آفتاب

درخواست سازمان ملل از ائتلاف متجاوز عربی برای لغو محاصره یمن

درخواست سازمان ملل از ائتلاف متجاوز عربی برای لغو محاصره یمن

ایسنا نوشت: با محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن از سوی عربستان سعودی، سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی از ائتلاف متجاوز عربی خواستند ضمن لغو محاصره یمن اجازه دهند کمک‌ها وارد این کشور شوند.

به گزارش الجزیره، یک روز پس از اعلام بسته شدن موقت همه گذرگاه‌های هوایی، دریایی و زمینی یمن در تلافی حمله موشکی به فرودگاه ریاض، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ خواهان باز ماندن مرزهای این کشور برای ورود کمک‌های انسانی به حدود ۲۰ میلیون یمنی شد.

این کمیته در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از سرنوشت ۵۰۰۰ بیمار دیابتی در یمن گفت: محموله داروهای پیشگیری از بیماری وبا در مرزهای شمالی یمن اجازه ورود پیدا نکرده و احتمالا داروهای مربوط به بیماری دیابت هفته آتی تحویل داده شود.

این در حالی است که هشدارها نسبت به تشدید اوضاع انسانی در یمن افزایش یافته و قحطی و بیماری‌ جان میلیون‌ها تن یمنی را تهدید می‌کند.

سازمان پزشکان بدون مرز نیز اعلام کرد به دلیل بسته بودن حریم هوایی یمن توسط ائتلاف عربی پروازش از جیبوتی به صنعا لغو شد.

پیشتر سازمان ملل از ائتلاف عربی به رهبری عربستان خواست راه‌های ورود کمک‌ها به یمن را بازگشایی کند.

این سازمان گفت: واردات غذا و دارو برای حدود هفت میلیون تن که با قحطی مواجه شده‌اند در کشوری که بدترین بحران انسانی را در جهان شاهد است حیاتی می‌باشد.

ینس لایرکه، سخنگوی دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل نیز اوضاع یمن را "فاجعه بار" خواند و تاکید کرد، در حال حاضر بحران غذا در این کشور در بدترین شرایط خود قرار دارد.

همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نسبت به تصمیم بسته شدن گذرگاه‌های یمنی ابراز نگرانی کرد.

فرحان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز اعلام کرد: به دلیل بسته بودن حریم هوایی یمن دو هواپیمای بین‌المللی تنوانستند وارد این کشور شوند.

رابرت کولویل، سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل در راستای کمک به ملت یمن گفت: در حال بررسی این مسئله است که آیا بسته شدن گذرگاه‌ها در سطح مجازات دسته جمعی که در قوانین بین‌المللی جنایت محسوب می‌شود است یا نه؟

پیشتر سازمان بهداشت جهانی با بیان اینکه محاصره یمن توسط ائتلاف عربی تلاش‌ها را برای مبارزه با وبا به تاخیر می‌اندازد، اعلام کرد، موارد مشکوک به ابتلا به این بیماری تاکنون از ۹۰۰ هزار تن فراتر رفته و ۲۱۹۴ تن از آنها در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

بیماری وبا در استان‌های حجه، حدیده و صنعا بیشترین شیوع را دارد.

همچنین پس از گذشت یک روز از بسته شدن گذرگاه‌های این کشور توسط ائتلاف عربی، صنعا و تعدادی از استان‌های تحت کنترل انصارالله با بحران شدید سوخت روبرو شدند.

به محض اعلام ائتلاف عربی مبنی بر بسته شدن همه گذرگاه‌ها قیمت سوخت افزایش یافت.

در این راستا کولویل گفت، پس از این تصمیم قیمت سوخت در یمن بیش از ۶۰ درصد و قیمت گاز پخت و پز نیز ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

52310

کد N1789065

وبگردی