آفتاب

اجرای جمعی«ای ایران» در شب کنسرت کامکارها و شهرام ناظری+فیلم و عکس

اجرای جمعی«ای ایران» در شب کنسرت کامکارها و شهرام ناظری+فیلم و عکس

کنسرت مشترک گروه کامکارها و شهرام ناظری که به نفع زلزله‌زدگان ترتیب داده شده بود شب گذشته با استقبال جالب توجه مردم کشورمان در سالن وزارت کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کنسرت خیریه گروه کامکارها و شهرام ناظری دوشنبه 29 آبان از حدود ساعت 21:15  در سالن تالار وزارت کشور با حضور اردشیر کامکار (کمانچه)، شهرام ناظری (خواننده)، ارسلان کامکار (عود)، بیژن کامکار (رباب)، پشنگ کامکار (سنتور)، ارژنگ کامکار (تنبک)، قشنگ کامکار (سه‌تار)، اردوان کامکار (سنتور) و امیرناصر رنجبر (کمانچه آلتو) آغاز شد.

گروه کامکارها و شهرام ناظری برای اولین قطعه این کنسرت، در حالی قطعه «لاله خونین کفن از خاک سر کرده برون» را درنظر گرفته بودند که همزمان با اجرای آن، بزرگمهر حسین‌پور (کارتونیست و کارگردان انیمیشن) نیز در بخشی از سن به نقاشی طرحی از زلزله اخیر غرب کشورمان می‌پرداخت.

شهرام ناظری در بخشی از کنسرت ضمن تشکر از مردمی که از این اجرا حمایت کردند، گفت: واقعا سپاسگزار هستیم از این حس انسانی و روحیه‌ای که در مردم به وجود آمد. ملت ایران در مقاطع خاصی نشان می‌دهد که وقتی بخواهد پیشتاز باشد و تصمیم بگیرد خودش جلوتر از همه حرکت می‌کند. این مهمترین نشانه‌ای‌ست که روحیه اتحاد ملی را در یک کشور نشان می‌دهد. دست همه شما را می‌بوسم. همگی دیدیم که چگونه مردم به کمک مردم سلحشور کرد رفتند و این جای ستایش دارد. این برنامه بسیار با عجله ترتیب داده شد؛ من خودم فردا برای برگزاری برنامه‌ای که از یک سال قبل توسط دولت آلمان پیش بینی شده راهی این کشور هستم. با اینکه دو هفته دیگر از این سفر باز می‌گردم منتهی دیدیم که اگر برنامه را به آن زمان موکول کنیم احتمال دارد همه‌چیز سردتر شده باشد. به هر حال تصمیم گرفتیم اگر قرار است کاری انجام بدهیم باید همین الان آن را انجام بدهیم. از این رو بود که با گروه کامکارها تماس گرفتم که یکی از گروه‌های بی‌نظیر کشورمان هستند. این گروه شناخته شده کامکارها که هم از نظر تکنیک کار موسیقی و هم از لحاظ اخلاقی نمونه هستند. آنها نیز قبول کردند و ما امشب در خدمت شما هستم.

رویا نونهالی (بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون) نیز در بخشی از این کنسرت توسط شهرام ناظری روی سن دعوت شد تا سخنرانی کوتاهی داشته باشد. نونهالی دراین بخش عنوان کرد: من به هیچ دلیل دیگری امشب نمی‌توانم روی این سن باشم به جز اینکه ما همگی باید مشوق یکدیگر باشیم برای تصمیمات بزرگی که گرفتیم و می‌گیریم. بر سر وعده خواهیم ماند و احیا خواهیم شد برای تصمیمات بزرگتر. وقتی نان نیست، سقف نیست حتما همه ما تصمیماتی می‌گیریم که نتیجه‌اش این می‌شود که امکانات اولیه‌ای فراهم می‌شود تا بخشی از این مشکلات رفع شود. البته که احتمالا بخشی نیز از همین امکانات اولیه هنوز برخوردار نیستند.

