آفتاب

ماجرای پلمب سیاه جامگان | علت پلمب باشگاه، اسمش بود؟ | نظر امام جمعه مشهد درباره نام سیاه جامگان

ماجرای پلمب سیاه جامگان | علت پلمب باشگاه، اسمش بود؟ | نظر امام جمعه مشهد درباره نام سیاه جامگان

ماجرای پلمب سیاه جامگان | ديروز يک خبر عجيب بازي سياه‌جامگان و استقلال را تحت تأثير قرار داد. اين بازي قرار بود ساعت ١٤:٤٥ دقيقه در ورزشگاه ثامن مشهد آغاز شود اما چند ساعت قبل پلمب باشگاه سياه‌جامگان و احتمال تعويق بازي همه را شوکه کرد. اداره نظارت بر اماکن نيروي انتظامي صبح ديروز باشگاه سياه‌جامگان را پلمب کرد.

 مسئولان اين باشگاه مشهدي عنوان کردند کارت‌هاي بازي بازيکنان داخل دفتر باشگاه است و از آنجا که انجام بازي بدون کارت امکان‌پذير نيست، خبر احتمال لغو بازي منتشر شد. ساعاتي بعد با فک‌پلمب باشگاه اين مسئله حل شد.در ابتدا که خبر پلمب اين باشگاه  ليگ‌برتري رسانه‌اي شد، تصور اين بود که مشکلات مالي گريبان اين باشگاه را گرفته است اما مشکل جاي ديگري بود؛ نام باشگاه سياه‌جامگان.محمدرضا عباسي مديرعامل اين  باشگاه ليگ‌برتري دراين‌باره گفت. «پلمب دفتر باشگاه به خاطر نام باشگاه است. در هفته گذشته براي اولين بار به ما اطلاع دادند که اسم باشگاه بايد عوض شود. جلسه‌اي تشکيل و قرار شد اين اتفاق بيفتد؛ در ضمن ما از اداره اماکن هم مجوز داشتيم که فعلا از اين نام استفاده مي‌کنيم؛ اما نمي‌دانم چه شد که ناگهان تصميم گرفتند اين‌گونه با ما رفتار کنند».اين براي اولين بار نيست که با نام باشگاه سياه‌جامگان مخالفت مي‌شود. 
يکي از مخالفان اصلي نام باشگاه سياه‌جامگان، آيت‌الله سيداحمد علم‌الهدي، امام جمعه مشهد است.آيت‌الله سيداحمد علم‌الهدي تا امروز چندين بار صراحتا بر تغيير نام دو تيم فوتبال سياه‌جامگان و ابومسلم تأکيد کرده است. به گزارش ايسنا، امام جمعه مشهد بيست‌وششم مهر سال ٩٤ در ديدار با مديران تربيت‌بدني گفته بود: «من در جمع دوستان هميشه تذکر داده‌ام در تربيت‌بدني مشهد يک نقطه ضعف وجود دارد که اگر اصلاح شود، باشگاه‌ها و ورزش مشهد مورد توجه امام رضا (ع) قرار مي‌گيرد، متأسفانه دوستان يکي از باشگاه‌هاي سابقه‌دار اين شهر را به نام يکي از دشمنان سرسخت امام رضا (ع) نام‌گذاري کرده‌اند، ابومسلم يک انسان جاني، بي‌باک و بي‌بندوبار بود که مايه ننگ اسلام است، آن وقت شما اين باشگاه قديمي را به عنوان سرسخت‌ترين دشمن امام رضا (ع) نام‌گذاري کرديد. تا وقتي چنين نامي بر تيم است، امام رضا (ع) به ورزش مشهد توجه نمي‌کند و مشهد در عرصه تربيت‌بدني پيشرفت نمي‌کند؛ اما نکته ديگر اين است که حالا يک تيم ديگر درست کرده‌اند و اسمش را گذاشته‌اند سياه‌جامگان که اين نام لشکر ابومسلم بود. دوستان اگر اين موضوع را قبول دارند، اين اسامي را تغيير دهند و ببينند ورزش خراسان رشد خواهد کرد يا نه». در پي اين تأکيد آيت‌الله علم‌الهدي مسئولان باشگاه سياه‌جامگان سال گذشته در ابتداي فصل تصميم گرفتند نام باشگاه خود را عوض کنند. 
