آفتاب

بودجه‌های کلان فرهنگی به ارگان‌هایی تعلق می‌گیرد که هیچ نقشی در پیشبرد فرهنگ ندارند

بودجه‌های کلان فرهنگی به ارگان‌هایی تعلق می‌گیرد که هیچ نقشی در پیشبرد فرهنگ ندارند

معاونت فرهنگی دانشگاه تهران گفت: باتوجه به منابع محدودی که در حوزه فرهنگ داریم، فکر کردیم اگر جشنواره‌های کوچکی که برگزار می‌شود، در یک جشنواره بزرگ تحت عنوان «فرهنگ» ادغام شوند، این جشنواره می‌تواند شکل بهتری به خود بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری اولین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران صبح سه‌شنبه (۳۰ آبان) در تالار امیرکبیر معاونت فرهنگی دانشگاه تهران با حضور مجید سرسنگی (معاون فرهنگی دانشگاه تهران) و محمدعلی زارع چاهوکی (مدیر کل فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجید سرسنگی گفت: امسال اولین دوره «جشنواره‌ی فرهنگ» برگزار خواهد شد. در سال‌های قبل جشنواره‌هایی مثل پژوهش، بین‌الملل، کانون‌ها و ... را داشتیم. اما هیچ وقت جشنواره‌ای تحت عنوان فرهنگ در دانشگاه برگزار نشده بود. باتوجه به منابع محدودی که در حوزه فرهنگ داریم، فکر کردیم که اگر این جشنواره‌های کوچک در یک جشنواره بزرگ تحت عنوان فرهنگ ادغام شوند، این جشنواره می‌تواند شکل بهتری به خود بگیرد.

وی با اشاره به لزوم برگزاری چنین جشنواره‌ای، دلیل برگزاری آن را برشمرد:

۱) مشخص شدن وضعیت دانشگاه تهران از حیث فرهنگ

۲) تجلیل از فعالان و کارشناسان و معاونین فرهنگی

۳) معرفی آثار فرهنگی اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشگاه به جامعه فرهنگی. باتوجه به اینکه بخش عمده‌ای از آثار ما در این جشنواره دانشجویی است. ولی بخش کوچکی از جشنواره هم به آثار اساتید اختصاص دارد.

۴) ترغیب دانشگاهیان به مشارکت جدی‌تر در حوزه فرهنگ.

معاونت فرهنگی دانشگاه تهران افزود: شعار جشنواره‌ی فرهنگ، ترویج فرهنگ دانشگاهی، اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی است. امروزه در بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ دنیا دیگر از مرحله آموزش و پژوهش‌محوری عبور کرده‌اند. متأسفانه سیستم دانشگاهی ما همان سیستم قدیم است که فقط به تربیت کارمند می‌پردازد. امروزه دانشگاه‌های دنیا به دنبال فرهنگ‌سازی و تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری در دانشجویان هستند تا این افراد باری را از دوش جامعه بردارند.

سرسنگی بخش‌های این جشنواره را برشمرد و گفت:

۱) کانون‌های فرهنگی، دینی و هنری دانشجویی؛ که هم‌اکنون در دانشگاه تهران، حدود ۸۰ کانون دانشجویی وجود دارد.

۲) انجمن‌های علمی دانشجویی؛ که در حدود ۱۸۰ انجمن علمی در دانشگاه تهران مشغول به فعالیت هستند.

۳) نشریات دانشجویی؛ که بالای ۴۰۰ نشریه در دانشگاه تهران منتشر می‌شود.

۴) ایده‌های برتر فرهنگی؛ کسانی که ایده‌هایشان را عملی‌ کنند به عنوان ایده‌های برتر فرهنگی شناخته خواهند شد.

۵) آثار و تولیدات فرهنگی– هنری دانشجویان، اساتید و کارمندان.

۶) پایان‌نامه‌های دانشجویی در حوزه فرهنگ.

۷) مدیران و کارشناسان برتر فرهنگی.

وی گفت: این جشنواره از ۴ تا ۸ آذرماه برگزار خواهد شد. بخش اصلی جشنواره در باشگاه دانشجویی برگزار می‌شود، اما در کلِ مجموعه دانشگاه نیز تعمیم پیدا می‌کند و برنامه‌های متنوعی اجرا خواهد شد. من معتقدم که کارهای زیادی در حوزه فرهنگ صورت گرفته است اما این کارها کافی نبوده. در طول سال بودجه‌های کلانی به حوزه فرهنگ اختصاص پیدا می‌کند اما مشکل اینجاست که این بودجه در جای درست خرج نمی‌شود. این بودجه بین نهادها و ارگان‌هایی که عملاً هیچ نقشی در فرهنگ ندارند؛ تقسیم می‌شود.

سرسنگی ادامه داد: هنوز فرهنگ در دانشگاه‌ها به رسمیت شناخته نشده است. ما هنوز یک زبان مشترک در تعریف فرهنگ در دانشگاه‌های کشور نداریم. عده‌ای گمان می‌کنند صرفِ کار سیاسی، صرفِ شعارنویسی، و صرفِ ایجاد نمازخانه و امور مذهبی و ... یعنی انجامِ کار فرهنگی. باید واحدهایی که در دانشگاه مشغول کارهای فرهنگی هستند، به همگرایی برسند. نمی‌شود هر واحدی در دانشگاه هر کاری که خودش خواست بکند بدون اینکه به واحدهای هم‌ارز خود نگاه کند.

وی از فعالیت‌های اخیر دانشگاه نام برد و گفت: هم‌اکنون آغاز عملیات سالن ورزشی در خیابان کارگر شمالی، افتتاح مجتمع ورزش‌های آبی، افتتاح گالری اسفرجانی و ... در دست انجام است.

در ادامه‌ی این نشست، محمدعلی زارع (مدیر کل اجتماعی و فرهنگی دانشگاه تهران) گفت: جشنواره فرهنگ در ۷ بخش و ۶۰ محور برگزار می‌شود. سامانه جشنواره از اوایل اردیبهشت‌ ماه راه‌اندازی شد و امکان ارسال آثار از طریق این سامانه امکان‌پذیر است. ما برای این جشنواره کمیته‌هایی از قبیل کمیته‌ی دانشجویی، اطلاع‌رسانی، داوری، هنری، اجرایی، مالی و پشتیبانی را تشکیل دادیم.

وی افزود: تا این ساعت ۲۵۰ اثر به دفتر جشنواره ارسال شده است. مهلت ارسال آثار تا ۳۱ آبانماه تمدید می‌شود. دو تور مختلف برگزار خواهیم کرد. اول تورِ بازدید از باغ کتاب و مجموعه‌های مختلف فرهنگی استان تهران؛ و دوم تورِ بازدید دانش‌آموزان از دانشگاه تهران. آیین اختتامیه جشنواره فرهنگ ساعت ۱۴ روز هشتم آذرماه خواهد بود. در هر کدام از این ۶۰ محور به نفرات اول، دوم و سوم جایزه تعلق می‌گیرد.

کد N1794155

وبگردی