آفتاب

باز شدن دفتر اتحادیه اروپا در تهران کمک زیادی به گسترش همکاری‌ها می‌کند

باز شدن دفتر اتحادیه اروپا در تهران کمک زیادی به گسترش همکاری‌ها می‌کند

کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا گفت: پسته به عنوان محصول مهم ایران و یکی از محصولات صادراتی ایران در دنیا شناخته شده است. ما نگران موانعی هستیم که در بخش آزمایش و بررسی با آن مواجهیم. امیدواریم بتوانیم کنترل استاندارد آن را به خوبی انجام دهیم تا موانع صادراتی ایران رفع شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مراسم امضای تفاهمنامه بین وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا امروز شنبه 20 آبان، در ساختمان وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد. در این مراسم محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با ابراز امیدواری از همکاری‌های بیشتر با کمیسیونری اتحادیه اروپا و ابراز خوشحالی از ملاقات کوتاه در رم با این کمیسیونری اظهار کرد: کشورهای اروپایی و ایران مدت زیادی است که در حال مذاکره در رابطه با محصولات کشاورزی و امنیت غذایی در جهان هستند.

کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا ضمن تشکر از دعوت وزیر خاطر نشان کرد: خوشحالم که به عنوان کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا به ایران سفر می‌کنم و انتصاب مجدد شما را به وزارت جهاد کشاورزی تبریک می‌گویم. اتحادیه اروپا به تعامل خود با ایران در خصوص برجام ادامه خواهد داد و از موضع خود برای ادامه برجام کوتاه نخواهد آمد. اتحادیه اروپا برای تشویق کشورهای دیگر تلاش می‌کند.

وی افزود: امیدواریم که شما به عنوان عضو کابینه به باز شدن یک دفتر اتحادیه اروپا در ایران به ما کمک کنید تا بتوانیم همکاری‌های خود را از طریق دفتر اتحادیه در تهران ادامه دهیم و حمایت شما در این حوزه مثمرثمر خواهد بود.

کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا در رابطه با مسائل کشاورزی تصریح کرد: در حوزه کشاورزی برخی موضوعات و بخش‌ها هستند که در بیانیه مشترک بر روی آنها توافق کرده‌ایم که به اطلاع خواهم رساند. ما چشم به راه  اجرای این بیانیه هستیم که یکی از موضوعات آن در خصوص موانع بانکی و خطوط اعتباری است که بدون آنها قادر به همکاری نخواهیم بود. ما باید استانداردهای یکسان و یکنواختی را تعریف کنیم که جهت حفظ امنیت غذا اهمیت ویژه‌ای دارد. ما به دلیل اینکه 20 عضو از هیئت‌های اروپایی را در این بخش به همراه داریم می‌توانیم موانع تعرفه‌ای را هر چه سریعتر از میان برداریم که باعث شفافیت و ثبات قوانین خواهد بود.

وی افزود: اتحادیه اروپا نسبت به برنامه‌های کمک به تحقیقات کشاورزی به کشور شما از هیچ حمایتی فروگذار نخواهد کرد. ما هفته آینده در دهلی کنفرانسی را در همین زمینه داریم که از شما و هیئت همراه برای حضور در این کنفرانس دعوت می‌کنیم.

کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا تاکید کرد: موضوعات خاصی در این بیانیه وجود دارد که من صلاح می‌دانم بر آنها تاکید کنم. یکی از آنها این است که پسته به عنوان محصول مهم ایران و یکی از محصولات صادراتی ایران در دنیا شناخته شده است. ما نگران موانعی هستیم که در بخش آزمایش و بررسی با آن مواجهیم. امیدواریم بتوانیم کنترل استاندارد آن را به خوبی انجام دهیم تا موانع صادراتی ایران رفع شود.