علي عباسي‌، مالک اين باشگاه در آن مقطع به فارس گفت: «نماينده ولي فقيه در خراسان‌رضوي به ما دستور داد اين تغيير نام انجام شود و نام تيم را تغيير داديم. به‌هر‌حال آيت‌الله علم‌الهدي تا پيش از اين امام‌جمعه خراسان بود و حرف ايشان امربه‌معروف به حساب مي‌آمد اما حالا که به عنوان نماينده ولي ‌فقيه در استان انتخاب شده‌اند، دستور ايشان حجت است‌. ايشان دستور داد نام ابومسلم از سياه‌جامگان نبايد تبليغ شود. به همين دليل ما قصد داريم با نام مشهد در مسابقات حاضر شويم. همان‌طور که مي‌دانيد خيلي از تيم‌هاي بزرگ دنيا مانند بارسلونا، ليورپول، منچستريونايتد و... با نام شهرهايشان در مسابقات حاضر مي‌شوند و ما هم با تبعيت از اين اتفاق، با نام مشهد وارد مسابقات خواهيم شد». با وجود اعلام عباسي اين تغيير نام رخ نداد و ديروز گريبان اين تيم را گرفت. مسئولان اين باشگاه خصوصي حالا اعلام کرده‌‌اند که در همين هفته نام باشگاه را تغيير خواهند داد. آنها اعلام کردند نام باشگاه سياه‌جامگان مشهد به مشکي‌پوشان تغيير خواهد كرد و بر اين اساس مجوز کميسيون ماده ٥ هم براي ادامه فعاليت اين باشگاه صادر خواهد شد. علي عباسي عنوان کرد که براي اين تغيير نام از مراجع ذي‌صلاح مهلت چندروزه گرفته است. 
در سال گذشته هم که بحث تغيير نام سياه‌جامگان به اف‌سي‌مشهد مطرح شد، اين موضوع حتي در بين نمايندگان استان خراسان رضوي در مجلس هم موافقان و مخالفاني داشت. سيداحسان قاضي‌زاده‌هاشمي، نماينده مردم فريمان در مجلس معتقد است اسامي تيم‌هايي که سابقه ذهني در مردم ايجاد کرده‌اند، بايد حفظ شوند و مردم نيز در تعيين اسم آن مشارکت کنند. او سال گذشته درباره عوض کردن نام سياه‌جامگان به خانه ملت گفته بود: «مردم نسبت به باشگاه‌هايي که هويت تاريخي داشته و حس نوستالژي برايشان دارد، حساس هستند. به عنوان مثال تيم‌هايي مانند استقلال و پرسپوليس از جمله اين موارد محسوب شده و مردم نيز به آنها حساس هستند».  
بايد ديد اين بار چه اتفاقي مي‌افتد. اداره کل تربيت بدني استان و مسئولان اماکن تأکيد بر تغيير نام دارند و ظاهرا اين بار چاره‌اي براي علي و محمدرضا عباسي (مالک و مديرعامل باشگاه) باقي نمانده است.تيم فوتبال سياه‌جامگان چند سال پيش، پس از مشکلاتي که براي تيم ابومسلم، تيم قديمي و پرطرفدار مشهد، ايجاد شد، با هدف ادامه‌دادن راه تيم ابومسلم و جذب هواداران اين تيم،  با همان رنگ پيراهن (سياه) کار خود را شروع کرد. اين تيم در دو  فصل گذشته به سختي موفق شد خود را در ليگ ‌برتر نگه دارد و اين فصل سومين حضورش در ليگ برتر را تجربه مي‌کند.

کد N1793949

وبگردی