رویا نونهالی ادامه داد: وقتی درد بسیار دردناک است حتما مسکنی لازم است. اما با گذشت روزها و ماه‌ها و سال‌ها درد نهفته که با مسکن ساکت شده بود آشکار می‌شود. آن زمان است که تصمیمات بزرگی لازم است. بودن انسان‌هایی که بزرگ زیسته‌اند و تصمیمات بزرگی گرفته‌اند و می‌گیرند و برای تصمیمات‌شان از ما دعوت به عمل می‌آورند. این تصمیم بزرگی که بزرگانی چون استاد شهرام ناظری و گروه کامکارها گرفته‌اند. ما دعوت شده‌ایم به یاد همه کسانی که رفتند و همه کسانی که ماندند تا زندگی را گرامی بدارند و ادامه بدهند باید بایستیم و تشویق‌شان کنیم.

ناظری یک بار دیگر در بخشی از کنسرت عنوان کرد: ما چندان فرصتی برای تمرین نداشتیم و اگر نقصانی در اجرا وجود دارد ما را عفو کنید. ما وقتی می‌خواستیم برای این برنامه تدارک ببینیم واقعا نمی‌دانستیم چه کار کنیم. فکر کردیم شاید فقط باید از قطعات حزن‌انگیز استفاده کنیم. اما بعد گفتیم بد نیست برخی کارهای شادتر را نیز به کار اضافه کنیم تا دل تنهایی این عزیزان نیز تازه شود.

در ادامه برنامه کامکارها و شهرام ناظری قطعاتی چون لاله خونین کفن از خاک سر کرده برون، به کجا چنین شتابان، گل نیشان، پیدا پیدا پیدا شدم، ساز و آواز عاشقی پیداست از زاری دل، راست بگو نهان مکن، آهنگ کرمانشاه، خانمی، و گل من یاخی را اجرا کردند. بخش پایانی این کنسرت به اجرای قطعه «ای ایران» اختصاص داشت که مردم به طور ایستاده به همخوانی این اثر جاودان روح‌الله خالقی پرداختند.

لوریس چکناواریان (آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت) و علی مرادخانی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیز ازجمله میهمانان این برنامه بودند.

 با وجود اینکه گروه کامکارها و شهرام ناظری فرصت چندانی برای طراحی و تمرین چنین کنسرتی نداشتند توقع چندان بالایی نیز به لحاظ کیفی از این کنسرت نمی‌رفت؛ به هر صورت این اتفاق قابل تقدیر که برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله کرمانشاه تدارک دیده شده بود آنقدر ارزشمند بود که بسیاری از نواقص نیز دیده نمی‌شد.

البته می‌شد حداقل  برای ترتیب برگزاری کنسرت روال بهتری درنظر گرفته شود تا حداقل باعث از بین رفتن تمرکز اعضای گروه کامکارها و همچنین بسیاری از حاضران در کنسرت نشود. سخنرانی غیرمعمول 15 دقیقه‌ای مدیر روابط عمومی شهرام ناظری در ابتدای برنامه آن هم در حالی که مخاطبان بیش از نیم ساعت در سالن منتظر آغاز برنامه بودند یا سخنرانی‌های پیش‌بینی نشده در حین کنسرت اتفاقاتی بودند که به نظر می‌رسید تمرکز اعضای گروه کامکارها را بهم زد و باعث شد حتی ارسلان کامکار در حین اجرای یکی از قطعات، اجرا را متوقف کند و از گروه بخواهد یکبار دیگر از ابتدا کار را آغاز کنند. این اتفاقات البته اثر بیشتر و مشهودتری روی تمرکز خود شهرام ناظری در کار خوانندگی‌اش گذاشت. با این وجود حرکت قابل تحسین گروه کامکارها و شهرام ناظری استقبال جالب توجهی را بین مردم کشورمان به همراه داشته و همچنان هم دارد.

در اینجا می‌توانید بخش‌هایی از این کنسرت را ببینید:

کد N1794084

وبگردی