آفتاب
شب زلزله زدگان چگونه صبح شد؟

حواشی زلزله کرمانشاه | دختری که در بیمارستان صحرایی سرپل ذهاب متولد شد | بی پناهی در دمای صفر درجه

حواشی زلزله کرمانشاه | دختری که در بیمارستان صحرایی سرپل ذهاب متولد شد | بی پناهی در دمای صفر درجه

حواشی زلزله کرمانشاه | روند امداد رسانی به حادثه دیدگان زلزله کرمانشاه در سرپل ذهاب، قصر شیرین، اسلام آباد غرب، دالاهو، ازگله و... ادامه داد. مردم زلزله زده در این نواحی شب گذشته را نیز بدون سرپناه در دمای صفر درجه به صبح رساندند. | دختری که در بیمارستان صحرایی ارتش به دنیا آمد، آوا نام گرفت. | تا کنون بیش از 200 پس لرزه مناطق زلزله زده را لرزانده است.

بیشتر بخوانید: ناگفته های زلزله زدگان کرمانشاه .
بیشتر بخوانید: آخرین اخبار زلزله کرمانشاه .
بیشتر ببینید: عکس زلزله زدگان .
بیشتر ببینید: فیلم لحظه وقوع زلزله کرمانشاه .
اغلب آوارگان داغدار مناطق زلزله زده کرمانشاه دومین شب را نیز در سرمای نزدیک به صفر درجه بدون سرپناه به صبح رساندند. حجم فاجعه به قدری وسیع است که حتی کمترین امکانات مانند چادر و آب آشامیدنی و غذا نیز به بسیاری از آسیب دیدگان نرسیده بود. سرپناه مردم تنها یک پتو شده که برای در امان ماندن از سوز سرما چند متر آن طرف‌تر از آوار روی سر کشیده‌اند. نیروهای امدادی، ارتش، هلال احمر و آتش‌نشانی و... به کرمانشاه اعزام شده‌اند و مسئولان ارشد کشوری و لشکری؛ خود یا نمایندگان شان برای همدلی با زلزله زدگان به کرمانشاه رفته‌اند تا دلگرمی باشند برای مردم رنج دیده‌ای که در کمتر از یک دقیقه همه سرمایه زندگی و حـــــــــــــــتی عزیزان شان را از دست داده‌اند و تنها دل به وعده‌هایی بسته‌اند که در تب داغ آوار به سوی‌شان آمده است.
شهرها و روستاهای کرمانشاه ویران شد ومردم ایران زمین نیزداغدار شدند. این درد بر دل مردمان این سرزمین باقی می‌ماند و تنها مرهم‌مان بر زخم زلزله زدگان فراموش نکردن آنها است. نجات یافتگان را دریابیم. سرما به کسی رحم نمی‌کند...
دست کم 530 کشته و 7 هزار و 156 مصدوم
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، براساس اعلام مرکز لرزه نگاری کشور، ساعت 21 و 48 دقیقه و 16 ثانیه شامگاه یکشنبه دو زلزله استان‌های غربی را لرزاند که در دومین زمین لرزه با قدرت 7.3 ریشتر  براساس آخرین آمارها دست کم 530 نفر کشته و 7 هزارو 156 نفر دیگر مجروح شده‌اند. مرکز این زمین لرزه حوالی «ازگله» در استان کرمانشاه و درعمق 11 متری زمین تخریب گسترده‌ای را بر شهرها و روستاها وارد آورده است. همچنین همزمان با زلزله غرب کشور، منطقه کردستان عراق هم لرزید که بر اثر آن علاوه بر شهرهای ایران، چند کشور همجوار نیز این لرزش‌ها را احساس کردند.
صدور 423 جواز دفن
پزشکی قانونی استان کرمانشاه در دومین روز پس از زمین لرزه از صدور 423 جواز دفن فاجعه یکشنبه شب استان کرمانشاه خبر داد. این آمار به تفکیک شهرستان به این شرح است؛ سرپل ذهاب: 316، اسلام آباد غرب: 22، کرند: 14، قصر شیرین: 28، جوانرود: 3، ثلاث: 15، معاینه شده توسط پزشکی قانونی کرمانشاه: 25. در شهر کرمانشاه تنها یک نفر جان باخته است و سایر فوتی‌ها از شهر ازگله و سر پل ذهاب به کرمانشاه منتقل شده بودند.
اعزام مصدومان بدحال به سایر استان‌ها
محمد نوری، معاون عملیات سازمان اورژانس کشور با اشاره به 7370 مصدوم در زمین لرزه غرب کشور گفت: 168 نفر به تهران، 63 نفر به البرز و 62 نفر به همدان منتقل شده‌اند و 958 نفر در کرمانشاه و سرپل ذهاب خدمات درمانی دریافت می‌کنند.
84 پیوند دست در یک بیمارستان
ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: 7156 نفر در این زمین لرزه مصدوم شده‌اند که 4313 نفر به‌صورت سرپایی درمان شده‌اند. تنها در یکی از بیمارستان‌ها 84 پیوند دست انجام شده است.
تولد «آوا»
ساعت 5  صبح دیروز، نوزاد دختری در بیمارستان صحرایی ارتش در شهر زلزله زده سرپل ذهاب به دنیا آمد. مادر باردار این نوزاد با وضع جسمانی نامناسب به بیمارستان صحرایی منتقل شد که تیم درمانی و امدادی داوطلب مستقر در محل پس از حدود سه ساعت تلاش، دختر نوزاد را به سلامت به دنیا آوردند. این دختر کوچولو «آوا» نامیده شد.