وی افزود: در خصوص تاییدیه صادرات شترمرغ و ماهی قزل آلا از ایران به اتحادیه ما جلسات مختلفی را برگزار کرده‌ایم و از ایران نیز درخواست داریم تا اطلاعات لازم را برای ما ارسال کنند تا موانع را برای صادرات رفع کنیم. ما تقاضایی برای  واردات اسب از ایران به اتحادیه اروپا داریم و این موضوع را بررسی و روند آن را شروع کرده‌ایم تا نژادهای اصیل ایران را در اروپا داشته باشیم.

وی در رابطه با بذر گیاهان و واردات آن به ایران اظهار کرد: تقاضای ایران مبنی بر واردات بذر گیاهان را دریافت کردیم اما از شما تقاضا داریم روند کاری ایران را به ما اطلاع دهید که در حوزه پارلمانی شما تا چه اندازه می‌توانید به توافق‌نامه UPOV بپیوندید. ما در حوزه زعفران نیز دیدگاه مثبتی به واردات آن به اتحادیه اروپا داریم و امیدوار به این راهیابی هستیم.

حجتی وزیر جهاد کشاورزی با تشکر از اعلام حمایت کمیسیونر اتحادیه اروپا افزود: بحث دفتر اتحادیه را مورد بررسی قرار خواهیم داد و ما نظر مثبتی بر روی این مساله داریم متاسفانه مشکل ایران و تجار ما برای صادرات به اتحادیه وجود دارد اما این مشکلات بیشتر در بخش خارجی است و ما در داخل مشکلی نداریم.

وی افزود: در رابطه با برخی ضوابط اداری مانند استانداردسازی ما تمام تلاش خود را برای یکسان سازی این استانداردها خواهیم کرد و از بهره‌وری برای دانش روز استقبال می‌کنیم. از استقبالی که از محصولات صادراتی ایران به عمل آوردید تشکر می‌کنم در خصوص پسته ما قبول داریم که هنوز مشکلاتی وجود دارد اما با همکاری‌هایی که به عمل آمده پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. خوشبختانه محصولات برگشتری سال به سال کمتر می‌شود که امیدواریم در آینده آن را به صفر برسانیم.

وزیر جهاد کشاورزی در ربابطه با صادرات شترمرغ اظهار کرد: در رباطه با صادرات شترمرغ ما در این چند دهه پیشرفت کردیم و بیشترین جمعیت را در جهان داریم که با توجه با سازگاری اقلیمی این حیوان با ایران این جمعیت روز به روز بیشتر خواهد بود و من از صادرات شترمرغ به اتحادیه اروپا استقبال می‌کنم. در خصوص قزل آلا نیز ما در دنیا اولین تولید کننده این نوع ماهی پرورشی هستیم و امیدواریم که بتوانیم بازار مشترک را به نوعی تعریف کنیم که هر دو طرف از این محصول سود ببرند البته ما برخی مواد اولیه و تخم چشم زده را از اروپا وارد می‌کنیم و همکاری خوبی را در این زمینه با شرکت‌های اروپایی داشته‌ایم.

حجتی در رابطه با اسب اصیل ایرانی نیز تصریح کرد: در مورد اسب چند نژاد اصیل را از دیرباز در کشور داشتیم که یکی از آنها اسب عرب است که خواستگاه آن در خوزستان است. ما اسب ترکمن را در شمال شرق ایران و اسب کرد را در غرب داریم.

