آفتاب

خبر درگذشت دوریش مصطفی جاویدان تایید شد+صوت

خبر درگذشت دوریش مصطفی جاویدان تایید شد+صوت

خبر درگذشت درویش مصطفی جاویدان از فعالان عرصه موسیقی مذهبی کشورمان که روز گذشته به صورت غیرموثق منتشر شده بود، تایید شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خبر درگذشت درویش مصطفی جاویدان از فعالان موسیقی مذهبی و تنبور کشورمان از سوی خانه موسیقی تایید شد.

مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر درویش مصطفی جاویدان امروز (دوشنبه ۲۲ آبان) در بهشت سکینه شهر کرج برگزار می‌شود.

نام اصلی درویش مصطفی جاویدان «سیدمصطفی موسوی» است که در هفت آبان ۱۳۲۵ در کرمانشاه و در خانوادهای مذهبی متولد شده است. گفته می‌شود در سال ۱۳۴۷ زمانی که او در سن ۲۲ سالگی قرار داشت و علاقمند به ادامه تحصیل بود بنا بر توصیه دوستان پدرش به نام مستعار و غیرحقیقی در دانشگاه تهران ثبت‌نام کرد که از گزند ساواک در امان بماند؛ چراکه از نظر شکل و شباهت ظاهری شباهت بسیار نزدیکی به شهید نواب صفوی داشت و این مطلب را سازمان امنیت که به ساواک معروف بود، می‌دانست. گویا او به کمک دکتری جراح که محرم و از دوستان نزدیک پدرش بود؛ تغییر چهره و روش مبارزاتی داد.

درویش مصطفی جاویدان به علت حضور ذهن و قابلیت‌های هنری در زمینه‌هایی چون مجسمه‌سازی، خط و نقاشی، شعر و نویسندگی، تئاتر و موسیقی همیشه در اعیاد ملی و مذهبی و جشن تحصیلی آخر سال شرکت می‌کرد. او به نوازندگی بسیار علاقمند بود.

این هنرمند طی سال‌های اخیر در بستر بیماری به سر می‌برد. از او آلبوم‌هایی چون "رسول مهربانی"، "هو یا علی مدد"، "مرد غریب"، "پرنده اسیر"، "چینی بند زن"، "صنما"، "نمکی"، "نغمه‌های آسمانی"، اسم‌اعظم"، "بابا کوهی"، "تک ترانه‌ها" و "شاد و خندان" به جای مانده است.

 قطعه "رسول مهربانی" و یا "علی مدد" از درویش مصطفی جاویدان را در اینجا می‌توانید بشنوید:

کد N1790866

وبگردی