آفتاب

افزایش اقبال عمومی آمریکایی ها به برجام

افزایش اقبال عمومی آمریکایی ها به برجام

ایرنا نوشت: نتایج جدیدترین نظرسنجی موسسه افکارسنجی آمریکایی پیو نشان می دهد که خوشبینی آمریکایی ها به برجام در مقایسه با دو سال پیش افزایش یافته و اکنون برنامه هسته ای کره شمالی بزرگترین خطر علیه آمریکا به شمار می رود.

 

نتایج جدیدترین نظرسنجی پیو (PEW) در مورد خطرهای خارجی ای که آمریکا را تهدید می کنند در تارنمای این موسسه منتشر شد. 64 درصد مردم آمریکا در ابتدای سال 2017 برنامه هسته ای کره شمالی را تهدیدی علیه کشور خود می دانستند که این رقم اکنون به 75 درصد رسیده است.

به باور72 درصد آمریکایی ها، حملات سایبری دیگر کشورها خطر اصلی علیه امنیت آمریکا به شمار می رود. این نظرسنجی پیش از حمله تروریستی 31 اکتبر داعش به دوچرخه سواران نیویورک و از 25 تا 30 اکتبر انجام شد و نتایج آن بیانگر آن است که با کاهشی 11 درصدی نسبت به ابتدای سال 2017 اکنون 68 درصد مردم آمریکا داعش را بزرگترین تهدید امنیتی می دانند.
به نوشته تارنمای پیو، نظر آمریکایی ها پیرامون دیگر تهدیدهای جهانی نیز تغییر کرده و تغییرات اقلیمی ظرف 8 سال گذشته با 7 درصد رشد به دغدغه خاطر 59 درصد از آنان تبدیل شده است. نتایج این نظرسنجی که از میان یک هزار و 504 داوطلب بزرگسال انجام شد، نشان می دهد که خوشبینی آمریکایی ها نسبت به برجام افزایش یافته و در قیاس با بدبینی 62 درصدی آنها در سال 2015، اکنون 53 درصد نسبت به برجام بدبین هستند.
54 درصد آمریکائیها قدرت و نفوذ روسیه را تهدیدی علیه کشور خود می دانند که 2 درصد نسبت به ژانویه 2017 کاهش یافته است. احساس خطر مردم آمریکا از قدرت و نفوذ چین نیز در مقایسه با 52 درصد ابتدای سال با افتی 6 درصدی به 46 درصد کاهش یافته است.
حاشیه خطای نظرسنجی پیو 2.9 درصد است.
به گزارش ایرنا، نتایج نظرسنجی اخیر در حالی منتشر می شود که دونالد ترامپ با عدم تائید پایبندی ایران به برجام، تصمیم گیری در مورد اقدام آتی آمریکا را به کنگره محول کرده است. دولت آمریکا از سویی دیگر با وجود تاکید دیگر طرف های توافق هسته ای بر تغییرناپذیر بودن آن، بارها بر عزم خود برای تغییر دستکم برخی از مفاد این توافق پافشاری کرده است.

4949

کد N1789504

وبگردی