آفتاب

حوزه آموزش پزشکی، شلوغ است

حوزه آموزش پزشکی، شلوغ است

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برنامه چهارسال پیش‌روی این معاونت گفت: حوزه آموزش پزشکی شلوغ است اما با برنامه‌ریزی‌هایی که برای این حوزه داریم، تلاش می‌کنیم چالش‌های آن را برطرف کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، باقر لاریجانی؛ معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی درباره اهمیت آموزش پزشکی گفت: همه حوزه‌های علوم اهمیت خیلی زیادی دارند و به هر حال ما نیازمند همه رشته‌های مختلف علوم هستیم. در دوسال گذشته دو جهت‌گیری مهم و استراتژیک برای توسعه آموزش پزشکی دنبال شده است.

او ادامه داد: توسعه همگون و به هنجار دانشگاه‌های مختلف کشور در حوزه آموزش پزشکی نیز در دستور کار است. در طرح آمایش سرزمینی کشور به 10 منطقه آمایشی تقسیم شده است و به تدریج این مناطق می‌توانند خوشه‌های توسعه علم را سامان دهند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال برنامه‌ریزی برای مناطق آمایشی هستیم، گفت: این مناطق باید بتوانند نیازهای آموزشی‌شان را در خود مناطق طی 5 سال آینده برآورده کنند و توسعه‌ رشته‌ها نیز با نیازهای مناطق منطبق شود.

لاریجانی با اشاره به ماموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مسئولیت‌های سنگینی در آموزش، پژوهش و ارائه خدمات به عهده دارند اما این دانشگاه‌ها باید بتوانند در برخی از زمینه‌ها در کشور به عنوان مرجع علمی شناخته شوند. ما باید بتوانیم مرجعیت علمی را در افق چشم‌انداز در حوزه‌های مختلف علمی رصد کنیم. این مسیر با یک برنامه‌ریزی منظم در حوزه پزشکی دنبال می‌شود و امیدواریم بحث ماموریت‌گرایی را در دانشگاه‌ها نهادینه شود.

او تصریح کرد: دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف فعال هستند اما در برخی از حوزه‌ها سرآمدی خود را باید حفظ کنند و به عنوان مشاورین برای کل کشور در زمینه‌های خاص می‌توانند ساماندهی شوند.

لاریجانی درباره برنامه‌های 4 سال آینده معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: در تلاش هستیم شبکه‌های علمی به ماموریت‌ها وصل شود تا دانشگاه‌ها بتوانند توسعه به هنجار و موزون داشته باشند.

او در پایان تاکید کرد: در مجموع حوزه آموزش پزشکی در آموزش، پژوهش و ارائه خدمات یکی از حوزه‌های پیشرفته علوم در کشور است و در کنار آن چالش‌هایی وجود دارد که مرتبا در حال فکر و برنامه‌ریزی برای آنها هستیم.

کد N1790421

وبگردی