آفتاب
سبحانی در گفت‌وگو با ایلنا:

عربستان در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارد/ رفتار ریاض با حریری تحقیرآمیز و کاریکاتوری بود/ ایران جزیره ثبات منطقه است

عربستان در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارد/ رفتار ریاض با حریری تحقیرآمیز و کاریکاتوری بود/ ایران جزیره ثبات منطقه است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است که عربستان اگر حماقت کند و دست به اقدام نظامی بزند، کاخ شیشه ای خود را شکسته است.

احمدسبحانی، فعال و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تحولات لبنان و همزمانی استعفای «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان با حمله موشکی انصارالله یمن به ریاض و همچنین بازداشت گسترده شاهزادگان و مقام‌های سعودی گفت: عربستان امروز در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارد.

وی با بیان اینکه عربستان امروز دیگر قدرت سابق را ندارد و مجبور شده است از لانه عنکبوتی خود خارج شود،‌ گفت: عربستان امروز در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارد و ایران مقتدرانه به عنوان جزیره ثبات در منطقه حضور دارد و فعالیت می‌کند.

سبحانی ادامه داد: در گذشته حاکمان عربستان سعودی در کاخ‌های خود می نشستند و میلیارد میلیارد به صدام پول می‌دادند تا موشک‌هایش را بر سر ما بریزد و همه جوره کمک نظامی به بغداد انجام می‌دادند.

این مقام سابق وزارت خارجه همچنین گفت: عربستان سعودی امروز حتی در میان گروه‌های متحد خودش نیز نفوذی ندارد. ببینید که ریاض چگونه نخست‌وزیر یک کشور را به شیوه کاریکاتوری و بسیار کودکانه به گونه‌ای که در داستان‌های کودکانه می‌خوانیم به عربستان احضار می‌کند و از او می‌خواهد که استعفا کند.

وی تاکید کرد: ما که اعلام کرده بودیم که به انصارالله یمن موشک نداده‌ایم اما سعودی‌ها خودشان به وضوح اعلام کرده بودند که ده‌ها میلیارد دلار به صدام پول دادند تا بر سر ما بمب بریزد،‌ این سعودی‌ها هستند که روزانه یمنی‌ها را بمباران می‌کنند.

سبحانی در ادامه یادآور شد: امروز این حکومت پوشالی عربستان سعودی است که به لرزه افتاده است،  تازه اول کار است و من معتقدم که در ابتدای داستان هستیم و منطقه آبستن حوادث بیشتری است و خون شهدای ما باعث خواهد شد که ظالمان به سزای اعمال خود برسند.

وی همچنین گفت: نخست‌وزیر لبنان از عوامل عربستان سعودی در این کشور بود و دیدیم که چگونه تحقیرآمیز با وی برخورد کرد و او را مجبور کرد که در یک کشور خارجی از سمتش استعفا دهد.

سبحانی با بیان اینکه رفتار از این تحقیرآمیزتر نداریم، یادآورد شد:‌ ریاض امروز در میان متحدان سابق خود نیز بدنام است،‌ این کشور قدرتی ندارد که بخواهد کاری انجام دهد و اگر بخواهد حماقتی انجام بدهد و اقدام نظامی علیه لبنان یا ایران داشته باشد، کاخ شیشه‌ای آنها بیش از پیش نابود خواهد شد.

کد N1790321

وبگردی