آفتاب

رویکرد متضاد تیلرسون و ترامپ در قبال لبنان/ هشدار واشنگتن به ریاض برای هوشیاری در مقابل ایران

رویکرد متضاد تیلرسون و ترامپ در قبال لبنان/ هشدار واشنگتن به ریاض برای هوشیاری در مقابل ایران

رویترز نوشت: حمایت تیلرسون از حریری و دولت لبنان با رویکرد او در قبال عربستان سعودی که لبنان و حزب الله را دشمن خود می‌دانند، در تضاد است.

به گزارش ایلنا، یک کارشناس امور منطقه در گفت‌وگو با رویترز مدعی شده علیرغم حمایت کامل کلامی ترامپ از عربستان سعودی، به نظر می‌رسد آمریکا اشاره‌هایی به ریاض داشته تا در رویکردهای منطقه‌ای و جنگ قدرت با ایران هوشیارتر باشد. 

در این گزارش گفته شده دولت ترامپ که در رویکردهای عربستان در قبال ایران وجه اشتراک دارد، قویا از عربستان در مساله حمله موشکی انصارالله یمن به فرودگاه ریاض حمایت کرده است. ترامپ روابط گرم‌تری را با عربستانی‌ها بعد از یک دوره روابط سرد دولت اوباما با این کشور از سر گرفته است. رییس‌جمهور آمریکا، ریاض را به عنوان اولین پایتخت برای سفرهای بین‌المللی‌اش انتخاب کرد و به آنها وعده داد که در مقابله با ایران اقدامات سختی را در پیش خواهد گرفت. 

بر اساس این گزارش، روز سه‌شنبه بعد از اینکه عربستان یمن را به بهانه توقف انصارالله مورد محاصره قرار داد، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد به دسترسی بی وقفه برای ارسال کمک‌‌های بشردوستانه به یمن نیاز دارد. یک روز بعد رکس تیلرسون وزیرخارجه آمریکا به وضوح اعلام کرد که هنوز سعد حریری را به عنوان نخست وزیر قانونی لبنان می‌داند. حریری چهارم نوامبر در ریاض استعفای خود را از سمتش اعلام کرده بود.

رویترز نوشت: « زمانی که حریری اعلامیه استعفای خود را از طریق تلویزیون قرائت می‌کرد، گفت که از سوءقصد به جانش واهمه دارد و ایران و حزب الله را به بحران آفرینی متهم کرد و گفت این دو، عامل تبدیل شدن لبنان به عنوان خط مقدم رقابت‌ها میان عربستان سعودی و ایران هستند.»

دو تن از مقامات آمریکایی به رویترز گفته‌اند که سعودی‌ها به رهبری محمد بن سلمان، حریری را تشویق کرده‌اند که از سمت خود کناره‌گیری کند و مقامات لبنان گفته‌اند که او در عربستان تحت الحفظ است. اتهامی که ریاض آن را رد کرد است. حریری تاکنون به طور علنی اعلام نکرده آیا می‌تواند آزادانه رفت‌وآمد کند یا خیر. 

بر اساس این گزارش، در بیانیه روز شنبه، کاخ سفید اعلام کرده که هرگونه اقدام توسط شبه نظامیان در لبنان یا توسط نیروهای خارجی برای تهدید ثبات لبنان یا تبدیل لبنان به پایگاهی برای تهدید دیگران در منطقه را رد می‌کند. 

کاخ سفید و وزارت خارجه هر دو پاسخ به این سوال که آیا آمریکا خواستار واکنش محتاطانه‌تری از سوی ریاض شده است یا خیر را به بیانیه روز شنبه در خصوص لبنان ارجاع داده‌اند.

بر اساس این گزارش، به گفته معاون موسسه خاورمیانه، تیلرسون با موضع عربستان در خصوص اینکه لبنان تحت نفوذحزب الله است، موافق نبوده و با آن همراهی نکرده است؛ این اهمیت بالایی دارد.

وی با اشاره به نگرانی قدیمی اسرائیلی‌ها نسبت به افزایش قدرت حزب الله در لبنان گفته که پیام تیلرسون به اسرائیلی‌ها این بود که امروز وقت ورود به لبنان نیست.

مشاور ارشد شورای روابط خارجی نیز به رویترز گفته که تیلرسون بر این باور است که دولت آمریکا هنوز به دنبال کمک به پیشبرد اهداف سعودی‌ها علیه ایران بدون بی‌ثبات کردن اوضاع منطقه است. این یک اقدام موازنه‌طلبانه است. 

بر اساس این گزارش، بیانیه تیلرسون همه طرف‌ها در لبنان و خارج از لبنان را فراخوانده تا به استقلال این کشور احترام بگذارند و گفته هیچ نقشی برای نیروهای خارجی قائل نیست.  

بر اساس این گزارش، آمریکا دائما ایران و حزب‌الله را برای نقشی که در لبنان دارند مورد اتهام قرار می‌دهد در حالیکه حمایت تیلرسون از حریری و دولت لبنان با رویکرد او در قبال عربستان سعودی که لبنان و حزب الله را دشمن خود می‌دانند، در تضاد است. 

«گئورگی گاس» رییس دپارتمان امور بین‌الملل در دانشگاه تگزاس هم در این باره گفت: « رکس تیلرسون یک دیپلمات قدیمی است و از این منظر سیاست‌های قدیمی و از مد افتاده آمریکا در خاورمیانه را که در واقع سیاست ثبات است، دنبال می‌کند. من مطمئن نیستم که این رویکرد با رویکرد رییس‌جمهور آمریکا هم یکی باشد.»

رویترز در ادامه نوشت: « اقدامات سعودی با مبارزه داخلی آنها با فساد همزمان شده است. ترامپ روز دوشنبه در پی بازداشت زنجیره‌ای شاهزاده‌های عربستانی به اتهام فساد در توییتر خود نوشت که او ملک سلمان و ولیعهد عربستان را تحسین می‌کند و آنها به خوبی می‌دانند که چه می‌کنند.»

بر اساس این گزارش، مقامات کنونی و سابق آمریکا که دانش عمیقی درباره عربستان سعودی دارند، می‌گویند حمایت بی‌شائبه ترامپ از محمد بن سلمان، این رهبر جوان سعودی را تقویت کرده است. 

تیلرسون در جمع خبرنگاران درباره بازداشت شاهزادگان عربستانی به اتهام فساد گفته بود که این اقدام خوبی بوده است اما تسویه مقامات باسابقه‌ای که در آمریکا هم به خوبی شناخته شده‌اند، منبع نگرانی برای این کشور است. 

وی گفت: « این اقدامات تا زمانی که ما مشخصا ببینیم این افراد چطور با این مقوله کنار خواهند آمد، نگرانی کمی را در ما ایجاد کرده است.»

بر اساس این گزارش، جرارد کوشنر داماد ترامپ و مشاور ارشد او که روابط نزدیکی با محمد بن سلمان دارد، اخیرا از عربستان بازگشت و همین مساله تردیدها را درباره نقش او در طرح‌های ولیعهد عربستان افزایش داده است. یکی از مقامات ارشد دولتی در این باره گفته هیچ اطلاعی از این مساله ندارند.

کد N1790455

وبگردی