آفتاب

بهره‌کشی از دانش آموزان چینی در ساخت آیفون ۱۰/ کار بدون مزد تحت عنوان کارآموزی

بهره‌کشی از دانش آموزان چینی در ساخت آیفون ۱۰/ کار بدون مزد تحت عنوان کارآموزی

در شرایطی که کمپانی اپل می‌گوید بیش از سه هزار دانش آموز چینی به صورت داوطلبانه در خط تولید آیفون ۱۰ در کارخانه لوزام الکترونیکی فاکس کان کارآموزی کرده اند، فعالان حقوق کودک می‌گویند که کارخانه فاکس روزانه ۱۱ ساعت از این دانش آموزان کار کشیده است.

به گزارش ایلنا، جمعی از فعالان حقوق کودک در چین به نشریه فاینشال تایمز چاپ لندن گفته اند که کارخانه «فاکس‌کان» تولید کننده تلفن همراه آیفون ۱۰ تحت عنوان کارآموزی، به صورت غیر قانونی کار از نیروی سه هزار دانش آموز ۱۶ ساله در خط تولید این محصول استفاده کرده است.

به گفته این افراد این دانش آموزان ۶۰ ساعت در هفته برای فاکس کان کار کرده اند. این در شرایطی است که رشته تحصیلی این دانش آموزان ارتباطی با زمینه کاری آنها نداشت. کارخانه‌های لوازم الکترونیکی چین سال هاست که تحت عنوان کارآموزی از دانش آموزان کار می‌کشنده‌اند با این حال در مورد کارخانه فاکس کان قضیه کاملا متفاوت است چرا که فاکس کان بر خلاف عرف سایر کارفرمایان چینی عمل کرده که تنها ۴۰ ساعت در هفته کار از دانش آموزان در خطوط تولید خود استفاده می‌کنند.

«فاکس‌کان» در جهان به کارخانه‌ای معروف است که بدون استراحت از کارگران خود کار می‌کشد و کمترین دستمزد را نیز که به کمتر از 10 دلار در روز می رسد به آنها پرداخت می‌کند. این نحوه برخورد فاکس کان موجب شده تا ده ‌ها کارگر این کارخانه دست به خودکشی بزنند از جمله دو سال سال پیش که جمعی از کارگران این کارخانه قصد داشتند برای اعتزاض به مدیران این کارخانه به صورت دست جمعی خودکشی کنند.

فاکس کان تاکنون واکنشی به گزارش فاینشنال تریبون نشان نداده است اما مدیران کمپانی اپل به این نشریه گفته‌اند که این دانش آموزان به صورت داوطلبانه به فاکس کان آمده اند با این حال به گفته خود دانش آموزان مدیران این مدرسه از مدت‌ها پیش در حال هماهنگی با فاکس کان بوده‌اند تا بعدا مشکلی از لحاظ  هماهنگی‌های اداری پیش نیاید.

کد N1795708

وبگردی