آفتاب

آلودگی هوا | کمیسیون اروپا از آلمان شکایت می‌کند

آلودگی هوا | کمیسیون اروپا از آلمان شکایت می‌کند

همشهری آنلاین: آلودگی هوا در برخی شهرهای آلمان زنگ خطر را برای کمیسیون اروپا به صدا درآورده‌است.

آلمان را در صورت محکومیت جریمه‌ای سنگین تهدید می‌کند. آلمان از نظر سرانه تولید و انتشار دی‌اکسید کربن هم وضعیت خوبی ندارد.

به گزارش خبرگزاری دولتی آلمان  آلودگی هوا در برخی شهرها و مناطق آلمان به حدی رسیده است که اکنون کمیسیون اروپا تهدید کرده است از این کشور شکایت می‌کند. بر پایه گزارش منتشر شده در روزنامه "اشتوتگارتر تسایتونگ" در روز چهارشنبه (۱۵ نوامبر/ ۲۴ آبان)‌ کمیسیون اتحادیه اروپا تا هفتم دسامبر (تقریبا سه هفته دیگر) شکایت خود را به دیوان دادگستری اروپا می‌برد.

یک سخنگوی وزارت محیط‌زیست آلمان گزارش‌های‌منتشر شده در این باره را تأیید کرده است. به گزارش خبرگزاری آلمان، سخنگوی وزارت محیط‌زیست گفته است، در صورت محکومیت، آلمان موظف به پرداخت جریمه‌ای سنگین خواهد شد.

برخی از سیاستمداران آلمانی از حزب سبزها از تصمیم کمیسیون اروپا استقبال کرده‌اند. وزیر راه و ترابری ایالت بادن‌وورتمبرگ آلمان از حزب سبزها گفته است: «زمان آن فرارسیده است که تدابیری مشخص برای پاکیزه ‌نگه‌داشتن هوا اتخاذ شوند.»

این نخستین بار نیست که پای آلمان به چنین دادرسی‌هایی باز می‌شود. پیش‌تر هم در سال ۲۰۱۵ کمیسیون اروپا دادرسی‌ای علیه آلمان به جریان انداخت که دلیل آن بیش از حد مجاز بودن اکسیدنیتروژن در بسیاری از ایستگاه‌های اندازه‌گیری در شهرهای مختلف آلمان عنوان شده بود.

  • حافظان اقلیم؛ سوئد، لیتوانی و مراکش

از سوی دیگر بر پایه گزارش "جرمن‌واچ" که چهارشنبه (۱۵ نوامبر) در جریان کنفرانس اقلیمی بن ارائه شد، سوئد، لیتوانی و مراکش در جایگاه‌های نخست حفاظت از اقلیم قرار گرفته‌اند و وضعیت آلمان چندان مناسب نیست. آلمان به عنوان بزرگترین کشور مصرف‌کننده زغال‌سنگ قهوه‌ای در میانه فهرست کشورهای حافظ اقلیم و بعد از هند قرار گرفته است.

برپایه‌ی گزارش "جرمن واچ" آلمان از نظر سرانه تولید دی‌اکسید کربن سهم به نسبت بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. نیمی از گازهای گلخانه‌ای منتشر شده در جو از حوزه انرژی و ۲۰ درصد از حوزه حمل و نقل در آلمان است.

انتشار گازهای گلخانه‌ای در سوئد در مقایسه با دیگر کشورهای صنعتی پایین است. لیتوانی و مراکش هم در سال‌های گذشته با استناد به گزارش "جرمن‌واچ" در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری هنگفتی کرده‌اند.

مذاکرات در کنفرانس اقلیمی بن امروز به مرحله تعیین‌کننده‌ای می‌رسد. این کنفرانس به مدت دو روز محل سخنرانی مقامات بلندپایه کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه خواهد بود.

کد N1792570

وبگردی