آفتاب
روزنامه رای الیوم گزارش داد؛

حریری و چالش ازدواج دوتابعیتی

حریری و چالش ازدواج دوتابعیتی

تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه «رای الیوم» نوشت که در صورت بازگشت نخست‌وزیر مستعفی به لبنان مواضع وی در قبال عربستان چه خواهد بود و آیا تحت تاثیر این موضوع که خانواده‌اش در ریاض حضور دارند قرار خواهد گرفت یا نه؟

به گزارش ایلنا، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رای‌الیوم در مقاله‌ای به بررسی چالش‌های پیش روی نخست‌وزیر مستعفی لبنان پس از استعفا پرداخته و نوشت:

چالش بزرگ سعد الحریری –که از خدا می‌خواهیم اگر بازداشت است آزاد شود و البته تاکنون چیزی غیر از این که این موضوع را ثابت کند، ندیدیم- ازدواج دوتابعیتی وی است. چالشی که پدرش نیز با آن مواجه بود. حریری نیمی سعودی و نیمی لبنانی است و همواره نیمه سعودی وی قوی‌تر بوده است.

در این حالت نادر به ویژه در شرایط کنونی، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و پادشاه فعلی عربستان نزدیکی زیادی به حریری ندارند و او را از ریشه آل فهد در خانواده حاکمیتی می‌دانند؛ جناحی که از حاکمیت عربستان سعودی خارج شده و یکی از اعضای این خاندان، «عبدالعزیز بن فهد» که تنها یک قدم تا رسیدن به قدرت پس از پدرش فاصله داشت اکنون در اقامت اجباری در یکی از قصرهایش به سر می برد.

زمانی که روابط مالی و تجاری عربستان سعودی وارد بحران شد و شرکت غول پیکر «سعودی اوجی» تا آستانه ورشکستگی پیش رفت، سعد حریری همگان را با بازگشت به بیروت تعجب زده کرد. حریری در آن زمان به بیروت بازگشت و با حزب الله لبنان و میشل عون به توافق رسید؛ توافقی که به پایان دادن بحران سیاسی و ریاست‌جمهوری عون منجر شد و سعد حریری نیز به سمت نخست وزیری این کشور رسید.

مردم لبنان یا اغلب آنها این تلاش حریری را قدر نهادند و حمایت‌های بسیاری از وی صورت دادند چرا که نیم لبنانی حریری بر نیم سعودی وی ارجحیت پیدا کرده بود اما ارائه استعفای وی از نخست‌وزیری لبنان در حدود ۱۰ روز پیش وی را در مصیبتی گرفتار کرد که به نظر می‌رسد رهایی از آن بسیار سخت باشد.

بازگشت حریری به لبنان همچنان سوژه پرتکرار رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی است. برای ما فهم این داستان بازگشت سخت است. اگر حریری آزادی عمل کامل داشت، کاری جز رفتن به فرودگاه ریاض و گرفتن بلیط اولین پرواز و مسافرت به هر جای جهان نه تنها بیروت نداشت.

گفت‌وگوی تلویزیونی که حریری با شبکه تلویزیونی خود با نام المستقبل انجام داد، نتایج کاملا عکسی برای وی به همراه داشت.

اکنون دیگر بازگشت حریری از درجه اهمیت بالایی برای ما برخوردار نیست. آنچه که اهمیت بسیاری  دارد، این است که پس از بازگشت چه خواهد گفت. در این صورت اینکه حریری بر استعفا اصرار کند  یا اینکه آن را به دلیل تحمیلی بودن، کان لم یکن بداند، در این صورت مواضع وی در قبال عربستان چه خواهد بود و آیا تحت تاثیر این موضوع  که خانواده‌اش در ریاض حضور دارند قرار خواهد گرفت یا نه؟

کد N1791990

وبگردی