولیعهد عربستان انتخاب شد و تندبادهای بسیاری در اطراف خود پدید آورد. این دو نفر دارای نقاط مشترک و دیدگاه های یکپارچه ای در مورد منطقه خاورمیانه هستند که مبتنی بر شدت بخشیدن به تنش است، تنشی که می تواند باعث شعله ور شدن آتش هایی شود که خاموش کردن آنها کار ساده ای نیست؛ برخلاف عامل تجربه سیاسی که هر دو در اداره پرونده های داخلی و خارجی فاقد آن هستند، می توان گفت که برانگیختن نبردهای بی سابقه سیاسی نقطه اشتراک هر دو به شمار می رود که برای هر دو در اداره امور کشورهایشان هر چند در سطوح مختلف مشکلات بسیاری به وجود آورده است.

تارنمای شبکه تلویزیونی الجزیره می افزاید، 'رئیس جمهور آمریکا در صدد صدور مشکلات داخلی انباشته شده خویش است و می خواهد اذهان عمومی آمریکا را از شکستش در بسیاری از پرونده های داخلی منحرف کند. او تاکنون نتوانسته به وعده هایش تحقق ببخشد و بسیاری از معاونانش نیز از وی کناره گرفتند.'

ناظران معتقدند که محمد بن سلمان در صدد فرار به جلو است و می خواهد با ایجاد مشکلات و پرونده های مشکل آفرین دیگر، از پرونده های انباشته شده لاینحل مانده مانند جنگ یمن و مشکلات اقتصادی بگریزد که در میان این پرونده های مشکل آفرین می توان به محاصره قطر و بحرانی کردن اوضاع در لبنان و افزایش مراقبت و کنترل بر روند اوضاع در عربستان و مطرح کردن پرونده وخیم فساد در کشورش جهت تصفیه کردن مخالفانش و مطرح کردن طرح های بزرگ اشاره کرد که به گفته تحلیل گران و ناظران تحقق یافتن بسیاری از آنها بعید به نظر می رسد.

به گفته تحلیل گران، رویکردهای بن سلمان و تصمیمات غیرمنتظره اش در بسیاری از موارد، جامعه عربستان را شوکه کرده و ترس و نگرانی شان را نسبت به آینده مبهم برانگیخته است. بن سلمان به سوی حاکمیت مطلق، روند پر تنشی را در داخل در پیش گرفته است و با اعمال محاصره علیه قطر در روابطش با کشورهای برادر، رفتار تنش زا اختیار کرده است. او قبل از آن نیز جنگ پر هزینه یمن را در پیش گرفت.

الجزیره ادامه می دهد، ولیعهد سعودی سعی دارد تا از نظر سیاسی و نظامی نماینده آمریکا در منطقه باشد. وی حتی در سطح داخلی ویژگی های عربستان جدید را طبق دیدگاه آمریکا و هماهنگی کامل با واشنگتن می چیند تا بتواند ابزارهای قدرت مورد نیاز برای نقش آفرینی ریاض در آینده را فراهم آورد. توئیت ترامپ در حمایت از بازداشت های صورت گرفته اخیر در عربستان از همراهی و همگامی کامل وی با ولیعهد سعودی حکایت دارد. مطبوعات آمریکا اعلام کردند که ترامپ با این اظهارات خود عرف دیپلماسی و اخلاقی و قانونی را نادیده گرفت و از بازداشت های خودسرانه در کشور عربستان فاقد معیارهای دمکراسی حمایت کرد.

تحلیل گران معتقدند، همزمان شدن سفر داماد ترامپ و مشاورش جرد کوشنر و مشورت های طولانی وی با ولی عهد عربستان یک روز قبل از به راه افتادن موج گسترده بازداشت نمادهای درون خاندان حاکم و بازرگانان بلندپایه سعودی از جمله شاهزاده ولید بن طلال از وجود هماهنگی در اداره پرونده های داخلی و خارجی و زمینه سازی برای یک نبرد در منطقه حکایت دارد.

نکته حائز اهمیت آن است که نبرد داخلی محمد بن سلمان، مخالفانش در درون خاندان حاکم را در برگرفته است که او را خطری برای ثبات عربستان، جایگاهش، آینده اش و نقشش در منطقه می بینند و همه اینها در چارچوب تحقق بخشیدن به 'معامله قرن' صورت پذیرفته است که ترامپ در سفرش به عربستان از آن سخن به میان آورد. بر اساس اطلاعات لو رفته بر پایه معامله قرن، رژیم اسراییل با مشارکت رسمی عربستان در جهان عرب ادغام خواهد شد.

الجزیره تاکید کرده که 'عربستان، حریری را برای استعفا دادن تحت فشار قرار داد تا لبنان را دچار تعطیلی و خلاء سیاسی و اعمال فشار بر افکار عمومی اهل تسنن نماید تا حزب الله را به محاصره خود درآورد و به حضور این جنبش در دولت لبنان پایان دهد.
عربستان این بار در انتظار یک 'جنگ' بسر می برد که به گفته مجله فارین پالیسی، با هماهنگی آمریکا و اسرائیل در حال شکل گیری است.'