وی افزود: ما به دنبال بازار مشترک با ا تحادیه اروپا هستیم و از پیشنهاد شما تشکر می‌کنیم. اما در خصوص بذر، ایران بیشترین همکاری را با کشورهای اروپایی در این سال‌ها داشته است. ظرفیت همکاری در این زمینه بسیار بالاست و ما از آن استقبال می‌کنیم. ما علاوه بر اولین و بزرگترین تولید کننده زعفران می‌توانیم اطمینان دهیم که انحصار آن را نیز تا سال‌های سال داشته باشیم. این محصول در دنیا و در ایران در حال توسعه است و به خاطر خواصی که دارد مورد استقبال قرار می‌گیرد. ما در زمینه زعفران آماده هر نوع همکاری، برندسازی و ثبت برند هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با بحران آب در کشور اظهار کرد: ایران با مشکل بهره‌وری از آب مواجه است که با وجود محدودیت منابع اعتباری، دولت ما سرمایه‌گذاری خوبی در این زمینه داشته است. کشور ما یک کشور گرم و خشک است و بارندگی در ایران یک سوم بارندگی جهانی است. در سال جاری سیستم‌های نوین آبیاری را از سقف 200 هزار هکتار پشت سر گذاشتیم و تا پایان سال به 250 هزار هکتار خواهیم رسید. ما در رابطه با آب برنامه‌ 10 ساله‌ای را تعریف کرده‌ایم تا بتوانیم با مدیریت صحیح مشکلات آب را رفع کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با ظرفیت‌های کاشت گیاهان دارویی عنوان کرد: ظرفیت‌هایی برای بهره‌برداری و کاشت گیاهان دارویی داریم که به خاطر اقلیم متنوع ایران توانایی بهره‌برداری و کاشت این نوع گیاه را به میزان بالایی در کشور داریم و یکی از همکاری‌های ما با کشورهای اروپایی در رابطه با گیاهان دارویی است. این محصول را ما از تولید تا فرآوری، عصاره‌گیری و تبدیل به فرآورده‌های دارویی در د اخل انجام می‌دهیم. با توجه به پراکندگی اقلیم و تولید محصولات ارگانیک کشور ما طبیعت بکر بالایی داریم و این موضوع می‌تواند زمینه همکاری ما با کشورهای اروپایی باشد.

حجتی ادامه داد: در سفرهای اخیر من به کشورهای اروپایی در زمینه همکاری مربوط به بذر و دام‌های مولد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی بسته شده است. من پیشنهاد می‌کنم یک کمیته مشترک بین ایران و اتحادیه اروپا امضا شود تا بتوانند در سفرهای مشترک مسائل را بررسی کنند.

کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا در ادامه خاطرنشان کرد: ‌ما به همکاری با شما اطمینان می‌دهیم و با شما موافق هستم که مسائل بیانیه مشترک را با هم پیگیری کنیم. ما باید ملاقات‌های دیگری داشته باشیم و به همین خاطر شما را به بلژیک دعوت می‌کنم تا مسائل را با هم پیگیری کنیم البته در حال حاضر هم ساختاری هم برای رفع موانع طرفه‌ای وجود دارد. به نظر به جای ایجاد یک کارگروه باید از مکانیزم موجود برای حل موانع استفاده کنیم.

وی افزود: من در چند هفته آینده به ایران سفر خواهم کرد و چند موضوع را به شما اطلاع خواهم داد. در خصوص مسائل دامپزشکی شما اتحادیه اروپا را به عنوان یک نهاد یکپارچه در نظر بگیرید. در خصوص امنیت غذایی به جای در ارتباط بودن با 28 عضو اتحادیه بهتر است با یک نهاد در اتحادیه اروپا در ارتباط باشید.

کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا در خصوص صادرات گوشت گاو و گوسفند به ایران گفت: در خصوص صادرات گوشت گاو و گوسفند به ایران از این کشور تقاضا داریم و که حدودیت سنی را رفع کنند. شرکت های اروپایی نیاز دارند برای این صادرات دو بار مجوز بگیرند که این موضوع برای پیشرفت و تسریع صادرات مانع ایجاد می‌کند. در رابطه با محصولات لبنی و شیر خشک ما با موانع و مشکلاتی برای صادرات مواجه هستیم و در خواست صادرات میوه برای ایران را در زمان خارج از فصل داریم. ما می‌دانیم که ایران کیوی را از نیوزیلند وارد می‌کند اما ما قصد رقابت با نیوزیلند را نداریم.

حجتی در پایان گفت:‌ در خصوص واردات گوشت ما مشکلی نداریم و در خصوص لبنیات ما هم گرفتاری پایین بودن قیمت جهانی شیر را داشتیم اما محدودیت‌ها را در خصوص صادرات مرتفع و مدیریت کرده‌ایم. ما هم امیدواریم بتوانیم با اتحادیه اروپا بهترین همکاری را داشته باشیم.

کد N1789908

وبگردی