آفتاب

تسلیت و ابراز همدردی مقام‌های خارجی با دولت و مردم ایران

تسلیت و ابراز همدردی مقام‌های خارجی با دولت و مردم ایران

شماری از مقام‌های خارجی ضمن ابراز همدردی با قربانیان حادثه زلزله شب گذشته به دولت و مردم ایران تسلیت گفتند.

به گزارش ایلنا،‌ «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیسضمن ابراز تسلیت عمیق خود بابت زمین‌لرزه مهیب شب گذشته از آمادگی کشورش برای کمک‌رسانی به قربانیان و بهبود شرایط در مناطق زلزله‌زده ایران خبر داد.

-از سوی دیگر یک وزیر ارشد کابینه اسرائیلنیز همبستگی خود را با ایران و عراق در پی زمین‌لرزه در این دو کشور اعلام کرد.

«یسرائیل کاتز» وزیر  اطلاعات اسرائیل همدردی خود را با مردم کشورهای ایران و عراق اعلام کرد و گفت:‌ «همدردی خود را با مردم  ایران و عراق به دلیل کشته شدن بسیاری از شهروندان این دو کشور در اثر زلزله ابراز می‌کنم.»

-همچنین وزارت امور خارجه آلماننیز در پیام توییتری با حادثه دیدگان زلزله در ایران و عراق همدردی کرد. وزارت امور خارجه آلمان در این پیام برای حادثه‌دیدگان این زلزله آرزوی سلامت کرد.

یونیسفنیز با انتشار پیامی در توییتر به دولت و مردم ایران برای زلزله مرگبار شب گذشته در مرزهای غربی  ایران تسلیت گفت.

-در همین رابطه سفارت فرانسه در تهراننیز در توییتر به زلزله شب گذشته در تهران اشاره کرد و همبستگی خود را با خانواده قربانیان و مجروحان حادثه زلزله مرگبار در مرز ایران و عراق و نیز تمامی ایرانیان اعلام کرد. در پیام سفارتخانه فرانسه بسیج بخش‌های خدمات اورژانس ایران مورد تقدیر قرار گرفته است.

-همچنین دبیر کل سازمان ملل متحدنیز از تلفات جانی و مالی زلزله ایران و عراق ابراز تاسف کرد. در این پیام آمده است: دبیر کل سازمان ملل امدادرسانی محلی را می‌ستاید و بر آمادگی سازمان ملل برای کمک‌رسانی تاکید دارد.

-در پیام سفارت آلمان در تهراندر این رابطه نیز آمده است: مراتب تسلیت عمیق آلمان به دولت و ملت ایران، در پی زلزله مرگبار غرب این کشور. ما به یاد قربانیان و خانواده‌هایشان خواهیم بود. آلمان در صورت لزوم، آماده کم‌ رسانی است.

-«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیهنیز طی سخنانی در نشست مطبوعاتی پیش از سفر به روسیه در فرودگاه آتاترک استانبول اعلام کرد: «با مردم عراق و ایران به ویژه ساکنان مناطق آسیب‌دیده از زمین لرزه شب گذشته در شمال عراق، ابراز همدردی، برای جان‌باختگان رحمت و برای مجروحان نیز شفای عاجل مسئلت می‌کنم.»

ادامه سخنان اردوغان بدین شرح است:

- به دنبال وقوع زمین‌لرزه در منطقه مرزی ایران و عراق، اعضای نهادهای مربوطه را به منطقه اعزام کردیم. امدادگران هلال احمر، مدیریت مرکز حوادث اضطراری ترکیه و سایر نهادهای مرتبط در فعالیت‌های جست‌وجو و نجات در این منطقه شرکت می‌کنند. همچنین ۵۰ تریلی حامل کمک‌های بشردوستانه ترکیه در هماهنگی با این نهادها از مرز خابور وارد عراق شده است.

- در پی وقوع زلزله در منطقه مرزی عراق و ایران، هر گونه مایحتاج لازم زندگی از جمله دارو، پتو و چادر را تامین می‌کنیم و این کار را ادامه خواهیم داد. همانطور که می‌دانید ترکیه همیشه در اینگونه مواقع در کنار برادران خود در منطقه است. دستورات لازم در خصوص تامین فوری مایحتاج مردم زلزله‌زده به تمامی سازمان‌ها صادر شده است. از صمیم قلب دعا می‌کنیم شمار جان‌باختگان افزایش نیابد.

-کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیهدر پیامی به همتایان خود در ایران و عراق، مراتب تاسف خود را از کشته و مجروح شدن شمار زیادی از شهروندان این کشور در جریان زلزله شب‌ گذشته را اعلام کرد و این حادثه را به آنها تسلیت گفت.

-«فدریکا موگرینی» مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپابا ابراز همبستگی خود با قربانیان زلزله شامگاه گذشته در ایران و عراق تاکید کرد که اتحادیه اروپا آمادگی دارد حمایت‌های مورد نیاز را در این زمینه صورت دهد.

موگرینی همچنین گفت که وزرای خارجه اتحادیه اروپا را در جریان گفت وگوهای اخیرش با «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران در سمرقند قرار خواهد داد و همچنین در سفر اخیرش به واشنگتن با مقام‌های آمریکا در این زمینه گفت‌وگو کرده است.

موگرینی همچنین گفت که بیش از ۲۰ کشور عضو اتحادیه اروپا توافق همکاری موقتی در زمینه مسائل دفاعی را امروز –دوشنبه- امضا خواهند کرد.

وی در این باره گفت که امروز روز تاریخی برای بخش دفاعی اروپا است. امروز ما صفحات جدیدی در عرصه دفاعی اروپا باز می‌کنیم و فکر می‌کنیم این موضوع خبر روز است.

-«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کاناداهم در پیامی توییتری نوشت: امروز اخبار غم‌انگیزی از ایران و عراق رسید. کانادایی‌ها، عمیق‌ترین همدردی خود را با خانواده‌های زلزله‌زدگان منطقه ابراز می‌کنند.

-«گری لوئیس» هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در ایرانجان‌باختن شماری از هموطنانمان در زمین‌لرزه شب گذشته را به دولت و مردم ایران تسلیت گفت.

-مقام‌های کشورهای استونی، لیتوانی، سوئدو نروژنیز با صدور پیام‌های جداگانه‌ای جان باختن شماری از مردم ایران در حادثه زلزله در غرب کشور را تسلیت گفتند.

کد N1791114

وبگردی