این شبکه اظهارات ثامر سبهان وزیر دولت سعودی در امور خلیج فارس در مورد انجام عملیات نظامی تندباد قاطعیت به منظور سرنگون کردن حزب الله و اصطلاحات بکار رفته توسط حریری در سخنرانی استعفایش را بیانگر زمینه سازی برای جنگ در لبنان علیه حزب الله آن هم با استفاده از اهرم بحران جبهه داخلی با اقتضای دخالت نظامی خارجی دانست که شکل ائتلاف بین المللی به خود خواهد گرفت و اسراییل و آمریکا و عربستان نوک پیکان آن را تشکیل خواهند داد و برخی از کشورهای عربی را در برخواهد گرفت.

الجزیره شدت یافتن لحن تند آمریکا و عربستان علیه حزب الله لبنان در برهه اخیر و ترس و نگرانی رژیم صهیونیستی از توان فزاینده نظامی حزب الله را در همین راستا مورد تحلیل و بررسی قرار داده و تاکید کرد: 'اسراییل به طور جدی در صدد سرعت بخشیدن به نبرد است تا از غیرقابل کنترل شدن توانایی های حزب الله جلوگیری کند و این موضوع با دستورکار آمریکا و اسراییل نیز پیوند خورده است. در همین راستا عربستان سعی دارد عراق را جذب خود کند و با روسیه نیز چنین رویه ای را در پیش گرفته است.

بر پایه همین گزارش، کارشناسان در مورد سناریوی جنگ علیه حزب الله می گویند، موفقیت در هر گونه دخالت نظامی حتی اگر با مجوز بین المللی و در چارچوب ائتلاف صورت گیرد، مشکوک به نظر می رسد. آمریکا همچنان به یاد دارد که در اثر دخالت در لبنان در سال 1982 به چه سرنوشتی دچار شد و طی آن بیش از 240 تن از نیروهایش را در انفجارهای سفارت و مقر نیروهای تفنگ دارش در لبنان کشته شدند. اسراییل نیز سرنوشت دو جنگ طی سال های 2000 و 2006 را به یاد دارد.

علیرغم تلاش های صورت گرفته جهت بین المللی کردن و یا عربی کردن جنگ علیه حزب الله لبنان و حمایت آمریکا جهت واداشتن اسراییل در به عهده گرفتن هزینه های هنگفت جنگ، تکرار تجربه سازمان آزادیبخش فلسطین سخت و دشوار است که طی آن ساف پس از دخالت اسراییل و به دنبال دستیابی به توافق بین المللی نیروهایش را در سال 1982 از لبنان خارج کرد به اعتبار اینکه حزب الله از نظر سیاسی و اجتماعی به عنوان بخشی از تاروپود لبنان بوده و خواهد ماند.

الجزیره تاکید می کند،'ماجراجویی های بن سلمان و ترامپ در لبنان ممکن است باعث شعله ورتر شدن منطقه شود و وقوع جنگ بر خود عربستان نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت و همان گونه که ناظران تاکید دارند منطقه از نظر نظامی و سیاسی و اقتصادی تاب تحمل چنین نبردی را ندارد و ممکن است جنگ بر وفق مراد دولت آمریکا پیش نرود. عربستان در درون خود با ناآرامی خاندان حاکم (سعود) و فروپاشی ساختار اجتماعی و دینی به عنوان تکیه گاه تاریخی رژیم سعودی در هنگام بحران، مواجه است. چنین جنگی ممکن است منجر به انفجار اجتماعی و سیاسی در عربستان شود و به تناقص ها و تضادهای وخیم موجود در این کشور دامن بزند.'

تارنمای الجزیره می نویسد، 'بسیاری در عربستان بیم آن دارند که ترامپ تمامی نگرانی های یاد شده را نادیده بگیرد و با سوء استفاده از جاه طلبی های بن سلمان و انگیزه هایش، منطقه را به سمت شعله ور شدن جنگ سوق دهد تا با قراردادهای تسلیحاتی منابع مالی عربستان دچار فرسایش شود و به دنبال آن عربستان را با سرنوشتش و مشکلاتش تنها بگذارد تا به دنبال آن در این کشور انفجار اجتماعی و سیاسی روی دهد. تصمیمات ناموزون ترامپ و اقدامات حساب نشده بن سلمان و سیاست فرار به جلو هر دو آنها کفه جنگ را سنگین تر کرده و همین امر ممکن است وضعیت موجود در منطقه را از هم متلاشی کند و باعث تقویت محور مقاومت در خاورمیانه شود؛ این امر با خود هزینه های بسیار سنگین به ویژه در جهان عرب به همراه خواهد داشت که فراتر از محاسبات به عمل آمده از سوی همگان خواهد بود.'

49311

کد N1795874

وبگردی