آماده باش تیم تشخیص هویت پلیس آگاهی
رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی گفت: تیم‌های DVI پلیس آگاهی برای شناسایی اجساد مجهول الهویه در آماده باش هستند. اقداماتی نیز برای حفاظت از اماکن زلزله زده و کنترل سارقان سابقه دار انجام داده‌ایم.
سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهورکشور نیز گفت: ممنوعیت تردد وسایل سنگین از محور اسلام آباد به سمت سرپل ذهاب و قصر شیرین اعمال شده است و تا پایان وضعیت بحرانی و امدادرسانی به زلزله زدگان در استان این ممنوعیت ادامه دارد. البته این ممنوعیت شامل مواد سوختی، غذایی و امدادرسان نمی‌شود.
پس لرزه‌های زلزله از 200 گذشت
فرهاد فروزی، مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه گفت: از آغاز زمین لرزه تا صبح سه‌شنبه، 203 پس لرزه در گستره استان رخ داده است. این پس لرزه‌ها در تعداد و بزرگی روندی کاهشی دارند و همچنان ادامه دارد. البته به نظر می‌رسد خطر زلزله بزرگ و اصلی گذشته است.
مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد به‌دلیل ممکن نبودن پیش‌بینی زلزله هر گونه شایعه‌ای درباره زمین لرزه در نقاط مختلف کشور کذب محض است.
اسکان‌ها هنوز مطلوب  نیست
رضا محمودیان، مدیر کل مدیریت بحران استان کرمانشاه اظهارداشت: آب و برق بیشتر مناطق زلزله زده استان وصل شده است. با توجه به روند آوار برداری‌ها احتمال می‌رود تعداد کشته شدگان این حادثه تا 10 درصد دیگر بیشتر شود. همچنین اسکان تا حدودی انجام شده، ولی مطلوب نظر ما نیست. تاکنون 17 هزار تخته چادر وارد استان شده که از این تعداد شش هزار تخته بین مردم توزیع شده و 20 هزار تخته چادر دیگر نیز قرار است وارد استان شود. آب و برق اکثر مناطق زلزله زده وصل شده، اما در سرپل ذهاب فقط معابر روشنایی دارند و برق سایر مناطق نیز بزودی وصل خواهد شد. از آنجا که آب نیز در شبکه وجود دارد، اما برای اینکه ممکن است برخی منازل دچار شکستگی لوله باشند و آب وارد خانه‌های مردم شود، هنوز آب منازل مسکونی وصل نشده است. با توجه به حجم وسیع زمین لرزه بی‌شک ساماندهی چند روزی طول می‌کشد.
نجات مادر و دختر از زیر آوار
مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمرنیز گفت: ارزیابی 500 روستا انجام شده و بعید است کسی زیر آوار مانده باشد. 9 تیم درمان اضطراری و 40 دستگاه آمبولانس برای انتقال مجروحان و مصدومان ازسوی هلال احمر اعزام شده‌اند. همچنین با تلاش شبانه روزی سعی در پوشش کامل امدادی و خدمت‌رسانی در این مناطق را داریم. 31 تیم زنده یاب به مناطق زلزله زده اعزام شده‌اند و یک مادر و دختر نیز از زیر آوار زلزله نجات یافتند.شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمرهم بیان داشت: ابتدا تلاش کردیم با ایجاد سرپناه و توزیع 10 هزار تخته چادر، 20 هزار پتو و 185 هزارقوطی کنسرو مشکلات اولیه مردم را رفع کنیم اما با توجه به وسعت مناطق حادثه دیده و گستردگی جمعیت در منطقه(526 روستا و 8 شهر) نیاز بیشتری داریم.
تخریب صددرصدی 12 هزار واحد مسکونی
براساس گزارش‌های مقدماتی، دست کم 12 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی به طور صددرصد تخریـــــــب شده است و 45 هزار واحد نیز نیاز به تعمیر اساسی دارند. به گفته استاندار کرمانشاه این زمین لرزه 7شهر و 1930 روستا را تحت تأثیر قرار داده است که برآورد خسارت وارده چند روزی زمان می‌برد.
آمادگی مرزبانی برای ارائه خدمات امنیتی و امدادی
