آفتاب

سند آمایش آب محور برای حوضه‌های آبریز کشور تهیه می‌شود

سند آمایش آب محور برای حوضه‌های آبریز کشور تهیه می‌شود

وزیر نیرو گفت: در ماه های آتی سند آمایش آب محور برای حوضه های آبریز کشور جهت مدیریت درست و دقیق منابع آب در این حوضه ها تهیه شود.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو «رضا اردکانیان» وزیر نیرو  با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو در 4 سال آتی اظهار داشت: مدیریت عرضه و تقاضای آب، غذا، خاک، انرژی و پسماند از جمله برنامه‌های بسیار مهم وزرات نیرو در 4 سال آتی است و مجموعه وزارت نیرو با مشارکت جویی و مشارکت‌پذیری باید به دنبال تحقق این اهداف حرکت کند.

وی با بیان اینکه باید از تخصص‌های مختلف برای تحقق اهداف استفاده کرد، افزود: با توجه به شرایط زیست محیطی کنونی کشور، محوریت برنامه‌های وزارت نیرو عمدتاً بر مدیریت مصرف و تقاضای منابع استوار خواهد بود که این موضوع مقتضیات و بستر مخصوص خود را دارد و بخش مهم آن مربوط به استفاده از درست از تجربه‌های گذشته و به‌کارگیری نقش‌آفرینان جدید در راستای برنامه‌هاست.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که بدون نگاه همبسته به منابع زیست محیطی یعنی آب، خاک، غذا، انرژی و پسماند و ایجاد نوعی مفاهمه با سازمان‌های ذی‌نفع در مورد این مسأله نمی‌توان بر بخش اعظمی از مشکلات پیش رو در زمینه مسائل آب و انرژی کشور فائق آمد.

اردکانیان گفت: اصلاح جدی نظام داده‌های بنیادین و تمرکز بر سه ویژگی دقیق بودن، کافی بودن و در دسترس بودن در تهیه و تولید این داده‌ها می‌تواند زمینه اجماع سازی، تفاهم و آینده نگری در زمینه حل مشکلات بنیادین کشور بویژه در زمینه مسائل آبی را فراهم کند.

وی با بیان اینکه از جمله برنامه‌های دیگر وزارت نیرو در 4 سال آتی داشتن لحاظ کردن رویکرد میان رشته ای در نگاه به منابع زیست محیطی و مدیریت آن‌هاست، رویکردی که علاوه بر در برداشتن رویکردهای فنی، در بردارنده ملاحظات اجتماعی و انسانی باشد، تأکید کرد: توجه به این رویکردها، اقتضای دوره مدیریت تقاضا در مدیریت منابع آب و انرژی است، کما اینکه اقتضای دوره مدیریت تولید و عرضه نیز چیز دیگری بود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در راه پیش روی خود هیچگاه از انتقاد هراسی نداریم و اتفاقاً از آن نیز به عنوان یک امر اصلاح کننده استقبال خواهیم کرد.

وی همچنین اضافه کرد: تلاش می‌کنیم در ماه‌های آتی سند آمایش آب محور برای حوضه‌های آبریز کشور جهت مدیریت درست و دقیق منابع آب در این حوضه‌ها آماده شود.

وزیر نیرو در پایان ضمن با ارزش شمردن سرمایه انسانی موجود در مجموعه وزارت نیرو، بر مشارکت‌جویی، شایسته گزینی و جوان‌گرایی بیشتر در مجموعه این وزارتخانه تأکید کرد.

 

 

کد N1790375

وبگردی