آفتاب

عوارض مشق یا موبایل

عوارض مشق یا موبایل

همشهری آنلاین: بسته به نوع تکالیف و مدرسه گاهی ممکن است در صورت انجام تکالیف زیاد دردهایی در ناحیه دست کودکان مشاهده شود که در موارد حاد به دلیل التهاب وترهای اطراف مفصل است

مادر هر شب درگير آرام كردن كودكش در مواجهه با درد دست است.

بچه مي‌گويد به خاطر مشق‌هاي زيادي كه در مدرسه داده‌اند اين مشكل ايجاد شده و مادر در جمله‌‌اي سرزنش‌آميز مي‌گويد: همش به خاطر ور رفتن با موبايله. براي تعيين تكليف اين دعواي هميشگي و اين‌كه مشق نوشتن بيشتر عامل درد دست بچه‌هاست يا بازي‌هاي كامپيوتري، اين مطلب را بخوانيد.

بروز درد به خودي خود علامت خوبي نيست و لازم است تا با بررسي دقيق علت اصلي درد را مشخص كنيم.

درد در واقع مانند يك رسانه است كه پيام را منتقل مي‌كند و پيام در اينجا عبارت است از يك مشكل يا بيماري. بخشي از دردهاي استخواني كودكان به دليل شرايط رشد آنها رخ مي‌دهد.

كودكان به دليل داشتن استخوان‌هاي ظريف معمولا بيشتر در معرض آسيب‌هايي در استخوان‌ها مي‌شوند كه بيشتر از گروه‌هاي سني ديگر است.

بسته به نوع تكاليف و مدرسه گاهي ممكن است در صورت انجام تكاليف زياد دردهايي در ناحيه دست كودكان مشاهده شود كه در موارد حاد به دليل التهاب وترهاي اطراف مفصل است.

براي درمان آن هم مي‌توان از كمپرس آب سرد و استراحت دادن به دست كمك گرفت. در مواردي هم كه اين درد ادامه داشته باشد بايد به پزشك مراجعه كرد.

اما بخشي از اين دردها كه در ناحيه دست يا پا رخ مي‌دهند به دليل تحرك زياد كودك و سرد و گرم شدن متناوب استخوان بروز مي‌كند.

اين دردها را همچنين درد رشد هم نامگذاري كرده‌اند اما به كودكان زير دو سال و همچنين كودكان در آستانه سن رشد اختصاص دارد.

اما عمده دردهاي استخواني در دست و پا به خاطر فعاليت زياد خود كودكان است. هرچند نبايد زياد نسبت به اين دردها حساسيت نشان داد اما در صورت نياز بايد به پزشك مراجعه كرد.

كمبود ويتامين D كه مي‌تواند منجر به راشيتيسم شود هم در كودكان نبايد ناديده گرفته شود چرا كه شايع‌ترين علايم درد استخوان در كودكان به خاطر كمبود اين ويتامين است كه مي‌شود از طريق منابع غذايي و دارويي تامين شود.

  • دشمن اصلی

انجام تكليف به عنوان يكي از علل نادر درد دست بچه‌ها محاسبه مي‌شود و در مقابل بازي‌هاي رايانه‌اي و موبايل به عنوان علت شايع‌تري براي دردهاي دست كودكان و نوجوانان شناخته مي‌شود

تحقيقات محققان خارجي نشان داده كه هر ساعت بازي كامپيوتري مي‌تواند دردهاي مفصلي در كودكان را تا 50 درصد افزايش دهد.

مشكلات و دردهاي استخوان و مفاصل به شكل عجيبي با سن كودكان مرتبط است به گونه‌اي كه كودكان هفت ساله در مدت زمان مشخص و مشابه دچار مشكلات بيشتري نسبت به كودكان ده سال و بالاتر مي‌شوند.

اين دردها هم عمدتا در ناحيه مچ و انگشتان بروز مي‌كنند.

عوارض و مشكلات جسمي بازي‌هاي رايانه‌اي همانطور كه در همه‌ي اين سال‌ها خوانده و شنيده‌ايد تنها منحصر به مشكلات ارتوپدي نمي‌شوند

به دليل خيره شدن مداوم به صفحه نمايش رايانه، چشمان افراد به شدت تحت فشار نور قرار مي‌گيرد و دچار عوارض مي‌شود.

كودك و نوجوان به دليل غرق شدن در بازي متوجه گذر زمان نمي‌شود و معمولا در وضعيتي ثابت ساعت‌ها به بازي مشغول مي‌شوند و عمدتا در ستون فقرات و استخوانبندي دچار مشکل مي‌شوند.

احساس سوزش و سفت شدن گردن، کتف‌ها و مچ دست از عوارض کار ثابت و طولاني مدت با رايانه است كه مي‌تواند آسيب‌هاي جدي به خصوص به كودكان وارد كند.

پوست هم در معرض مداوم اشعه‌هايي قرار مي‌گيرد که از صفحه نمايشگر منتشر مي‌شود و ايجاد تهوع و سرگيجه، به خصوص در کودکان و نوجواناني که زمينه تهوع دارند، از ديگر عوارض بازي هاي رايانه‌اي است.

علت دردهای بیشتر در بین بچه‌های کوچک‌تر هنوز مشخص نشده، اما این موضوع مي‌تواند به‌خاطر اين باشد که عضلات و تاندون‌های آنها هنوز در حال رشد است.

بررسی‌های انجام شده روی بچه‌ها نشان می‌دهد میزان درد در انگشتان دست 12 درصد از این کودکان به قدری است که می‌تواند فعالیت‌های حرکتی آنها را مختل و محدود کند.

اما به طور کلی میزان درد مفاصل در بسیاری از کودکان در حد متوسط و ضعیف دسته‌بندي مي‌شود و در صورت شدت بالاي درد مي‌توان براي درمان به پزشك متخصص ارتوپد مراجعه كرد.

منبع:همشهري تندرستي

کد N1790939

وبگردی