آفتاب

تعیین عرصه قلعه مرتبط با اقتصاد خرما در دوران ساسانی

تعیین عرصه قلعه مرتبط با اقتصاد خرما در دوران ساسانی

پس از کاوش باستان شناسی در «تُل قلعه سیف‌آباد» و ثابت شدن ارتباط آن با مدیریت اقتصادی محصول خرما در دوره ساسانی، تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این محوطه با هدف حفظ آثار به جا مانده در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، رضا نوروزی (سرپرست هیأت کاوش) با اعلام این خبر، تکمیل اطلاعات حاصل شده از فصل اول، شناخت جایگاه منطقه‌ای این مکان در مدیریت اقتصادی محصولات کشاورزی خاص در زمان ساسانی، نجات بخشی آثار بجای مانده و تعیین عرصه و حریم این اثر و آثار دیگر شناسایی شده مرتبط با اثر یاد شده را اهداف اصلی این طرح اعلام کرد.

او با بیان موقعیت جغرافیایی تُل قلعه در استان فارس که در شهرستان کازرون شمال جاده کازرون به فراشبند، بر روی پوزه جنوبی کوه کوچکی  موسوم  به تل پهن قرار دارد، تاکید کرد: عبور خط لوله  اصلی انتقال گاز از کازرون به شیراز در گذشته بخش عمده‌ای از مرکز این تپه را تخریب و حفاری‌های قاچاق منجر به ایجاد گودال‌های متعدد در آن شده بود، به همین دلیل این طرح در اولویت انجام قرار گرفت.

به گفته وی، در صورت نبود مطالعات علمی و انجام نشدن طرح تعیین عرصه و حریم بیم آن می‌رود که اطلاعات ارزشمندی که از این محوطه با ارزش به جای مانده است از بین برود.

او با اشاره به انجام  فصل اول مطالعات باستان‌شناسی «تل قلعه» در آبان 93 افزود:  در این فصل بخشی از فضاهای معماری مربوط به دوره ساسانی کاوش شد، نوع معماری، مصالح مورد استفاده، تقسیمات فضایی، اشیاء و سفال‌های به دست‌آمده نشانگر نوعی فعالیت مرتبط با مدیریت اقتصادی محصولات کشاورزی با محوریت محصول خرما بوده است.

این باستان شناس با اشاره به مطالعه اشیاء و گِل مهرهای بدست‌آمده از فصل اول و نتایج قابل توجه آنها گفت : این مطالعات کماکان در حال انجام و تکمیل شدن است.

کد N1791571

وبگردی