آفتاب
در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

فوت ۳۱ زائر اربعین/ بیشتر تصادفات در خاک عراق رخ داد/ دستگیری ۳۵ زائر ایرانی بدون گذرنامه توسط مرزبانان عراقی

فوت ۳۱ زائر اربعین/ بیشتر تصادفات در خاک عراق رخ داد/ دستگیری ۳۵ زائر ایرانی بدون گذرنامه توسط مرزبانان عراقی

سخنگوی ستاد اربعین حسینی گفت: تا روز گذشته در مجموع ۳۱ نفر چه در داخل کشور و چه در عراق فوتی داشتیم که همه این افراد فقط به خاطر تصادف فوت نشده‌اند، بلکه علت‌های دیگری هم داشته است.

شهریار حیدری، سخنگوی ستاد اربعین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مراسم اربعین گفت: ورود زائران به کشور هر ساعت بیشتر می‌شود و تا ظهر روز گذشته بیش از ۹۰۰ هزار زائر از مرزهای زمینی شلمچه، چذابه و مهران بازگشتند.

وی با اشاره به اینکه ترافیک در محورهای مرزی روان است، گفت: از لحاظ اسکان و تغذیه زائران پیش بینی‌های خوبی صورت گرفته است. تسهیل در ورود زائران نیز انجام شده است.همچنین در انتقال و جابه‌جایی و اسکان مشکلی نیست. از نظر ترافیکی از مرز مهران به سمت ایلام ترافیک نیمه‌سنگین و روانی وجود دارد و گره ترافیکی نیست. در مرزهای چذابه و شلمچه هم ترافیک روان است و خدمات رسانی به خوبی انجام می شود.

حیدری با تاکید بر اینکه تا چند روز بعد از اربعین خدمات رسانی به زائرین وجود دارد، افزود: مواکب و اتوبوس‌ها برای حمل و نقل زائران تا چند روز بعد از اربعین کماکمان مستقر است.

سخنگوی ستاد اربعین درباره امنیت جاده‌ای و کاهش تصادفات ترافیکی گفت: مسئله جلوگیری از تصادفات، حضور پلیس و راهداری از همان جلسات دو ماه پیش ستاد اربعین همواره مورد تاکید بوده‌است، همه عوامل و دست اندرکاران پلیس راه و راه در مسیرها مستقر شدند و هرآنچه در توان پلیس است از این جهت استفاده شده و نارسایی و قصوری وجود ندارد.

حیدری با بیان اینکه جاده‌های عراق از استانداردهای بین المللی برخوردار نیستند، گفت: بیشتر تصادفات ما در داخل خاک عراق بوده است که تا روز گذشته در مجموع ۳۱ نفر چه در داخل کشور و چه در عراق فوتی داشتیم که همه این افراد فقط به خاطر تصادف فوت نشده‌اند، بلکه علت‌های دیگری هم داشته است.

وی ادامه داد: ۳ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۳۰۹ روادید برای عراق صادر شده که ۲ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۶۹۲ نفر تا ظهر روز پنج شنبه از کشور خارج شدند. علاوه بر این ۵۷ هزار و ۳۶۸ اتباع خارجی داشتیم که از مسیر ایران عبور کردند که به این حجم اضافه شده است که در مجموع ۲میلیون و ۳۸۷ هزار و ۷۴۵ نفر اعم از ایرانی و اتباع غیرایرانی تا ظهر اربعین یعنی پنجشنبه از مرز خارج شدند. بنابراین با توجه به این حجم گسترده تصادفات و حوادث ترافیکی طبیعی است.

حیدری افزود: برخی نقاط جاده‌ای کشش این حجم از ترافیک را ندارد اما نسبت به زمان عادی این مسیرها میزان تصادفات کمتر شده است.از سه روز گذشته هم برای پیشگیری از تصادفات از طرف رئیس ستاد اربعین حسینی تاکیدات بیشتری شده است. همچنین مسئولان برای حضور شبانه‌روزی در جاده‌ها دعوت شدند تا هیچ وقفه‌ای در جاده های منتهی به شهرستان‌های مرزی تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری کشور عراق وجود نداشته باشد. همه این نیروها در این مسافت حضور دائم دارند و خوشبختانه با توجه به این مسائل وضعیت امنیت رفت و آمد بهتر شده است.

سخنگوی ستاد اربعین درباره زائرینی که بدون روادید و گذرنامه به مرزها آمده بودند، گفت: بیشترین مراجعه کنندگان بدون روادید یا گذرنامه به مرز مهران مراجعه کرده بود؛ حدود ۱۰۰ هزار نفر به ما گزارش شده که برای خروج غیرمجاز درخواست یا تجمع کرده بودند که با دخالت پلیس خوشبختانه مانع از تردد و خروج این زائران شدند چرا که مدارک لازم اعم از روادید و گذرنامه نداشتند. بدیهی است که خروج این افراد غیرقانونی بوده و کار پلیس بسیار دقیق و درست و در چارچوب کمیته انتظامی و امنیتی انجام شد.

وی افزود: حدود ۳۵ نفر زائر بدون روادید و گذرنامه قصد خروج از مرزهای غیررسمی داشتند که توسط مرزبانان عراقی دستگیر و تحویل مقامات مرزبانی کشور شدند که آنها نیز تحویل مقامات قضایی شده اند. بنابراین تردد غیرقانونی و غیرمجاز در داخل کشور عراق و هم جمهوری اسلامی ایران مجازات تعریف شده دارد و با افراد متخلف طبق آن برخورد می‌شود.

کد N1789505

وبگردی