آفتاب

چالش خاک در حد آب اهمیت دارد/ هیچ محدودیتی برای دسترسی کشاورزان به بذر وجود ندارد

چالش خاک در حد آب اهمیت دارد/ هیچ محدودیتی برای دسترسی کشاورزان به بذر وجود ندارد

عباس کشاورز گفت: برنج تنها باید در ایران و مازندران کشت شود و استان‌های دیگر نباید به دنبال کشت این محصول باشند و باید محصول جایگزین کشت شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، روز دوم کنگره سراسری خانه کشاورز با حضور عباس کشاورز معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، تاج‌گردون نماینده مجلس شورای اسلامی، علی اکبری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه اول آذرماه در سالن اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

در این کنگره عباس کشاورز، معاونت امور زراعت جهاد کشاورزی اظهار کرد: در رابطه با زراعت ما از کشاورزان خواهش می‌کنیم تا برنامه‌های مدون طراحی شده را مو به مو، اجرا کنند تا چالش‌های پیش روی کشاورزی برطرف شود.

کشاورز در رابطه با برخی اظهارات مبنی بر متهم کردن کشاورزان به استفاده بیش از حد از منابع آبی خاطرنشان کرد: به خاطر موضوع آب کسی حق ندارد کشاورزان را متهم کند اما موضوع آب بسیار جدی‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. ما با گزارش‌هایی که از کمبود آب‌های سطحی داریم آمادگی روانی پیدا کردیم اما در رابطه با آب‌های زیرزمینی هیچ تصوری از عمق فاجعه نداریم.

وی با اشاره به جدی‌بودن چالش خاک تصریح کرد: چالش خاک در حد آب بسیار اهمیت دارد کشاورزی ما با قیمت تمام شده با یک چالش بزرگ مواجه است و ما همه متذکر دولت هستیم تا سرمایه‌گذاری کند اما بنیه اقتصاد نباید این‌چنین باشد. اگر کمی فشار بر مصرف‌کننده بیاید قاچاق بدنه کشور را فرا خواهد گرفت.

معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: کشاورزی ما در اقتصاد، منابع و سیاست ناپایدار شده و نیاز به تدبیر دارد همین امر باعث می‌شود بازار از کنترل خارج شود ما حتی محصولاتی را که در تولید آن مشکلی نداریم بازارشان را نمی توانیم کنترل کنیم در بازار نقش کشاورزان بسیار مهم است ما مشکل تولید سبزی و صیفی نداریم اما کشاورزان هنوز همان مساحت قبل را کشت می‌کنند و طبق برنامه اعلام شده پیش نمی‌روند این امر باعث می‌شود کالا بر روی دست دولت می‌ماند در حالی که قابل نگهداری نیست.

وی افزود: آنچه که ما فکر می‌کنیم کشاورزی باید به آن سمت برود آن است که هیچ کس بدون توجه به ظرفیت آب آن هم به صورت زمانی و مکانی حق کاشت و تولید محصول ندارد. تعادل‌بخشی در کشاورزی از سیاست‌های اصلی دولت است و اولین گام این است که آنچه دولت بر سر آن با کشاورزان به توافق می‌رسد از زمین برداشت کنند و در حد مجاز آب کشت کنند. اوضاع نابسامانی که رودهای بزرگی مانند زایده‌رود به آن دچار شده‌اند برازنده کشاورزی ایران نیست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با سیاست غلط وزارت نیرو تاکید کرد: وزارت نیرو در راستای تعادل‌بخشی گام برنداشته و تنها به دنبال پول است. ما باید با کشاورزان به تفاهم برسیم و حکم یک‌طرفه نباید داشته باشیم.

وی عنوان کرد: نسخه گذشته برای کشاورزی باید فراموش شود. ما برخی محصولات را در برخی نقاط کشور باید از دست بدهیم. برنج تنها باید در ایران و مازندران کشت شود و استان‌های دیگر نباید به دنبال کشت این محصول باشند و باید محصول جایگزین کشت شود.  سبزی و صیفی باید به داخل گلخانه‌ها فرستاده شود.

کشاورز در رابطه با خاک‌ورزی گفت: شخم باید کنار گذاشته شود روش خاک‌ورزی باید تغییر کند و تمام کسانی که کشت دیم دارند باید کشت مستقیم انجام دهند اگر این کارها انجام شود 30 درصد نیاز آبی کاهش می‌یابد. در مناطقی که رطوبت نسبی کمتر از 60 درصد است آبیاری‌ها را باید در ساعات شبانگاهی انجام دهیم و جلوی تشعشع خورشید را به خاک آبیاری شده بگیریم. جابجایی فصل محصولات هم در کاهش استفاده آب موثر است مانند چغندر بهاره که کشت آن به پاییز منتقل شده است.

وی در رابطه با کشت نشائی گفت: کشت نشائی مشکل اقتصادی ندارد و ما همه ابعاد آن را بررسی کردیم به غیر از گندم، جو و سیب‌زمینی باید همه محصولات را نشائی بکاریم که مزیت آن به جز صرفه‌جویی در آب سلامت کامل گیاه است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص مقررات دست و پاگیر کشاورزان برای تهیه بذر خاطرنشان کرد: هیچ کشاورزی در کشور به علت هیچ مقرراتی از دسترسی به بذر نباید جا بماند. هیچ محدودیتی برای دسترسی خانواده کشاورزان به بذر نیست. چغندر ظرف سه سال از 42 تن به 55 تن رسید و این محصول یکی از نمونه‌های کشت بذری است.

کشاورز در رابطه با کود عنوان کرد: در این چهار سال هیچ کشاورزی از دسترسی به کود خود محروم نبوده است در سال 92 از 70 نمونه کوهی 55 نمونه فاقد ماده موثره بوده و در واقع خاک محسوب می‌شده و ما پروسه طولانی و سختی را برای اصلاح آن طی کرده‌ایم و در حال حاضر 480 هزار کود موجودی فعلی کشور است.

وی افزود: مصرف کود هنوز در کشور بهینه نیست. خوزستان و گلستان از استان‌هایی است که کود را زیاد استفاده می‌کنند و ما هنوز با مکانیزاسیون امروزی فاصله زیادی داریم.

معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با خط قرمز کشاورزان تصریح کرد: هر کس گندم می‌کارد باید بهره‌وری از آب خط قرمزش باشد و برای خود تعیین کند که از هر مترمکعب آب یک و نیم کیلو گندم تولید کند.

کشاورز در پایان بیان کرد: محصولاتی که اتکا به آب سبز دارند دارای مزیت هستند. محصولاتی مانند برنج و ذرت امکان خودکفایی در آنها وجود ندارد و ما بارها گفته‌ایم که ظرفیتی درباره خودکفایی درخصوص برنج نداریم.

کد N1794637

وبگردی