سردار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی ناجا هم گفت: مرزبانی نیروی انتظامی آماده ارائه هرگونه خدمات امنیتی و امدادی به آسیب دیدگان زلزله اخیر در شهر‌های مرزی است. در خصوص مدیریت بحران، بررسی راهکارهای کاهش آسیب‌پذیری و تسریع در امدادرسانی، دستورات لازم به واحدهای تابعه ابلاغ شد. همچنین تیم‌های تخصصی به منظور بررسی میدانی از وضعیت مناطق آسیب دیده با استفاده از گروهان‌های پشتیبانی رزمی در امدادرسانی، توزیع آب معدنی، مواد غذایی، دارویی و چادر‌های امدادی برای کمک به حادثه دیدگان، اعزام شدند. مرزبانان علاوه بر ایجاد امنیت در مرزها، همگام با سایر دستگاه‌های امنیتی و خدمت رسان با اعزام نیروهای تخصصی و تجهیزات به یاری زلزله زدگان شتافتند و تا آخرین لحظه در کنار آنها خواهند بود و ازهیچ گونه کمکی دریغ نمی‌کنند.
اعزام نخستین تیم آتش‌نشان از پایتخت
سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران نیزاظهارداشت: نخستین تیم آتش‌نشان‌های تهرانی متشکل از تیم نجات 23 نفره به منظور امدادرسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه راهی این استان شدند. 8 دستگاه خودروی سنگین به همراه ماشین‌آلات مورد نیاز به همراه این تیم به کرمانشاه ارسال شده است. همچنین تیم‌های مختلف سازمان آتش‌نشانی تهران در آماده‌باش بوده تا در صورت نیاز به منطقه اعزام شوند.
هشدار تغییر رفتار گسل‌های زاگرس
رئیس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران هم از تغییر رفتار گسل‌های زاگرس از زلزله‌های کم‌مقیاس به سمت زلزله‌های بزرگ مقیاس خبر داد و گفت: زلزله کرمانشاه  در ۳ استان احساس شد که این امر هشداری جدی برای تهران خواهد بود و بر اساس شواهد موجود باید در انتظار زلزله‌هایی باشیم که کل ایران را بلرزاند.
کودکان «ازگله» در انتظار کمک
نازار بارانی، شهردار «ازگله » با انتقاد شدید از اینکه ازگله در بن‌بست خبری مانده است، گفت: چادری برای ما نیامده و کودکان یکساله و دو ساله ازگله دو شب است در سرما می‌خوابند. درست است که ازگله از شهرهای اطراف کم جمعیت‌تر است، اما ما کانون زلزله بودیم و حالا در بن‌بست خبری قرار گرفتیم. علاوه بر چادر به وسایل گرمایشی مانند گاز پیک نیک هم نیاز داریم.کمک‌های مردمی که رسیده نیز کافی نیست. روستاهای ما هم وضعیت خوبی ندارند و میزان کمکی که بین آنها توزیع شده کم است.
تخریب بیمارستان نوساز اسلام آباد غرب
ساختمـــــــــــــــــان تازه سازبیمارستان امام خمینی(ره) اسلام آباد غرب که به تازگی به بهره‌برداری رسیده بود در زمین لرزه یکشنبه شب کرمانشاه تخریب شد. این درحالی است که ساختمان قدیمی این بیمارستان که بیش از 30سال قدمت دارد هنگام وقوع زلزله هیچ گونه آسیبی ندید.به گفته شاهدان، هنگام وقوع زلزله کادر درمانی بیمارستان محل را ترک کرده و بیماران در ساختمان ماندند که همین امر منجر به جان باختن و مصدومیت جمعی از آنها در زیر آوار شد.
سدها سالم است
حاج رضاییان، نماینده وزارت نیرو در شورای مدیریت بحران کرمانشاه گفت: تا شعاع 125 کیلومتری کانون زمین لرزه در کرمانشاه هیچ سدی آسیب ندیده است. در این شعاع 21 سد قرار داشت که تمامی آنها مورد بازدید قرار گرفته و خوشبختانه در هیچ یک از آنها مشکل خاص و جدی وجود ندارد. همچنین در اعماق زمین نیز در این محدوده دو تونل بزرگ وجود دارد که مراحل پایانی ساختش طی می‌شود که هیچ یک آسیب ندیده‌اند.در حال حاضر هیچ راه بسته شده‌ای در مناطق زلزله زده نداریم.
امکان مصرف گاز نیست
نماینده شرکت گاز نیز گفت: در پی وقوع زلزله شرکت گاز اقدام به قطع جریان گاز ثلاث باباجانی و سر پل ذهاب کرد و بلافاصله نیز اکیپ‌های نشت یاب به محل اعزام شدند. با وجودی که در برخی مناطق گاز وصل شده اما در عمل امکان مصرف گاز در این منطقه وجود ندارد. در مورد سر پل ذهاب نیز با توجه به عمق فاجعه وصل مجدد گاز زمان می‌برد که امیدواریم در کمترین زمان این اتفاق بیفتد.
خاموشی 263 روستا
کردی، نماینده شرکت توزیع برق گفت: تاکنون 80 درصد روشنی معابر در مناطق زلزله زده تأمین شده است. یکی از پست‌های ما 40 درصد و پست اصلی برق ما نیز در مناطق زلزله زده 60 درصد دچار آسیب شده که بلافاصله عوامل شرکت برق وارد عمل شده‌اند. برق در 30 تا 40 روستا وصل شده اما چون روستاها تخریب شدند قابلیت گرفتن برق را نداریم.
کد N1791856

وبگردی