آفتاب

عضو هیئت رئیسه مجلس:نباید برای مقابله با برجام شعارهای توهمی بدهیم تا دنیا ما را به بی‌خردی متهم کند

عضو هیئت رئیسه مجلس:نباید برای مقابله با برجام شعارهای توهمی بدهیم تا دنیا ما را به بی‌خردی متهم کند

روزنامه جوان با محمدحسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس مصاحبه ای انجام داده است.

افراطي هاي آنجا به شدت ناراضي بودند، در نتيجه بالاخره با مصوبه مجلس و تأييد مشروط رهبري، ما پذيرفتيم. اگر بخواهيم شرايط فعلي را مقايسه كنيم بايد با آن دوران مقايسه كنيم، چيزهاي مهمي از دست داديم در كنارش اجماع بين المللي تا حدود زيادي از بين رفت و الان ما شاهد اجماع بين المللي نيستيم. برجام از ابتدا قرارداد تلخي بود، چراكه ما از بخش مهمي از حقوق طبيعي خود صرف نظر كرديم. آنهايي كه از اول پيروزي بزرگ شمار آوردند، برداشت درستي نبود. اما در عين حال برجام اجتناب ناپذير بود. چون اجماع بايد از بين مي رفت. امروز آن اجماع مسلماً از بين رفته است. ما تحت هيچ شرايطي به دوران قبل از برجام برنمي گرديم، اما تا چه ميزان مي شود آن را حفظ كرد و اينكه حتي اگر ما برجام را منتفي كنيم باز هم به آن شرايط برنمي گرديم، نياز به بحث ‌‌ هاي تفصيلي دارد.

[span lang='AR-SA']اگرچه هيئت نظارت بر برجام يا دولت وظايف مشخصي در اين باره دارند اما مجلس نيز طبق قانون اقدام متقابل و متناسب مصوبه مجلس نهم، وظايف مهمي دارد كما اينكه در نامه 9 ماده اي رهبري نيز وظايفي متوجه مجلس است.

كاملاً مخالف اين نظر هستم.

[span lang='AR-SA']چرا؟

زيرا به سرعت دست رقيب ما را براي بازگرداندن اجماع قبلي باز مي كند. يعني تظاهر مي كند از برجام خارج نشده با اينكه شعارهاي انتخاباتي اش هم اين نبوده، تظاهر مي كند من كاري به برجام ندارم در مورد بحث موشكي حرف دارم، در موضوعات ديگر مشكل دارم تا اگر ايران بگويد من از برجام خارج شدم، اصلاً از ان پي تي خارج شده و ان پي تي را هم قبول ندارم، آيا روسيه در كنار ما باقي مي ماند؟ آيا كشورهاي اروپايي در موضع فعلي باقي مي مانند؟ اين كه اروپا تا چه ميزان بتواند در مقابل امريكا مقاومت كند، مورد توجه است يعني مورد ترديد است. بنده در جلسه غير علني كه آقاي ظريف تشريف آورده بودند، مجلس، به عنوان يكي از چهار نماينده همين مسئله را به عنوان كردم. اين يعني آنكه ما براي هر شرايطي سناريوي مناسب آن را داشته باشيم نه اينكه هم از مزيت ها و حقوق خود در بحث هسته اي چشمپوشي كنيم و هم دوباره با دست خودمان به شرايط اجماع قبل از برجام برگرديم.

[span lang='FA']
[span lang='FA']45302
کد N1793961

وبگردی