آفتاب

کمک‌های شهرداری به آموزش و پرورش پراکنده و بی‌هدف بوده است

کمک‌های شهرداری به آموزش و پرورش پراکنده و بی‌هدف بوده است

شهردار تهران با اشاره به اینکه کمک‌های شهرداری به آموزش و پرورش در سال‌های گذشته پراکنده و بی‌هدف بوده است، از تشکیل کارگروهی با این وزارتخانه به منظور همکاری های متمرکز و هدفمند خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا نجفی در همایش سالانه پویش مدرسه سازی "ایران من" و رونمایی از طرح مدارس توسعه پایدار با اشاره به اینکه مدرسه‌سازی نه تنها یک عمر خیر است بلکه امری مقدس است، اظهار کرد: مدرسه سازی برای افرادی که امکان کمک به آموزش پرورش دارند، به عنوان یک فریضه تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه مدرسه‌سازی مبارزه با معلول نیست، بلکه مستقیما به سراغ علت رفتن است، تصریح کرد: تردیدی نیست که علت بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماع بی‌سوادی و کم‌سوادی و مدرسه سازی به حرکت انداختن زنجیره‌ای در کاهش معضلات اجتماعی است.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه در ارتباط با آموزش پرورش و نسبت آن با توسعه ملی دچار پارادوکس هستیم، افزود: تجربیات بین‌المللی و مطالعات نظری اثبات کرده است که که آموزش پرورش پیش‌رو کلید توسعه پایداراست و اگر جامعه‌ای بخواهد به توسعه متوازن پایدار دست یابد باید آموزش پرورشی پیشتاز در آن جامعه مستقر شود.

وی لازمه برای توسطه و ایجاد شرایط مناسب زندگی را آموزش پرورش پیشرو و پویا دانست و عنوان کرد: تا کشوری از درجاتی از توسعه‌یافتگی و رشد اقتصادی برخوردار نباشد، امکان صرف هزینه در آموزش پرورش پیدا نمی‌شود، مانند شرایطی که درحال حاضر در کشور شاهد آن هستیم.

نجفی با اشاره به اینکه تمام دولت‌های گذشته خواستار تحول شرایط آموزش پرورش بودند اما نتوانستند به این مهم دست یابند، تصریح کرد: عملکرد دولت‌های گذشته در حوزه آموزش پرورش فراز و فرودهایی را داشته است، برخی دولت‌ها به آموزش پرورش توجه بیشتر و برخی به دلیل مشکلات توجه کمتری داشتند، اما هیچ وقت نتوانسیم ادعا کنیم که آموزش پرورش در شرایط مناسبی متناسب با افکار، جهان بینی، ایدئولوژی در حوزه علم اندوزی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: در زمان حضورم در آموزش پرورش رکورد ساخت مدرسه در کشور شکسته شد که بعید می‌دانم رکورد ساخت ۲۵ هزار کلاس درس در یک سال شکسته شود.

به گفته نجفی برای اینکه پیشرفت کنیم باید آموزش پرورش پیشرفته داشته باشیم که برای تحقق این مهم نیز باید منابع کافی برای هزینه کردن در آموزش پرورش داشته باشیم. در حوزه اجرایی و عملیاتی با مشکلات فراوانی مواجه هستیم این پارادوکس را داریم راه شکست این بن بست نجات از سیکل معیوب این است که در شرایط فعلی و مکانات کشور آموزش پرورش را حداقل در سطح ابتدایی به بخش غیر دولتی و مردمی واگذار شود.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که از پذیرفتن مسئولیت آموزش و پرورش در دوره‌های اخیر ابا داشتم این بود که احساس کردم هنوز تصمیم گیران اصلی و سطوح عالی تصمیم گیری آمادگی تزی درمورد سپردن آموزش پرورش به مردم را ندارند، برایم سخت بود در حالی که احتمال موفقیت را در مورد امری کم می‌دانستم، مسئولیت بپذیرم و قول موفقیت بدهم.

شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری برخی از تصدی‌گری ها را برعهده گرفته است که برخی از آن ها جزء وظایف اصلی شهرداری نیست، گفت: شهرداری بسیار بیشتر از آنچه که باید حجم فعالیت خود را اضافه کرده، بطوریکه در برخی حوزه‌ها واقعا با انگیزه خدمت و در برخی حوزه ها با انگیزه سیاسی ورود کرده است.

به گفته وی شهرداری باید روابط خود را با محیط اطراف، شهر و شهروندان تنظیم کند که به این منظور سیستم فعالیت آن یکبار دیگر ری‌سِت شده و دوباره مورد ارزیابی قرار گیرد.

نجفی با بیان اینکه کمک به آموزش و پرورش یکی از مسئولیت های شهرداری تهران است، خاطرنشان کرد: در سال های گذشته کمک های شهرداری به آموزش پرورش به صورت پراکنده بوده و مدل تعریف شده ای برای آن وجود نداشت، بطوریکه فعالیت‌های مختلفی از آسفالت مدارس تا خرید کتاب بدون هدف مشخصی صورت گرفته است.

وی افزود: به عقیده من همکاری‌های شهرداری با آموزش پرورش باید حول چند محور معین تعریف و تنظیم شود که از سال آینده این موضوع عملی خواهد شد با تشکیل کمیته‌ای با وزارت آموزش و پرورش محقق خواهد شد.

شهردار تهران ادامه داد: کمیته‌های مشترکی با دستگاه‌های مختلف تشکیل داده‌ایم که نتایج وسیکل هم افزایی‌های خوبی حاصل شده است که در این راستا کمیته مشترکی نیز با وزارت آموزش پرورش تشکیل خواهیم داد تا درمورد همکاری‌ها فکر کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از نکاتی که شهرداری به آن اصرار داشته و دنبال می کند، گفت: آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش شهروندی، حقوق شهروندی، تکالیف شهروندی و اخلاق شهروندی در محتوای آموزشی گنجانده و در برنامه‌های آموزشی دانش آموزان لحاظ شود.

نجفی با بیان اینکه درصد بالایی از شهروندان با تکلیف و حقوق شهروندی آشنا نیستند، تصریح کرد: درکل آموزش‌های اجتماعی و فرهنگی موضوع اخلاق شهروندی مورد غفلت واقع شده لذا به تازگی یکی از استادان جوان و باتجربه متخصص فلسفه و اخلاق به عنوان مشاور شهردار منصوب و بناست گروهی تشکیل و بر روی موضوع اخلاق و آموزش شهروندی فعالیت شود.

لازم به ذکر است در پایان این همایش از شهردار تهران به عنوان خیر مدرسه ساز که دو مدرسه در تهران احداث کرده است تقدیر شد.

کد N1790420

وبگردی