آفتاب

مذاکرات گام به گام اصلاح‎طلبان

مذاکرات گام به گام اصلاح‎طلبان

حسین انصاری‌راد*

مذاکره و گفت‎وگو بین جریانات سیاسی و میان جریانات سیاسی با ارکان حاکمیتی مفید است؛ حتی در وضعیتی که میان آنها صد در صد تعارض باشد. چون وقتی گفتگو می شود، دو طرف دیدگاه ها و نقطه نظراتشان را برای همدیگر تبیین می کنند و اگر سوءتفاهمی بود در مقام اصلاح بر می‎آیند، در ادامه به مرور نقاط وفاقی بین آنها پیدا می شود تا براساس آن نقاط وفاق عمل کنند.

به طور مشخص گفت و گوی بین اصلاح طلبان و نهادهای حاکمیتی همچون سپاه و شورای نگهبان را اقدامی مثبت می دانم. معتقدم امروز دیدگاه و برداشت شورای نگهبان برای عمل به قانون اساسی، قانون انتخابات و موازین شرع مشکل دارد، گرچه شورای نگهبان با جریان اصلاحات میانه خوبی ندارد اما برقراری گفت و گو با شورای نگهبان، امکان پذیر است. این کار مقداری نگاه‎ها را تلطیف، اشتباهات را تخفیف و تضادها را کم کند و در واقع باعث اصلاح رویه شود.

البته معتقدم اصلاح طلبان از گفت و گو با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بهتر نتیجه می گیرند. بحران هایی در منطقه و عرصه بین الملل وجود دارد. اسرائیل، آمریکا و عربستان سعودی علیه ایران اتفاق نظر دارند. نباید گذاشت خدای نکرده کار به جاهای باریک بکشد. سپاه پاسداران در حوزه سیاست خارجی زبان خودش را دارد و استراتژی خاصی را دنبال می کند، جریان اصلاحات نیز شیوه اداره بحران های خارجی را دیپلماسی می داند. بنابراین اصلاح طلبان می توانند با سپاه تفاهم کنند و دیدگاه های‎شان بیشتر به یکدیگر نزدیک شود.

گفت و گو بین دو جریان سیاسی اصلاحات و اصولگرایان نیز اقدام صحیح و درستی است؛ چرا که اختلافات، نزاع ها، برخوردهای تند و تنش‎های سیاسی را میان آنها کاهش می دهد و افراد را متوجه نقاطی که از آنها غفلت دارند، می کند. البته اصولگرایان در چند دوره انتخابات گذشته شکست خورده‎اند و خودشان متوجه نگاه افکار عمومی هستند. این عارضه می طلبد که آنان به آسیب زدایی درون اردگاهی بپردازند.

*فعال اصلاح طلب

27214

کد N1793186

وبگردی